۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
چگونه می توان در طول رکود معاملات مثبت باقی ماند؟
بازار بررسی می‌کند؛

چگونه می توان در طول رکود معاملات مثبت باقی ماند؟

رکود طولانی مدت در معاملات بازار اجتناب ناپذیر است بنابراین متخصصان رفتار مالی به منظور مثبت ماندن در معاملات سه پیشنهاد را برای سهامداران مطرح کردند.

بازار: گروه بورس: بعد از یک رشد و ریزش سنگین در بازار و پشت سر گذاشتن نوسانات بازار سهام، به  گفته کارشناسان بازار وارد یک دوران رکود شده است که تا پایان سال حاکم بودن چنین رکودی را در بازار پیش بینی می‌کنند.  اما آیا در دوران رکود می‌توان معاملات مثبتی داشت؟ که فعالین بازار سرمایه برای پاسخ به این سوال یک پلتفرم  از گزینه‌های مختلف را معرفی کردند.

در یک تعریف در مورد رکود در بازار سرمایه آمده که؛ ممکن است چندین ماه متوالی برآیند معاملات سود ده باشد، سپس ناگهان ظرفیت برد شما پایان می‌یابد و باعث می‌شود رکود طولانی مدت را تجربه کنید. رکود در معاملات اجتناب ناپذیر است، آنها با تغییر شرایط بازار همراه هستند و حتی معامله گران موفق  از آنها عبور می‌کنند.

در تعریف دیگری از رکود که شاید برای افراد ملموس‌تر باشد، عدم رونق بازار سهام است یعنی شما به عنوان یک سهامدار به دلایل مختلف از جمله بی اعتمادی به بازار تمایلی به انجام معامله نداشته باشید، که در چنین شرایط پرتنشی ذهن شما به سمت شکست خوردن، تمرکز بر روی اشتباهات و نادیده گرفتن کارهایی که به درستی انجام داده‌اید، متمایل می‌شود که می‌گویند این بخشی از طبیعت انسان است.

معامله‌گری، سکوی هر پیشامدی است که در مورد تخصص و تمرکز متناسب با روحیه، به شما کمک کند. بسیاری از معامله گران قادر به عملکرد رو به رشد نیستند زیرا بین شخصیت و سبک معاملاتی آنها تطابق وجود ندارد

برخی از صاحب‌نظران رفتار مالی بر این باورند که وقتی ذهن در تمام جنبه‌های منفی معاملات منطبق می‌شود، باعث می‌گردد تمام جنبه‌های مثبتی را که در گذشته برای شما موفق عمل کرده است، فراموش کنید. به همین دلیل معتقدند در مواقعی که دچار سردرگمی و کسادی بازار هستید بهتر است توجه خود را به نقاط قوت خود معطوف کنید. به اصطلاح به اصول برگردید. همانطور که وقتی معاملات خوبی دارید، توجه شما باید به سمت بهتر شدن و تکامل باشد.

در همین رابطه کارشناسان رفتار مالی چند رویکرد به منظور  مثبت ماندن در هنگام رکود معاملات را پیشنهاد می‌کنند که از جمله آن‌ها مرور معاملاتی است که برای سهامدار جنبه مثبت دارد. در زیر این رویکردها به صورت جداگانه آمده است.

در یک تعریف در مورد رکود در بازار سرمایه آمده که؛ ممکن است چندین ماه متوالی برآیند معاملات سود ده باشد، سپس ناگهان ظرفیت برد شما پایان می‌یابد و باعث می‌شود رکود طولانی مدت را تجربه کنید. رکود در معاملات اجتناب ناپذیر است

 به سادگی از کنار هر تصمیم گرفته شده عبور نکنید
به آن عمل کنید و عادت‌های بد معامله‌گری را اصلاح کنید، باید تلاش کنید در تصمیمات خود آگاهی بیشتری داشته باشید؛ شما می‌توانید این کار را با تمرکز کردن در هنگام معامله و ثبت وقایع تصمیمات معاملاتی خود انجام دهید.  یادداشت برداری از افکار و احساسات خود در حین معامله می‌تواند به شما کمک کند که اگر مرتکب انجام کار اشتباهی شدید، بعداً بتوانید بر روی این عادت‌های بد کار کنید.


معاملاتی که برای شما خوب کار کرده‌اند را مرور کنید
داشتن یک ژورنال معاملاتی مفصل در این مرحله مفید واقع می‌شود، بنابراین نوشتن چک لیست کامل لازمه‌ی این کار است. با بررسی تصمیمات صحیح معاملاتی و تنظیماتی که برای شما سودآور بوده است، می‌توانید تشخیص دهید کدام یک برای شما موثرتر عمل کرده است.   همچنین یادآوری به خودتان که در گذشته می‌توانستید حرکت‌های خوبی را شکار کنید به عنوان یک تقویت برای ذهنتان محسوب می‌شود.


 جایگاه روش خود را پیدا کنید
معامله‌گری، سکوی هر پیشامدی است که در مورد تخصص و تمرکز متناسب با روحیه، به شما کمک کند. بسیاری از معامله گران قادر به عملکرد رو به رشد نیستند زیرا بین شخصیت و سبک معاملاتی آنها تطابق وجود ندارد.

برای جلوگیری از این مسئله، این سوالات  را از خود بپرسید: من در چه روشی مهارت دارم؟ چه نوع سیستمی و کدام سبک متناسب با شخصیت من است؟ نقاط ضعف و قوت من در معامله گری چیست؟ چه خصوصیاتی می تواند باعث پیشرفت من شود؟ به خاطر داشته باشید که یکی از بزرگترین چالش‌ها در معامله گری، تمرکز و مثبت ماندن است. (حتی در صورت منفی شدن حساب)

اینکه اعتماد به نفس شما ثابت باقی بماند، شانس بیشتری خواهید داشت که از رکود خارج شوید و این موضوع می‌تواند شما را در انجام معاملات در دوران رکود بازار کمک کند در نهایت، به یاد داشته باشید که باید بر روی برایند کار متمرکز شوید و صرفا جنبه سود معاملات را در نظر نگیرید.

بحث رفتار مالی و تاثیرگذاری رفتار و شخصیت معامله‌گر در انجام معاملات از مهمترین روش‌های تحلیل بازار سهام است. در همین رابطه کتب و مقالات متعددی در خصوص بازار سهام ایران و رفتار مالی سهامداران نگاشته شده است که پیشنهاد می‌شود با بررسی این مقالات بتوانید بهتر در بازار سهام اقدام به به معامله‌گری کنید.

کد خبر: ۷۳٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha