۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی:

کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند

تبریز- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ذخیره راهبردی ماسک بر اساس پیش‌بینی اوج مصرف آینده از سوی سازمان‌های متولی مانند سازمان غذا و دارو ضروری است، گفت: کشورهای همسایه متقاضی خرید ماسک تولیدی مازاد استان هستند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان صمت آذربایجان شرقی، حبیب امین زاده، با اشاره به انباشت ماسک در واحدهای تولیدی استان و کاهش تقاضا در بازار مصرف داخلی، افزود: با توجه به تقاضای بازارهای خارجی به ویژه کشورهای عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان، درخواست ذخیره استراتژیک ماسک و صدور مجوز از سوی وزارت صمت برای صادرات مازاد تولید ماسک ارایه و این درخواست مصوب شده است و منتظر ابلاغ رسمی آن برای صادرات هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق ماسک و مواد ضدعفونی کننده به خارج منتقل می شود، اظهار داشت: با صدور این مجوز از قاچاق ماسک جلوگیری و بر میزان صادرات کشور افزوده می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: صدور این مجوز علاوه بر ارزآوری، از حبس شدن سرمایه واحدهای تولیدی استان جلوگیری و گشایشی در آزاد شدن سرمایه آن ها فراهم می شود.

امین زاده، ادامه داد: در اوایل اسفند ۹۸ در این استان یک دستگاه با ظرفیت تولید روزانه سه هزار ماسک و سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده وجود داشت در حالی که اکنون به جایی رسیده ایم که امکان صادرات این مواد فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی قیمت دولتی ماسک یک هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالی که ماسک ارزان تر از نرخ دولتی در سطح این استان برای متقاضیان عرضه می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سطح استان واحدهای تولید کننده ماسک در یک شیفت کاری می توانند تا ۲ میلیون عدد ماسک تولید کنند و مشکلی در تیراژ تولید وجود ندارد و فقط احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه است.

امین زاده، افزود: با توجه به پتانسیل صنایع استان به ویژه بخش ماشین سازی و قطعه سازی و وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اواخر فروردین امسال با مهندسی معکوس موفق به تولید دستگاه های تولید ماسک شدیم و هم اکنون حدود ۴۲۰ دستگاه تولیدی استان در نقاط مختلف کشور به تولید ماسک مشغول هستند.

وی با اشاره به تکلیف استان در سال جهش تولید برای داخلی سازی و بومی سازی قطعات صنعتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، اظهار داشت: این استان در جریان کرونا به این هدف رسید و با توجه به تولید این دستگاه ها در سطح استاندارد بین المللی، هم اکنون تقاضا برای خرید این دستگاه ها در کشورهای منطقه زیاد است.

کد خبر: ۷۳٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha