۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
خیار مزه موز به خود گرفت؛ مردم گرفتار شیطنت واردکنندگان و سرمازدگی محصولات
بازار داغ رانت و دلالی در لرستان؛

خیار مزه موز به خود گرفت؛ مردم گرفتار شیطنت واردکنندگان و سرمازدگی محصولات

لرستان- افزایش هشت تا ۱۰ برابری قیمت موز و خیار سبب شد اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه در خرید مایحتاج خود دچار مشکل شده و این دو محصول هم از سبد غذایی آن‌ها حذف شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تقریباً می‌توان گفت از شروع سال ۹۹ هیچ روزی نبود که مردم از خواب بیدار شوند اما با دیدن قیمت‌ها غافلگیر نشوند. امسال در برهه‌ای شاهد بودیم که قیمت برخی کالاها مثل گوجه، پیاز و میوه‌هایی مانند پرتقال، ۱۰ برابر بالاتر رفت و حالا هم که دومینوی گرانی به دو محصول موز و خیار رسیده است.

در ابتدای سال جاری قیمت موز ۱۳ هزار تومان بود و حالا که به پایان سال نزدیک می شویم نرخ آن به ۶۷ هزار تومان رسیده است همچنین قیمت خیار از دو هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ در چنین شرایطی مردم ناچار شدند این دو ماده غذایی را از سبد غذایی خود حذف کنند.

خستگی مردم از گرانی‌های یک شبه 
اکرم رضایی‌فر، یک شهروند خرم‌آبادی در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: واقعاً تحمل این گرانی‌ها برای ما دشوار شده و همه از این وضعیت خسته شده‌ایم چرا باید یک شبه قیمت محصولی هشت تا ۱۰ برابر بالاتر برود.

وی افزود: اگر گرانی فقط مختص به موز و خیار بود می‌توانستیم با آن کنار بیایم ولی مسئله این است که هر بار یک ماده غذایی در بازار نایاب و گران می‌شود که مثال بارز آن روغن نباتی است که هنوز هم در بازار به وفور پیدا نمی‌شود و تعداد محدودی هم که وجود دارد با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد.

رضایی‌فر عنوان کرد: امسال در کنار کرونا گرانی به شدت مردم را تحت فشار قرار داد اما نمی‌دانیم از این وضعیت به چه کسی شکایت کنیم؛ مسئولان ما که در خواب زمستانی هستند و مردم را به حال خود رها کرده‌اند و هر بار پشت بهانه‌هایی مانند تحریم، دلار، کرونا و سیل پنهان می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما موز و خیار را از سفره خود حذف می‌کنیم اما با گرانی سایر کالاهای اساسی چگونه کنار بیاییم کمااینکه این روزها گرانی تمام موارد از جمله لوازم خانگی، مسکن، پوشاک و خدمات را در برگرفته است.

رضایی‌فر تصریح کرد: مگر یک کارگر چقدر درآمد دارد که بتواند در مقابل این گرانی‌های افسارگسیخته تاب بیاورد؛ چرا مسئولان به فکر جیب خالی مردم نیستند.

مسئولان ناکارآمدی که پشت کرونا پنهان شده‌اند
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مردم باید بدانند در گرانی خیار و هر کالای دیگری، مغازه‌دار هیچ نقشی ندارد و این گرانی‌ها هیچ ارتباطی به میوه فروش یا اتحادیه میوه ندارد.

اسدالله کارگر افزود: مغازه دار، فقط یک پل ارتباطی است و این شامل تمام کالاها و مخصوصاً کالاهایی مثل موز و خیار است و کسانی که در عمده فروشی در نقش واردات این کالا هستند باید پاسخگوی این گرانی‌ها باشند؛ نواقص و ایرادات را مطرح و مشکلات خود را عنوان کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه اتحادیه نظارت بر سود مصوب سطح شهر است، عنوان کرد: وقتی کالایی گران می‌شود ما هم معترض هستیم چون مجبوریم کالا را با قیمت گرانی خریداری کنیم.

واردکنندگان باید پاسخگوی علت گرانی موز باشند
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کشور با بیان اینکه در این قبیل گرانی‌ها اولین برخوردی که صورت می‌گیرد با اعضای اتحادیه میوه و تره‌بار است، خاطرنشان کرد: در گذشته ما در فصل زمستان با کمبود برخی محصولات مثل خیار مواجه می‌شدیم ولی امروزه به دلیل وجود گلخانه‌ها دیگر کمبودی نداریم.

کارگر در رابطه با بالارفتن قیمت موز، تصریح کرد: عمده میوه‌های موز موجود در بازار، وارداتی هستند بنابراین باید به کشاورزان جنوبی بیشتر بها بدهیم تا بخشی از نیاز بازار را تامین کنند و بتوانیم با موزهای وارداتی رقابت کنیم.

نبود برق و عدم سوخت‌رسانی سبب سرمازدگی محصول خیار شد

رییس اتحادیه میوه و تره بار لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه به علت عدم سوخت‌رسانی و نبود برق، بسیاری از محصولات گلخانه‌ای از جمله خیار نابود شدند و نتیجه این شده که قیمت آنها در بازار بالا رفته است، افزود: اگر شرکت نفت به واحدهای گلخانه‌ای سوخت‌رسانی می‌کرد، محصولات کشاورزان دچار سرمازدگی نمی‌شد و حالا قیمت هر کیلوگرم خیار سه تا چهار هزار تومان بود.

رضا علی تیموری عنوان کرد: جهاد کشاورزی معتقد است که شرکت برق باید از چند روز قبل، خاموشی را اعلام میکرد به همین دلیل پیگیر شکایت از شرکت نفت و شرکت برق است تا از آنها خسارت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: حتی این موضوع به کمیسیون مجلس هم کشیده شده تا مشخص شود مقصر چه کسی است، شرکت نفت، جهاد کشاورزی و یا خود مالک که سوخت و برق اضطراری نداشته است.

رفع مشکل کمبود خیار تا ۱۰ روز آینده
رییس اتحادیه میوه و تره بار لرستان با بیان اینکه دلیل اصلی بالا رفتن قیمت خیار، کمبود آن است، تصریح کرد: در شهرستان های جیرفت و شیراز با کمبود خیار در بازار مواجه شده‌ایم اما استان لرستان خیاری نداشته چون وقتی محصول خیار خرم‌آباد، پلدختر و چگنی به بار می‌نشیند قیمت آن بین هزار تا ۲ هزار تومان است.

تیموری بیان کرد: احتمالاً تا ۱۰ یا ۲۰ روز آینده در شهرستان‌های خوزستان، ماهشهر و گچساران خیار به بازار می‌رسد که وقتی تولید استان‌های دیگر آغاز می‌شود بازار به روند عادی قیمت خود برمی‌گردد.

وی در رابطه با قیمت موز نیز گفت: قیمت موز به دلیل کمبودی که وجود دارد، بالا رفته است؛ این کالا به صورت قاچاق وارد می‌شود، در واقع وارد کننده موز در سراسر ایران دو نفر است که یکی در کردستان و دیگری در اصفهان است و دولت هم نمی‌داند مقصر کیست.

قاچاق موز
وی افزود: این افراد موز را دیر وارد بازار می‌کنند تا قیمت آن بالا رود، به عبارتی وقتی دلار افزایش می‌یابد، موز را وارد بازار کرده و قیمت آن را بالا می‌برند اما وقتی دلار پایین می‌آید، قیمت را کاهش نمی‌دهند.

تیموری عنوان کرد: حتی در بازرسی کل به ما گفتند چرا قیمت ماست خرم‌آباد در همه شهرستان‌های استان متفاوت است؟ اگر سازمان حمایت از مصرف کننده یک نرخ مشخص را برای آن بگذارد، این اتفاق نمی‌افتد؛ ما از اردیبهشت‌ماه امسال، چندین بار درخواست داده‌ایم که یک نرخ مشخص برای شیر بگذارند، ولی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل قیمت‌ها متفاوت بوده است.

گفته می‌شود که فقط تعداد محدودی در ایران مسئول واردات موز و مقصر اصلی گرانی این محصول در کشور هستند، آیا واقعا دولت نمی‌تواند با این افراد برخورد کند؟

متاسفانه گرانی موز و خیار هر دو حاصل سوء مدیریت، عدم نظارت و بی‌توجهی به امورات مردم است که هر چه سریعتر باید این مسئله ساماندهی شود.

کد خبر: ۷۳٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha