۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
بازار یکپارچه سبز | پمپاژ ۱۵۰۰ میلیارد پول تازه به قلب بورس
گفتگوی بازار با کارشناس بورس؛

بازار یکپارچه سبز | پمپاژ ۱۵۰۰ میلیارد پول تازه به قلب بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار بر خلاف هفته گذشته، دیروز به صورت یکپارچه سبزپوش شد، مطرح کرد: شنبه سهامداران حقیقی از بازار سرمایه حمایت کردند و پول جدید وارد بازار کردند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: پس از اصلاحات شدیدی که شاخص کل بازار سرمایه در دو ماه اخیر تجربه کرد، با شنیده شدن خبر تغییر قوانین مربوط به دامنه نوسان معاملات، بازار پالس‌های مثبت دریافت کرد و امروز به عنوان اولین روز اعمال قوانین جدید در بازار سرمایه، این بازار چراغ سبز به سهامداران نشان داد و شاخص کل رشد قابل توجهی را تجربه کرد. علاوه بر این به گفته کارشناسان، مشخص شدن مواضع آمریکا و بالاتر رفتن نرخ دلار، باعث افزایش سرمایه‌گذاران و و رود پول حقیقی در بازار سرمایه شده است.

امروز، شاخص کل بورس امروز به طور کامل روی قسمتی از آسیاب قرار گرفت که دائم به سمت بالا حرکت کرد. نماگر اصلی بازار ابتدا با شیب بسیار تند به سمت بالا حرکت کرد و در ادامه راه هم، مسیر صعود را برای ادامه کار انتخاب کرد و در زمان بسته شدن معاملات، ۴۷ هزار و ۷۸۸ واحد رشد کرد و به ایستگاه یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۲۰۴ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با حمایت سهامداران حقوقی و حقیقی، ۱۲هزار و ۵۵۷ واحد افزایش یافت و رقم ۴۳۵ هزار و ۶۱۷ واحدی را نشان داد. به این ترتیب، شاخص هم‌وزن دیروز رکورد صعود خود در یک روز آن هم طی یک روز معاملاتی را در دو ماه اخیر شکست.

در معاملات روز قبل، گروه فلزات اساسی به طور چشمگیری مورد استقبال قرار گرفت و سهامداران زیادی صف خرید سنگین برای این سهم‌ها ایجاد کردند. شاخص این گروه معاملاتی، امروز ۴۶ هزار و ۲۳۲ واحد رشد را پشت سر گذاشت و در نتیجه، به ۸۸۴ هزار و ۵۸۲ واحد رسید.

دیروز که نوسان نمادها بین ۲- تا ۶+ درصد بود، نمادهای «شستا»، «غزر»، «ثامید»، «وتجارت»، «ولپارس»، «سیتا» و «برکت» پرتراکنش‌های این بازار بودند و نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «تاپیکو»، «شپنا» و «وغدیر» بیشترین تأثیر را روی شاخص کل گذاشتند.

در بین نمادهای فولادی هم که اکثرا سبزپوش بودند، نمادهای «فپنتا»، «فخاس»، «فخوز»، «فولاد» و «کاوه» با افزایش نزدیک به ۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. نماد «ذوب» هم در فرابورس حدود ۶ درصد رشد کرد. در این میان، شرکت‌های معدنی حوزه فولاد مانند «کگل»، «کچاد» و «ارفع» رشد قابل توجهی در قیمت سهام خود داشتند. علاوه بر این، گروه‌های فرآورده‌های نفتی هم عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند و گروه خودرویی هم بهترین عملکرد را در صنایع از خود نشان داد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات شنبه و رشد یکدست سهم‌های این بازار اظهار کرد: دیروز شروع اعمال مصوبات هفته قبل هیات مدیره سازمان بورس را داشتیم و با لحاظ رشد نرخ ارز و مهم‌تر از آن، تضعیف احتمال کاهش بیشتر ارز در ماه‌های آتی، انتظار شروع هفته‌ای مثبت در بازار را داشتیم که عملی هم شد. دیروز بازار تقریبا یکپارچه مثبت بود، بر خلاف هفته قبل که رشد بازار بر دوش سهام شرکت‌های شاخص‌ساز بود.

وی با اشاره به اینکه اعمال تغییرات توسط شورای عالی بورس در معاملات امروز مؤثر بود، تصریح کرد: سمت کاهشی در بازار به شدت اصطکاکی شده و سمت رشد روغن‌کاری و طبیعی است که بر بازار اثر مثبت بگذارد، البته امیدواریم این سیاست موقتی باشد و منجر به رشد غیر بنیادی بازار نشود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با امیدواری به احیای اقتصاد جهانی به واسطه واکسیناسیون کرونا، بازارهای جهانی به ویژه نفت رشد مناسبی داشتند و بعد از مدت‌ها نفت به سطح ۶۰ دلار رسید و برخی دیگر از کامودیتی‌ها هم تقویت شدند، لذا چشم‌انداز اقتصاد نفتی ایران و بورس کامودیتی و دلار محور ایران واکنش مثبتی به آن داشتند.

قلی‌پور درباره درباره مذاکرات ایران و آمریکا مطرح کرد: اعلام رسمی سخنگوی کاخ سفید مبنی بر لزوم اعمال مجدد مفاد برجام از سوی ایران برای بازگشت ایالات متحده به برجام و اخبار ضد و نقیض در باره اتهامات به سفارت ایران در یکی از کشورهای همسایه هم بر بازار ارز اثرگذار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: دیروز بعد از مدت‌ها حقیقی‌ها نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد پول جدید آوردند و حجم معاملات هم مناسب بود.

کد خبر: ۷۳٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha