۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
واکسن ایرانی تبلور اقتصاد مقاومتی است
یادداشت وارده؛

واکسن ایرانی تبلور اقتصاد مقاومتی است

سمنان- «واکسن ایرانی یک نوع تبلور قدرت و اراده «ما می‌توانیم» و دقیقاً همان نگاه به داخل و دستان پرتوان فناوران ایرانی است که مصداق اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می‌شود لذا از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت است» این بخشی از یادداشت علی‌محمدی کارشناس حوزه سلامت است.

محسن علی‌محمدی؛ واکسن آنلاین: ایران نشان داده که توان ساخت واکسن را در داخل دارد نمونه آن همه ما هستیم که از کودکی تا کنون بارها واکسن‌های سرخجه، سه‌گانه، فلج اطفال و … را دریافت کرده‌ایم و شاید خیلی‌هایمان هم ندانیم که این واکسن‌ها از ابتدا ساخت کشورمان بوده است.

شرکت‌های واکسن سازی با توان داخلی تکنسین‌های خود که غالباً هم جوان هستند، توان عملیاتی و ظرفیت تولید خوبی را دارند آن هم نمونه‌هایی که با واکسن‌های خارجی رقابت می‌کنند و از آنها چیزی کم ندارند. مثال بارز آن سلامتی ما است که هم اکنون در حال خواندن این یادداشت هستیم.

سابقه تولید واکسن
ایران نخستین واکسن با تعریف امروزی یعنی عامل ضعیف شده بیماری برای مقابله پادتنی بدن را ۹ دهه قبل ساخته است حال آنکه بسیاری کشورهای منطقه ۹ دهه قبل حتی آب آشامیدنی هم نداشتند. در تمام این سال‌ها همه ما با واکسن‌های ساخت ایران در مقابل بیماری‌های سل، هپاتیت ب، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه شدیم.

پاستور، رازی، سرم سازی ایران و … در زمره شرکت‌هایی هستند که سال‌ها است در این زمینه کار می‌کنند البته باید تاکید کرد که سرم سازی و همچنین واکسن سازی نیاز به علم و فناوری بسیار بالایی است اما با این حال مؤسسات تحقیقاتی متعددی در کشور وجود دارد که امکان ورود به بحث ساخت واکسن کرونا را دارند در استان سمنان نیز بسیاری از واکسن‌ها البته بیشتر در حوزه دامی تولید می‌شود و این استان بخش اعظمی از واکسن دامی کشور را تأمین می‌کند.

پاستور، رازی، سرم سازی ایران و … در زمره شرکت‌هایی هستند که سال‌ها است واکسن می سازند

دانش تولید واکسن در کشور وجود دارد و در حال حاضر واکسن ایرانی کرونا در مراحل آزمایش انسانی است اما باید به این موضوع نیز تاکید کرد که اعتماد سازی نسبت به واکسن ایرانی یک اصل اساسی در موفقیت آن است. امروز جامعه در کنار تولید واکسن نیاز به اعتماد سازی و ترویج آن نیز دارد و واکسن کرونا مانند هر پدیده دیگری در ابتدا برای ترویج نیاز به حمایت دارد.

ضرورت نظارت بر عرضه
ماجرای ورود واکسن کرونا به اقتصاد کشور مانند سم و کودهای شیمایی است که زمانی که صحبت از ورود آنها شد عده‌ای به آن شک داشتند عده‌ای مقابل آن ایستادند و حتی عده‌ای بیان کردند که این کودها و سموم ساخت ایران ممکن است کشاورزی را نابود کند لذا چند سالی طول کشید تا این سموم با فناوری‌های داخلی بهبود یافت و کم کم مردم آن را قبول کردند واکسن نیز مانند هر پدیده‌ای نیاز به ترویج دارد.

به جای پرداختن به اینکه رسالت چه نهاد و ارگان و گروهی ترویج اعتماد سازی درباره واکسن ایرانی است بیاییم و نگاه اقتصادی به این واکسن داشته باشیم تا شاید همین یک عامل برای پذیرش آن در کنار عملکرد درمانی‌اش، مؤثر واقع شود.

واکسن نیز مانند هر پدیده‌ای نیاز به ترویج دارد

واکسن ساخت داخل مانند هر ساخته درون کشوری، از ارزبری جلوگیری می‌کند پس به اقتصاد کشور در این تلاطم دلار و ارزها، کمک می‌کند. از سوی دیگر ساخت واکسن چون نگاه به داخل و توانمندی ایرانی‌ها دارد پس می‌تواند مصداق اقتصاد مقاومتی باشد و به تولید کشور نیز کمک کند از سوی دیگر از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری و البته ارزش افزوده خوبی نیز پیدا می‌کند. روی دیگر سکه این است که ایران در صورت موفقیت تولید گسترده و آزمایش آن می‌تواند حتی صادر کننده این واکسن هم باشد و کشورهای همسایه میزبان دریافت واکسن‌های ما باشند آیا این جز اقتصاد مقاومتی است؟

هشدار برای مقابله با قاچاق
درباره واکسن اما باید یک مورد را نیز هشدار داد و آن هم احتمال قاچاق، سوء استفاده و مسائلی از این است است تا کنون نهادهای نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیسیون اصل نود و سازمان غذا و دارو نسبت به توزیع واکسن در خارج از سیستم هشدار داده اند و سامانه تیتک نیز راه اندازی شده است.

واکسن ساخت داخل مانند هر ساخته درون کشوری، از ارزبری جلوگیری می‌کند پس به اقتصاد کشور در این تلاطم دلار و ارزها، کمک می‌کند

در این سامانه کد درج شده روی هر واکسن با کد ملی فرد دریافت کننده همزمان ثبت می‌شود در نتیجه هر واکسن به صورت مشخص معلوم است که در کجا مورد استفاده قرار گرفته است اما بازهم باید به این موضوع نگاه ویژه ای داشت که به نظر می‌رسد نقش نهادهای نظارتی در این بین بیش از همه پر رنگ است از سوی دیگر باید فرهنگ سازی را نیز در دستور کار قرار داد و لذا اگر مردم بدانند که واکسن ایرانی کارایی مدل خارجی را دارد دیگر از شرایط عرضه خارج از شبکه واکسن‌های متفرقه جلوگیری می‌کنند.

کد خبر: ۷۳٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha