۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کشورهای صنعتی نمی‌توانند تنها با واکسینه کردن مردم خود رشد را تجربه کنند
ضرورت توزیع عادلانه واکسن کرونا؛

کشورهای صنعتی نمی‌توانند تنها با واکسینه کردن مردم خود رشد را تجربه کنند

دنیا در این روزها با چالشهای زیادی روبرو است. از تامین واکسن برای تمامی مردم دنیا گرفته تا توزیع آن در دنیا و متقاعد کردن مردم برای دریافت واکسن. تا کنون ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در دنیا تزریق شده است و ۹۰ کشور واکسیناسیون را آغاز کرده اند ولی کشورهای فقیر و در حال توسعه از این قافله عقب مانده اند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده اند و سرعت واکسیناسیون در کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیش از کشورهای در حال توسعه است.

آمارها نشان می دهد ۵۰ میلیون نفر در امریکا، ۵۰ میلیون نفر در چین و ۱۵ میلیون نفر در بریتانیا واکسن را دریافت کرده اند و تا کنون پروژه واکسیناسیون در ۹۰ کشور دنیا شروع شده است.

از طرف دیگر بررسی ها نشان می دهد کشورهای صنعتی دنیا بیشترین حجم واکسن را خریداری کرده اند و دریافت واکسن توسط کشورهای فقیر دنیا با سال بعد و حتی سالهای بعد از آن موکول خواهد شد.

اما سوال این است که واکسینه شدن مردم یک کشور یا گروهی از کشورها می تواند باعث نجات اقتصادی آنها و رهایی از رکود شود یا باید پروژه واکسیناسیون به عنوان طرحی بین المللی در نظر گرفته شود؟

نشریه نشنال اینترست در گزارش اخیر خود نوشت: «تا زمانیکه تمامی دنیا واکسن کرونا را دریافت نکنند، نمی توان انتظار داشت تجارت به حالت عادی بازگردد و تا زمانیکه تجارت در دنیا وضعیت عادی نداشته باشد، رشد اقتصادی هم نمی تواند محقق شود.»

در این گزارش با اشاره به هزینه های زیادی که کشورهای دنیا برای تولید واکسن کرونا، تولید دارو و حمایت دولتها از اقتصاد داخلی در دوره کرونا  متحمل شده اند آمد: «دنیا در این همه گیری زیان اقتصادی بزرگی را تجربه کرد ولی این پایان ماجرا نیست. توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا و عدم دسترسی کشورهای فقیر به این واکسن همزمان با کشورهای صنعتی باعث می شود تا هزینه ای بالغ بر ۴ هزار میلیارد دلار دیگر به اقتصاد دنیا تحمیل شود. هزینه ای که علاوه بر هزینه های عادی همه گیری در سال جاری میلادی به اقتصاد وارد خواهد شد.»

کشورهای صنعتی بیشترین بار این زیان را متحمل می شوند
از طرف دیگر  انتظار می رود کشورهای امریکا، اروپا و ژاپن بالغ بر ۲ میلیارد دلار از این زیان را متحمل شوند که رقم قابل توجهی است.نشریه اکونومیست هم در گزارش خود به این مساله تاکید کرد و نوشت: «برای ارزیابی نتیجه توزیع ناعادلانه واکسن روی تولید و تجارت در دنیا، وضعیت ۳۵ صنعت  اعم از بخش های خدماتی و تولیدی در ۶۵ کشور دنیا مورد بررسی قرار گرفته است و نحوه ارتباط این صنایع به هم در داخل کشور و در میان کشورهای مختلف مورد مطالعه موشکافانه قرار گرفت.

بررسی ها نشان داد صنعت و تولید دنیا وابسته به عملکرد خود یک کشور نیست و باید تمامی دنیا بتواند کار را از سر بگیرد که اقتصاد دوباره رشد کند. به عنوان مثال  صنعت ساختمان در امریکا  وابسته به واردات فولاد از برزیل است و صنعت خودروسازی این کشور نیاز به واردات شیشه و تایر از کشورهای آسیایی دارد. بنابراین تمامی این کشورها باید به وضعیت عادی بازگردند تا صنایع امریکایی بتوانند با تمام قوا کار کنند و بستر برای رشد اقتصادی آنها فراهم شود.

زیان  ناشی از توزیع ناعادلانه واکسن چشمگیر است
مرکز مطالعات اکونومیست نوشت: «در صورتیکه سرعت واکسیناسیون در کشورهای صنعتی مشابه ماه های اول سال باشد، تا نیمه سال ۲۰۲۱ تمامی مردم در این کشورها واکسینه خواهند شد ولی در کشورهای در حال توسعه در خوش بینانه ترین حالت نیمی از مردم واکسن را دریافت خواهند کرد و در کشورهای فقیر شاید کمتر از ۱۰ درصد واکسن را دریافت کرده باشند. در این شرایط اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ هزار میلیارد دلار زیان خواهد دید زیرا مردم نمی توانند بدون نگرانی و با تمام قوا کار کنند و تولید ارزش و درآمد برای کشورهای متنوعشان داشته باشند و نیمی از زیان را کشورهای صنعتی که تمامی مردم را واکسینه کرده اند تحمل خواهند کرد.»

پیش بینی می شود کشورهای در حال توسعه ای که تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ هیچ یک از شهروندانشان را واکسینه نکرده باشند یا کمتر از ۱۰ درصد را واکسینه کرده باشند در سال جاری تا مرز  ۹ هزار میلیارد دلار زیان اقتصادی را تجربه کنند و هر چه نرخ واکسیناسیون در این کشورها بیشتر باشد، میزان زیان اقتصادی آنها کمتر خواهد بود. این زیانی است که مازاد بر زیان ۴ میلیارد دلاری دنیا در نتیجه عدم توزیع عادلانه واکسن به اقتصاد کشورها تحمیل می شود. با استناد به همین آمارها است که گفته می شود قیمت واکسن ها و هزینه ای که برای خرید آنها صرف می شود اهمیتی ندارد زیرا سود ناشی از واکسینه شدن مردم و بازگشت زندگی به شرایط عادی بیش از هزینه واکسن است.

اهمیت این مساله باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان بهداشتی و سیاسی به دنبال اجرای طرح توزیع عادلانه واکسن باشند. اجرای سیستم  توزیع واکسن از طریق کوواکس و سازمان بهداشت جهانی بخشی از این تلاش است و اهدای واکسن از طرف کشورهای بزرگ تولید کننده به کشورهای فقیر تر هم گام مهم دیگری است که در این روزها برداشته می شود.

کد خبر: ۷۳٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha