۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
فقر زیرساختی مشکل صنعت پرورش اسب ترکمن؛ ظرفیت‌های خراسان شمالی شناخته نشده است
بازار گزارش می‌دهد؛

فقر زیرساختی مشکل صنعت پرورش اسب ترکمن؛ ظرفیت‌های خراسان شمالی شناخته نشده است

بجنورد- خراسان شمالی با داشتن یک‌هزار و ۶۰۰ سر اسب متاسفانه به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و نبود پیست اسب دوانی، اسب‌های تولیدی را تحت عنوان خام فروشی به استان‌های دیگر فروخته و بنام استان‌های دیگر در برگزاری مسابقات مقام کسب می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سطح کشور بیش از هشت هزار اسب ایرانی وجود دارد که از این تعداد چهار هزار اسب ترکمن است که در این میان خراسان شمالی در تعداد اسب‌ها رتبه ۲۷کشوری را به خود اختصاص داده است.

خراسان شمالی از تنوع قومیتی متنوعی برخوردار است و این مهم سبب شده تا اسب جایگاه ویژه‌ای در این استان داشته باشد. اسب ترکمن می‌تواند به دلیل ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای استان و حتی کشور داشته باشد.

اسب اصیل ترکمن به‌عنوان نژاد مهم ایرانی و از برترین نژادهای دنیا، یکی از ظرفیت‌های مهم در خراسان شمالی در منطقه راز و جر گلان است و این شهرستان را می‌توان مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور دانست، به‌طوری‌که اگر سری به روستاهای این شهرستان بزنید کمتر منزلی به چشم می‌خورد که در آن اسطبلی برای نگهداری و پرورش اسب وجود نداشته باشد.

نبود انسجام
در حال حاضر هیچ اقدامی برای توسعه صنعت اسب در این استان صورت نگرفته و سطح زیرساختی در حوزه صنعت اسب صفر است این در حالی است که اگر صنعت پرورش اسب به‌صورت جدی موردحمایت قرار گیرد و به سمت صنعتی شدن پیش برود، این ورزش و تفریح سالم می‌تواند منبع درآمدزایی و اشتغال باشد.

اسب اصیل ترکمن به‌عنوان نژاد مهم ایرانی و از برترین نژادهای دنیا، یکی از ظرفیت‌های مهم در خراسان شمالی در منطقه راز و جر گلان است

رئیس فدراسیون سوارکاری کشور در سفری که در سال جاری به خراسان شمالی داشت یکی از مشکلات صنعت اسب را نداشتن انسجام و زیرساخت‌های این استان عنوان کرد.

نبود پیست اسب‌سواری برای به نمایش گذاشتن اسب و چابک سوارکاران یکی از مشکلات این صنعت در این استان به شمار می‌آید و چابک‌سواران این استان مجبور هستند در مسابقات کو رس گنبد شرکت کنند و این موضوع مشکلات مخصوص خود را به همراه دارد.

عدم برگزاری جشنواره زیبایی اسب
فرزانه رحیمی یک سرمایه‌گذار اسب ترکمن در منطقه راز و جر گلان، در گفتگو با بازار، بزرگ‌ترین مشکل صنعت اسب را عدم وجود ویترینی برای فروش تولیدات عنوان کرده و می گوید: عدم برگزاری جشنواره زیبایی و نبود پیست اسب‌سواری برای به نمایش گذاشتن اسب و چابک‌سواران از دیگر مشکلات این صنعت در این استان به شمار می‌آید زیرا چابک‌سواران این استان مجبور هستند در مسابقات کو رس گنبد شرکت کنند و این موضوع مشکلات مخصوص خود را به همراه دارد.   

وی با انتقاد از نبود زیرساخت‌ها در خراسان شمالی برای اسب‌داران اظهار می‌دارد: این استان که خاستگاه اسب اصیل ترکمن است اما باگذشت بیش از یک دهه از عمر این استان هنوز مکانی مناسب و استاندارد برای برگزاری کورس ندارد.

دم برگزاری جشنواره زیبایی و نبود پیست اسب‌سواری برای به نمایش گذاشتن اسب و چابک‌سواران از مشکلات خراسان شمالی است

وی می‌افزاید: ۲۰سال پیش با هزینه شخصی خود، با تغییر کاربری یک واحد دامداری به اسطبل نگهداری اسب تحولی در صنعت اسب راز و جر گلان ایجاد کردیم و خوشبختانه امروز موفق به یک باشگاه اسب‌سواری در این منطقه شدیم که علاوه بر رونق صنعت اسب شاهد توسعه اکو توریسم تخصصی اسب در این منطقه شدیم و پیشرفت روزافزون در این مهم حمایت و پیگیری مسئولان را می‌طلبد.

نیاز به نگهداری اسب ها
یکی از سوارکاران در این استان خراسان شمالی با بیان اینکه اسب‌داران ما نیاز به مکانی برای نگهداری اسب‌ها دارند اما متأسفانه در حال حاضر از نبود جایگاه مناسب در استان رنج می‌برند، گفت: اسب ترکمن زیبایی و قابلیت‌های خوب و فراوانی دارد که کمتر موردتوجه قرارگرفته و متأسفانه به اقتصاد اسب ترکمن نامهربانی و کم‌توجهی شده است.

محمدی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌ها در استان سبب شده تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز تمایل و رغبت برای ورود به این صنعت نداشته باشد و فعالان نیز انگیزه‌ای برای توسعه کار و فعالیت ندارند، می افزاید: اسب تا در زمینی نتازد، زیبایی و توان خود را به نمایش نگذارد، خریدار ندارد و گردش مالی در این صنعت اتفاق نمی‌افتد و به علت نبود این زیرساخت‌ها گردش مالی این صنعت در استان بسیار ضعیف است؛ اسب‌داران ما از درآمد ناچیز گلایه مندهستند.

وجود هزار و ۶۰۰ سر اسب
رئیس کمیته برگزاری مسابقات خراسان شمالی بابیان اینکه  اسب اصیل ترکمن از قدیم‌ترین نژادهای اسب دنیا است، در گفتگو با بازار اظهار می‌دارد: اسب اصیل ترکمن از استقامت بالایی برخوردار و ذخیره ژنتیکی بسیار خوبی برای کشور محسوب می‌شود همچنین باید گفت  در حال حاضر هزار و ۶۰۰ سر اسب در استان خراسان شمالی وجود دارد که بیشترین آن‌ها متعلق به شهرستان بجنورد با ۴۰۰ سر و راز و جر گلان است.

نبود زیرساخت‌ها در استان سبب شده تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز تمایل و رغبت برای ورود به این صنعت نداشته باشد

امید سلاحی فقر زیرساختی را مهم‌ترین مشکلات حوزه صنعت اسب در استان خراسان شمالی عنوان می‌کند و می‌گوید:در حال حاضر هیچ اقدامی برای توسعه صنعت اسب در این استان صورت نگرفته و سطح زیرساختی در حوزه صنعت اسب صفر است.

وی با تأکید بااینکه خراسان شمالی نیازمند مجموعه کو رس اسب‌سواری است، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بالغ‌بر هزار و ۶۰۰ سر اسب در این استان وجود دارد امامتاسفانه پیست سوارکاری برای برگزاری مسابقات در این استان وجود ندارد و اکثر اسب‌های آماده کو رس در خراسان شمالی برای برگزاری مسابقات و جشنواره‌های زیبایی به گنبدکاووس که مهد پرورش اسب ترکمن است می‌روند.

رئیس کمیته برگزاری مسابقات خراسان شمالی با بیان اینکه امروزه پرورش اسب در جهان یک صنعت است اما متأسفانه در استان ما به سرمایه‌گذاری در این صنعت، توجه جدی نشده است، بیان داشت: در حال حاضر یک پیست سوارکاری در کمربندی علی‌آباد بجنورد توسط سپاه در اختیار استفاده ورزشکاران رشته سوارکاری قرارگرفته است.

۴باشگاه مشغول به کار هستند
رئیس کمیته برگزاری مسابقات خراسان شمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از چهار باشگاه در خراسان شمالی مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: باشگاه کارگران در شهرک گلستان را می‌توان به‌عنوان یکی از باشگاه‌های با زیرساخت خوب در این استان معرفی کرد.

سلاحی در ادامه خاطرنشان می‌کند: یکی از نقاط ضعف این باشگاه واگذاری مدیریت به شخص است و شایسته است که این مجموعه را به هیئت سوارکاری بجنورد اجاره دهند تا فعالیت‌ها به‌صورت اصولی در این باشگاه صورت پذیرد.

وی با تأکید بااینکه بهترین اسب‌های ترکمن از تولیدات استان خراسان شمالی هستند، می‌گوید: متأسفانه به دلیل ضعف زیرساخت اسب‌های تولیدی این استان با کمترین قیمت تحت عنوان خام فروشی به استان‌های دیگر فروخته می‌شود و پس از گذشت چند مدت همین اسب‌ها با تمرین در پیست‌های مناسب مقام‌هایی را در مسابقات کسب می‌کنند و باقیمت چند برابری نسب به قیمت اولیه به فروش می‌رسند.

ضعف زیرساخت اسب‌های تولیدی این استان با کمترین قیمت تحت عنوان خام فروشی به استان‌های دیگر فروخته می‌شود

سلاحی بابیان اینکه در پاسخ به سؤال اینکه آیا در این استان باشگاه آکادمیک وجود دارد یا خیر. می‌گوید: با توجه به نیاز استان برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت متأسفانه هنوز بخش خصوصی پای‌کار نیامده است.در هر دوره از کو رس ترکمن در گنبد بالغ‌بر چهار اسب استان در مسابقات حضور دارند که موفق به کسب مقام می‌شوند.

حمایت فدراسیون سوارکاری کشور و وزارت ورزش
استاندار خراسان شمالی نیز می‌گوید: این استان ظرفیت‌های خوبی در اسب اصیل ترکمن دارد که باید بیشتر در سطح کشور معرفی شود.

محمدعلی شجاعی با اشاره به اینکه با ایجاد پیست اسب‌دوانی به حوزه اشتغال و فضای ورزشی استان کمک زیادی خواهد شد، اظهار می‌دارد: برای رسیدن به این مهم فدراسیون سوارکاری کشور و وزارت ورزش و جوانان باید پای‌کار بیایند تا شاهد تحولی عظیم در این صنعت باشیم.

حال باید دید مسئولان استان خراسان شمالی که بر تکمیل زیرساخت ها برای توسعه صنعت پرورش اسب و مسابقات آن، تاکید دارند، عرصه را چه میزان بر روی علاقمندان و فعالان به این ورزش پول ساز باز خواهند کرد.

کد خبر: ۷۴٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha