۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی همسان سازی حقوق| مجلسی ها دنبال افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی سهم سازمان
«بازار» بررسی می کند

خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی همسان سازی حقوق| مجلسی ها دنبال افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی سهم سازمان

تجمع بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای یکسان سازی مستمری آنها در روزهای اخیر در سطح کشور به صورت گسترده برگزار می شود، باید دید که خواسته بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چیست؟

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: واقعیت این است که مستمری و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی حتی برای یک هفته نیاز خانواده های مستمر بگیران را نیز تامین نمی‌کند و آنها در تلاشند مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همسازی شود تا بتوانند تا حدودی قدرت خرید را تقویت کنند.

با توجه به گرانی اجناس و تورم بیش از ۴۲ درصدی در کشور وضعیت معیشتی بسیار ناگواری برای بازنشستگان و مستمری بگیران وجود دارد و هیچ روزنه ای هم که نشان دهد در آینده وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد، وجود ندارد.

افزایش چند برابری قیمت مواد غذایی و سایر مایحتاج عمومی کاملا مشهود است و حتی در چند روز اخیر قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله بیش از ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

همچنین در روزهای اخیر قیمت مرغ نیز در برخی از واحدهای صنفی در سطح شهر تهران به ۲۹ هزار تومان رسیده است و با توجه به اینکه خط فقر در کشور به حدود  ۱۰ میلیون تومان در ماه رسیده است، لذا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی آنها نیست.

در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که مستمری بازنشستگان باید به اندازه تامین هزینه های زندگی آنها باشد در حالی که واقعیت این است که این مستمری تنها برای یک هفته هم پاسخگو بازنشستگان نیست

این در حالی است که در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که مستمری بازنشستگان باید به اندازه تامین هزینه های زندگی آنها باشد در حالی که واقعیت این است که این مستمری تنها برای یک هفته هم پاسخگو نیست.

شرایط بد اقتصادی سبب شده که ارزش پول ملی ایران نیز به یک چهارم کاهش پیدا کند و این در کاهش قدرت خرید مردم به خصوص در دو سال اخیر بسیار تاثیرگذار بوده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران دلایل اعتراض مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی را جویا شده است.

«علی دهقان کیا» به خبرنگار بازار می گوید: مستمری بازنشستگان دیگر کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی کند و در  اعتراض به اندک بودن مستمری و دستمزدها همه ما در صددیم با همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه، همسازی سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل اجرا شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت قرار بود که ۹۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق ایثارگران، بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی اختصاص دهد که از این فقط ۱۰ هزار تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده بود و این مبلغ بسیار ناچیزی بود که عملا اجرای متناسب سازی را غیر ممکن کرده بود.

دهقان کیا افزود: برای افزایش سهم تامین اجتماعی از این مبلغ چند جلسه با حمید رضا جاجی بابایی رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و سایر نمایندگان محترم برگزار شد، و مقرر گردید که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهارداشت: ما هم اکنون دنبال این هستیم که ۹۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و سهم سازمان تامین اجتماعی برای همسازی حقوق بازنشستگان از این مبلغ معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان شود.

اگر دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی اختصاص دهد از این ۹۰ هزار میلیارد تومان ۴۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات سال های آینده این سازمان هزینه شود و مابقی برای همسازی سازی حقوق بازنشستگان برای سال جاری استفاده شود

دهقان کیا بیان کرد: در نظر داریم اگر دولت این مبلغ برای تامین اجتماعی اختصاص دهد از این ۹۰ هزار میلیارد تومان ۴۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات سال های آینده این سازمان هزینه شود و مابقی برای همسازی سازی حقوق بازنشستگان برای سال جاری استفاده شود.

 دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان بایت هزینه های جاری به تامین اجتماعی بدهکار است
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهارکرد: علاوه بر مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان نیز بابت هزینه های جاری به تامین اجتماعی بدهکار است و ما درصدد هستیم این مبلغ نیز به این سازمان پرداخت شود تا مشکلی در افزایش حقوق بازنشستگان در سال های ۱۴۰۱ و بعد از آن را نداشته باشیم.

وی گفت: دولت هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از بیمه شدگان تامین اجتماعی می برد و باید دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اهتمام ویژه ای داشته باشد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به مزیت های اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی افزود: مشکل بزرگ ما این است که دولت قول خود را برای تامین اجتماعی عملیاتی کند تا این سازمان نیز بتواند علاوه بر اجرای ماده ۱۱۱ در زمینه همسازی حقوق بازنشستگان مشکلی نداشته باشیم.

چندی پیش در پی تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شد که در آن به مردان ۶۰ ساله و زنان ۵۵ ساله به شرط داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی اجازه داده می‌شد که در صورت تمایل درخواست بازنشستگی کرده و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند و پس از این سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای تمامی شعب خود را ملزم به اجرای این قانون کرد.

بر پایه این بخشنامه درخواست بازنشستگی افراد متقاضی باید در محدوده اول فروردین تا آخر اسفند امسال ارائه شود. نکته جالب توجه در این بخشنامه عدم شمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای این بازنشستگان است.

بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، حداقل حقوق مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی، معادل حداقل حقوق کارگران در هر سال است.

با حذف این بند برای افراد  ۵۵ و ۶۰ ساله‌ای که حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند عملاً مستمری برقرار شده مورد استقبال بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی قرار نخواهد گرفت.

تا سال ۸۰ کارگری که ۶۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه می‌داشت حداقل دستمزد را دریافت می‌کرد و می‌توانست مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی کشور باشد، اما هم اکنون مشمول این ماده نیست و همان حقوق ۱۰ روزه را دریافت می کند.

در تجمع و اعتراضات اخیر معترضین به رفع این مشکل بازنشستگان تامین اجتماعی تاکید دارند و یا افرادی که کمتر از ۳۰ سال کسورات خود را پرداخت کرده اند، اما از کار افتاده شده اند بتوانند از مزایای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی استفاده کنند.

گرچه در روزهای اخیر در بسیاری از شهرهای ایران بازنشستگان تجمع اعتراض آمیزی دارند، اما دولت نیز باید با ارائه راهکارهای مناسب نسبت به پرداخت بدهی خود به این سازمان تلاش کند تا تامین اجتماعی در همسان سازی حقوق بازنشستگان سال های گذشته این کشور مشکلی نداشته باشد.

در صورتی که حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت که دولت نتواند بدهی و منابع مورد نیاز را در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد همچنان بازنشستگان برای بدست آوردن حقوقشان رودرروی دولت  صف‌آرایی خواهند کرد.

کد خبر: ۷۴٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مستمری بگیر IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      1 0
      اگر دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را هرسال تسویه میکرد اوضاع تامین اجتماعی اینجور نبود
    • بازنشسته GB ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      1 0
      اگر دولت واقعا پول ندارد باید برای تمام ارکان نداشته باشد نه اینکه نوبت به تامین اجتماعی که میرسد بگوید. ندارم
    • رضا IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      1 0
      ما بازنشستگان تامین اجتماعی از دست دولت بسیار ناراضی هستیم باعث شرمساری است
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      1 1
      این دولت ومجلس وسران تامین اجتماعی چرا خجالتی نمیکشن من سیو یک سال بیمه پرداخت کردم حالا بد بازنشستی تمام بدنم درد میکنه ولی مجبورم دوباره کار کنم شه تومان بازنشسته شدم حقوق می گیرم بر یه هفته بیشتر دوام نمیاره انهم مثل یه انسان که نمیشه گفت