۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
فضای مجازی پنبه صنعت پوشاک را می‌زند؛ فروشگاه‌های آنلاین بلای جان اصناف
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

فضای مجازی پنبه صنعت پوشاک را می‌زند؛ فروشگاه‌های آنلاین بلای جان اصناف

مشهد- فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای مجازی که این روزها در هر سایت و یا کانال تلگرامی می‌توان رد پای آن‌ها را دید به دلیل اینکه هویت بسیاری از آن‌ها برای خریدار مشخص نیست این روزها به یکی از مشکلات صنف پوشاک تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کانال‌های متعددی این روزها در فضای مجازی مشغول فروش و عرضه انواع پوشاک هستند که بنا بر گفته کسبه مشهدی این‌گونه فروش‌ها کسب‌وکار صنف پوشاک را بعد از کرونا تحت تأثیر قرار داده است.

بسیاری از کسبه  از این اینکه این فضا بدون هیچ نظارتی رهاشده است ابراز نگرانی کرده و خواهان برخورد مسئولان با این‌گونه فروش‌ها هستند.

مسئولان باید پیشگیری کنند
حسین عبدی متصدی یکی از کارگاه‌های تولیدی  و هم‌چنین فروش تی‌شرت در ۱۷ شهریور مشهد به ما می‌گوید: تولیدی‌ها و یا فروشگاه‌های البسه به دلایل مختلف تحت نظارت اتحادیه و پایش پلیس اماکن هستند  و حتی برای نوع مد استفاده‌شده و خارج  از عرف باید جواب پس بدهند اما در فضای مجازی فروشندگان بدون هیچ خط قرمزی مدها و لباس‌هایی را تبلیغ می‌کنند که واقعاً در هیچ چارچوب عرفی و اخلاقی جای نمی‌گیرد.

وی اذعان می‌کند: ازیک‌طرف در سطح عرضه با توزیع و فروش کالاهای قاچاق و حتی لباس‌های خارج از عرف در مراکز فروش مبارزه می‌کنیم اما کنترل فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی از دست ما خارج‌شده و همه کالاهایی که اجازه فروش در مراکز قانونی فروش را ندارند وارد بازارهای فضای مجازی می‌شوند.

هر پوشاک قاچاق و یا نامتعارفی که در مرحله عرضه جلوی آن گرفته می‌شود از طریق دست‌فروشان و یا فروشگاه‌های فضای مجازی به خریداران عرضه می‌شود که این اتفاق در سایه نظارت کمرنگ دستگاه‌های نظارتی بر فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد.

انباشت ضرر
ابراهیم موسوی فروشنده البسه مردانه در مجتمع تجاری آسمان مشهد نیز به ما می‌گوید: تمامی کسبه شاغل در این مجتمع حداقل ماهیانه ۴ تا ۱۰ میلیون تومان کرایه مغازه می‌دهند و به‌جز اجاره بهاء سایر هزینه‌ها مانند شارژ مجتمع و عوارض، مالیات، بیمه و برق هم باید به آن افزود اما یک نفر با داشتن یا کانال اینستاگرامی و یا تلگرامی کدام‌یک از این هزینه‌ها را متقبل می‌شود؟

وی عنوان می کند: کاملاً مشخص است که برخی افراد در این سایت ها بی‌ارزش‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین اجناس را به بیشترین بهاء به مشتری می‌فروشند و هیچ نشانی هم برای شکایت و یا پیگیری حق‌وحقوق بر جای نمی‌گذارند.

وی بابیان اینکه صنف پوشاک در این مدت براثر شیوع بیماری کرونا ضرر بسیاری هنگفتی را متحمل شدند بیان می‌کند: متأسفانه ما هنوز اجناس زمستانی را که تابستان سال ۹۸ برای فروش در زمستان خریداری کردیم نتوانستیم به فروش برسانیم و حتی این اجناس امسال هم بر روی دستمان مانده و دیگر از مد افتاده محسوب می‌شود.

این فروشنده بابیان اینکه ۶۰درصد پوشاک ارائه‌شده در فروشگاه‌های مجازی، قاچاق است، تأکید می‌کند: اگرچه گفته می‌شود فضای مجازی بستر اشتغال برای تعداد زیادی شده است؛ اما بیشتر این مشاغل به خاطر فروش کالای قاچاق، اشتغال کسانی که درزمینهٔ تولید داخلی فعالیت می‌کنند را به خطر انداخته و به نابودی کشانده است.

رکود در بازار پوشاک
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک در گفت‌وگو با بازار در خصوص مشکلات این صنف و گلایه بسیاری از فروشندگان که با فروش مجازی کسب‌وکار آن‌ها را کساد کرده‌اند اظهار می‌کند: صنف پوشاک تاکنون تابع مد و فصل فروش بوده است لذا مواردی مانند سایز و رنگ ازجمله مواردی هستند که صنف ما را نسبت به سایر اصناف آسیب‌پذیرترمی کند.

سید مهدی لسان طوسی می‌گوید: به‌عنوان‌مثال در خصوص ارتباط صنف ما با فصل هم‌اکنون که در فصل زمستان قرار داریم بسیاری از اجناس زمستانی به فروش نرفت و فروشندگان حاضرند اجناس خود را زیر قیمت و حتی به قیمت خرید نیز عرضه کنند.

وی بابیان اینکه کرونا امسال مزید بر علت شده و متأسفانه این صنف را با مشکل جدید مواجه کرده است اظهار می‌کند: افرادی که در این صنف فروشگاه‌های خود را اجاره کرده‌اند و مخارج آن‌ها نسبت به سایر افراد بیشتر است متأسفانه در این بازار نمی‌توانند دوام بیاورند و مجبور به تعطیلی واحد خود می‌شوند در طرف دیگر نیز افرادی که صاحب‌ملک و مغازه هستند این‌ها هم در اصل روزمرگی می‌کنند و فروش اجناس تنها کفاف هزینه‌های روزانه افراد را می‌دهد و پس‌اندازی نمی‌توانند داشته باشند که این موارد تنها گوشه‌ای از مشکلات فعالان حوزه پوشاک است.

کسب‌وکارهای اینترنتی
وی بابیان اینکه بازار پوشاک در دوره‌ای چندین‌ ساله شاهد رکود است می‌افزاید: به دلیل اینکه جنس پوشاک یک جنس فصلی است  لذا باید در یک بازه زمانی به فروش برسد، به‌ویژه پوشاک زنانه و بچگانه که تابع مد است، به این معنی که عمر ماندگاری کالایی مثل پوشاک که در تبعیت مد  و تغییر فصل است، بسیار کوتاه است و حتماً باید در یک بازه کوتاه فروخته شود.

طوسی اظهار می‌کند: متأسفانه کرونا درد دوچندانی علاوه بر رکود بر این صنف وارد کرد و در کنار آن زائران زیادی را که هرسال در مشهد حضور داشتند، از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به الکترونیکی شدن امورات زندگی و مجازی شدن فروشگاه‌ها ما نیز همراه با پیشرفت فنّاوری به این سمت حرکت کرده‌ایم  ادامه می‌دهد: ما نیز در این صنف به دنبال راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی هستیم و لذا یکسری از فروشگاه‌ها نیز در این زمینه فعال هستند و حتی پیش از شیوع کرونا تبلیغات خود را در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فعال کردند و بخشی از اجناس خود را از این طریق به فروش رسانند اما از رونق لازم برخوردار نیست چراکه امکانات و زیرساخت‌های موجود آن‌طور که باید فراهم نیست و نمی‌توانند کلیه اجناس خود را تبلیغ کنند مگر در سایت هایی که ایجاد کرده‌اند که آن‌هم آمار بازدید چندان بالایی ندارد و بازدیدکننده آن کم است.

مشکلات فروش اینترنتی
وی در خصوص مشکلاتی هم که در این راستا بر سر راه فروشگاه‌ها هستند نیز بیان می‌کند: اگر شما بخواهید لباسی را اینترنتی خریداری کنید مشکل سایز و اندازه کمترین معضل شماست و با شک و تردید خرید خود را انجام می‌دهید وقتی پوشاک موردنظر به دست شما می‌رسد با آن چیزی که در عکس دیده‌اید اصلاً قابل‌مقایسه نیست و متفاوت است و مشکلات این‌چنینی ازجمله مسائلی است که مانع از ورود ما به بحث فروشگاه‌های مجازی شده است.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد یادآور می‌شود: شاید صنوف دیگر با این مشکل مواجه نباشند و به‌راحتی از این بستر و ظرفیت نهایت استفاده را ببرند اما در صنف ما این‌طور نیست.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه در هنگام خرید اینترنتی مکان مشاهده کالا از نزدیک وجود ندارد بنابراین در برخی موارد کالای ارسالی با محصول سفارش داده‌شده مطابقت ندارد و محصول دریافتی با توضیحات نوشته‌شده در سایت و تصویر آن کاملاً متفاوت است بنابراین در خرید اینترنتی ممکن است که محصولی را دریافت کنید که از کیفیت پایینی برخوردار است از همین رو هنوز هم فروش سنتی جایگاه خود را دارد.
وی ابراز می‌کند: بااین‌حال معمولاً موقع خریدهای آنلاین از فروشگاه اینترنتی، نگرانی‌هایی در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی وجود دارد به‌ویژه با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر موارد بسیاری از کلاه‌برداری در دنیای آنلاین گزارش‌شده است.

طوسی بیان می‌کند: در هنگام خرید ممکن است که برخی هکرها یک سایتی مشابه فروشگاه موردنظر طراحی کرده باشند و شمارا وادار به خرید و پرداخت آنلاین کنند و اطلاعات کارت عابر بانک شمارا سرقت کنند به همین جهت باید تنها از فروشگاه‌هایی خرید کرد که دارای نماد الکترونیکی‌  و مجوز هستند و ازاین‌رو مسئولان دست اندرکار باید با نظارت بیشتری این موضوع را رصد کنند.

قانون مندی
تغییر سبک زندگی، تسهیل دسترسی به اینترنت، مواردی مانند ترافیک، گرانی سوخت، آلودگی هوا، فاصله های زیاد برای رسیدن به مراکز خرید، عواملی هستند که به رونق بازار خرید و فروش های اینترنتی کمک کرده است.

این فروشگاه‌ها در این مدت‌زمان، رشد خوبی داشتند و بعضی از آن‌ها حتی شرایط بسیار بهتری نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی دارند؛ گردش مالی بیشتری داشتند و حتی مجالی به فروشگاه‌های فیزیکی نمی‌دهند و یک واحد مجازی به‌تنهایی سهم بازاری به‌اندازه ۲۰ تا ۵۰ واحد تجاری فیزیکی را گرفته است و مردم هم به دلیل هزینه‌هایی که در خرید سنتی به آن‌ها تحمیل می‌شود راغب می‌شوند که به‌صورت اینترنتی خرید کنند.

اگرچه در این شرایط فروشگاه‌های فیزیکی ضعیف‌تر شده است اما باید فعالیت فروشگاه های مجازی در بازار قانونمند شود لذا هیچ شخصی به دنبال محدود کردن فعالیت آن فروشگاه‌ها نیست بلکه به دنبال قانونمند فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

کد خبر: ۷۳٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha