۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
ورود بانوان روستایی قم به صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی؛ بازوانی برای افزایش امنیت غذایی
بازار گزارش می‌دهد؛

ورود بانوان روستایی قم به صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی؛ بازوانی برای افزایش امنیت غذایی

قم- جهاد کشاورزی قم تسهیلاتی را برای فعالیت بانوان در بخش کشاورزی اختصاص داده تا زنان روستایی در دل روستاها محرک تولید و امنیت غذایی باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه بخش کشاورزی برای تحقق شعار سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» انتخاب شده است، اهمیت بسیاری دارد؛ کشاورزی یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد ملی و فراهم‌کننده مواد اولیه سایر بخش‌ها همچنین تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است.

در این میان بانوان سخت کوش روستایی به عنوان بازوان مهم و فعال تولید و افزایش امنیت غذایی جامعه نقش بی بدیلی دارند، آن هم در استان کویری مانند قم که محدودیت‌های منابع آبی و شرایط خاص اقلیمی آن کشاورزی را سخت‌تر از دیگر نقاط کشور کرده است.

بانوان روستایی نه فقط در بخش کشاورزی بلکه در کارآفرینی هم عملکرد مطلوبی داشته و در حوزه‌های باغداری، زراعت و هم‌چنین دامپروری و گلخانه داری تا مشاغل خانگی نقش مهمی داشته که نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان هستند.

با گذشت ۱۰ ماه از سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است، طبق گزارش جهاد کشاورزی قم، تاکنون ۴۶۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات رونق تولید و تبصره ۱۸ طی سال ۹۸ برای حمایت از فعالیت بانوان در بخش کشاورزی استان قم اختصاص یافته است.

حمایت از بانوان تولیدکننده
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: ۴۶۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات رونق تولید و تبصره ۱۸ طی سال ۹۸ برای حمایت از فعالیت بانوان در بخش کارورزی قم اختصاص یافته است.

سید مصطفی منزوی بیان می‌کند: حمایت از بانوان کشاورز استان قم یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی این استان است که در این رابطه پرداخت تسهیلات بانکی برای رونق یافتن کسب‌وکار مورد نظر آنان، به‌صورت مستمر انجام می‌شود؛ لذا طی سال گذشته با پرداخت ۶۶ فقره تسهیلات رونق تولید به مبلغ ۱۱۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال به بانوان فعال در بخش کشاورزی قم موافقت و فرآیند پرداخت تسهیلات مورد نظر آنان توسط بانک‌های عامل انجام شد.

به گفته وی، همچنین از محل اعتبارات تبصره ۱۸ نیز ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای متقاضی در میان بانوان کشاورز استان اختصاص یافت که روند پرداخت آن توسط بانک‌های عامل دنبال شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان می‌کند: زنان در بخش کشاورزی قم حضوری فعال دارند و در تمام حوزه‌ها از زراعت و باغداری تا دامپروری و گلخانه‌داری مشغول کار و تولید هستند و با توجه به این که تجربه و مهارت بانوان کشاورز قمی در سطح مطلوبی است، حمایت از آنان موجب تقویت کمی و کیفی محصولات کشاورزی استان خواهد شد.

یک هزار و ۱۰۰ نفر بانوی قمی در بخش کشاورزی حضور دارند علاوه بر آن ۲۶ صندوق اعتبار خرد زنان روستایی با عضویت ۹۰۰ نفر در آن فعال است

وی در ادامه با بیان اینکه زنان در بخش‌های مهم زراعت، دامپروری و گلخانه داری و هم‌چنین کشاورزی حضوری چشمگیر و مطلوبی دارند و در این زمینه مشغول تولید هستند، تصریح کرد: از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در بخش کشاورزی استان یک هزار و ۱۰۰ نفر بانوی قمی در بخش کشاورزی حضور دارند علاوه بر آن ۲۶ صندوق اعتبار خرد زنان روستایی با عضویت ۹۰۰ نفر در آن فعال است.

حمایت از ورود زنان روستایی به مشاغل خانگی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت و توانمندسازی زنان روستایی با ایجاد مشاغل خانگی در روستاهای قم، می‌گوید: جهاد کشاورزی قم از مشاغل خانگی و توسعه آن برای زنان روستایی حمایت می‌کند که در این زمینه با توجه به این نکته که محصولات کشاورزی امکان فساد پذیری و با توجه به فصلی بودن آنها غیر قابل مصرف می‌شوند اکثر آنها بدون فرآوری هستند و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در کنار مزارع کشاورزی اهمیت بسیاری دارد.

حسین طاهری عنوان می‌کند: صنایع تبدیلی غذایی می‌تواند در کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کمک به کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری در بخش کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی در راستای کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و غیره نقش بسزایی داشته باشد.

صدور ۲۱ فقره تأسیس با ظرفیت اشتغال بالای ۵۰۰ نفر
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت در ارائه تسهیلات و حمایت از بخش‌های فرآوری، تصریح می‌کند: جهاد کشاورزی استان قم در سال ۹۹ اقدام به صدور ۲۱ فقره جواز تأسیس با پتانسیل ایجاد اشتغال ۵۰۴ نفر و ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت جذب مواد خام، صدور ۸ فقره پروانه بهره‌برداری با ایجاد اشتغال ۶۲۸ نفر و ۱۱۰ هزار و ۸۲۹ تن ظرفیت جذب مواد خام و صدور ۴ مجوز توسعه با ایجاد اشتغال ۱۱۴ نفر و ظرفیت جذب مواد خام به میزان ۵۰ هزار و ۸۵۰ نفر کرده است.

ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی در راستای کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و غیره نقش بسزایی دارد

وی با بیان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه صنایع تبدیلی، اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش صنایع تبدیلی ورود خوبی داشته است و دولت هم سالانه با ارائه تسهیلات بانکی همکاری بی دریغ خود را در راستای ایجاد مشاغل جدید و یا تکمیل واحدهای نیمه تمام و نیز پرداخت سرمایه در گردش جهت بالا بردن ظرفیت تولید و جلوگیری از رکود واحدهای تولیدی دنبال می‌کند.

طاهری به یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و قابل توجه در بحث صنایع تبدیلی و غذایی در قم اشاره کرد و گفت: توانستیم در سال جاری نسبت به معرفی ۴۳ واحد تولیدی جهت دریافت تسهیلات به میزان ۶۹۸ هزار و ۱۵۸ میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات رونق تولید، سرمایه‌گذاری روستایی، اشتغال مناطق روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر اقدام نماییم.

زنان روستایی و عشایری بخش مهمی از سرمایه انسانی روستا و مناطق عشایری محسوب می‌شوند و نقش مهمی در توسعه جوامع محلی دارند؛ در روستاهای قم که محدودیت منابع آبی آسیب‌هایی را به بخش کشاورزی وارد کرده است توسعه مشاغل خانگی می‌تواند سدی در برابر مهاجرت روستائیان به شهر باشد.

کد خبر: ۷۳٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha