۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
اجتناب از ضرر با ۷ نکته وارن بافت برای سرمایه‌گذاران بورس
استراتژی سرمایه گذاری با اسطوره سرمایه گذاری دنیا؛

اجتناب از ضرر با ۷ نکته وارن بافت برای سرمایه‌گذاران بورس

تاکید وارن بافت براین است که بیش از آن که به فکر سود باشید مراقب ضرر باشید و هر وقت شاهد رفتار گله ای بودید، بلافاصله خلاف جریان شنا کنید.این خلاصه مطلب ترجمه شده زیر است که بنک ریت آن را منتشر کرده است.

بازار؛ گروه بورس: سرمایه‌گذار آمریکایی وارن بافت یکی از بهترین سرمایه‌گذاران در جهان است. مدیرعامل و رئیس برکشایر «Berkshire Hathaway» میلیاردها دلار سرمایه جمع کرده است، اما او نه‌تنها یک سرمایه‌گذار موفق است، بلکه فردی باهوش و خردمند است که معمولاً خرد و تجربه خود را با دیگران در میان می‌گذارد تا از آن بهره‌مند شود.

به‌طورکلی، بافت توصیه‌هایی می‌کند که در همه زمینه‌های زندگی قابل‌اجرا است، اما به‌طور خاص توصیه‌هایی می‌کند که می‌تواند به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در ایجاد ثروت کمک کند.

رسانه بَنک‌ریت هفت نکته از وارن بافت برای سرمایه‌گذاری موفق را جمع‌آوری کرده که در ادامه می‌خوانید:

وقتی یک سرمایه‌گذار از تصمیماتی که باعث می‌شود سبد سرمایه‌گذاری وی در معرض ضرر قرار گیرد، اجتناب کند، این خود یک سود محسوب می‌شود و هرچه پول بیشتری در سبد سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، سریع‌تر می‌توان سود را چند برابر کرد

۱- از ضرر و زیان خودداری کنید
ممکن است این نکته برای خیلی‌ها بسیار ساده به نظر برسد، اما واقعاً پیچیده است. اگرچه هر سرمایه‌گذار به دنبال سود خود است، اما یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف جلوگیری از ضرر است.

وقتی یک سرمایه‌گذار از تصمیماتی که باعث می‌شود سبد سرمایه‌گذاری وی در معرض ضرر قرار گیرد، اجتناب کند، این خود یک سود محسوب می‌شود و هرچه پول بیشتری در سبد سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، سریع‌تر می‌توان سود را چند برابر کرد.

بافت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که به دنبال حداکثر رساندن سود به‌عنوان هدف اصلی خود نباشند و در عوض برای جلوگیری از ضرر و تلاش برای رسیدن به سود تلاش کنند.

 ۲- استفاده از فرصت‌ها
وارن بافِت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که فرصت را غنیمت شمرده و سریع و قاطعانه اقدام کنند، زیرا فرصت‌ها هرروز به دست نمی‌آیند.

این روش یکی از استراتژی‌های اولیه سرمایه‌گذاری بافت است. او درزمانی سرمایه‌گذاری می‌کند که قیمت سهام در حال سقوط است و با افزایش دوباره قیمت سهام ثروتمند می‌شود.

۳- ترس در زمان طمع دیگران و حرص و طمع زمان ترس دیگران
 درحالی‌که برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که سرمایه‌گذاری در مورد اعداد بسیار زیاد است، بافت معتقد است که سرمایه‌گذاری بسیار به رفتار خود سرمایه‌گذاران مرتبط است. هنگامی‌که سرمایه‌گذاران حرص می‌خورند و به افزایش قیمت سهام بسیار کمک می‌کنند، بافت محتاط و ترس می‌کند، زیرا او می‌داند که به دنبال این رفتار کاهش قیمت سهام خواهد بود.

برعکس، وقتی سرمایه‌گذاران از سهام خاصی ترسیده یا از آن اجتناب می‌کنند، علاقه بافت به این سهام افزایش می‌یابد زیرا قیمت آن در آن صورت ارزان است و وقتی سهام ارزان است، در مقایسه با سهام گران‌تر، ریسک کمتری پیدا می‌کنند و بنابراین بافت استراتژی جلوگیری از ضرر خود را اعمال می‌کند.

 ۴- خرید یک شرکت عالی باقیمت مناسب بسیار بهتر از خرید یک شرکت عادی باقیمت عالی است
درحالی‌که برخی از سرمایه‌گذاران فقط بر خرید ارزان‌ترین شرکت‌ها متمرکز هستند، بافت توصیه می‌کند شرکت‌هایی را خریداری کنید که عالی، دارای موقعیت مالی خوب و مزیت‌های رقابتی باشند.

وارن بافت معتقد است شرکت‌هایی که از مزیت رقابتی برخوردار هستند همچنان به درآمدزایی ادامه خواهند داد و بدین ترتیب حتی اگر صاحب آن‌ها را باقیمت بسیار بالا خریداری کرده باشد، سودی به دست می‌آورند که این امر ممکن است در مورد شرکت‌های ارزان‌قیمتی که از مشکلات مالی رنج می‌برند، رخ ندهد. حتی ممکن است دچار تزلزل شود و مشکلات آن‌ها را افزایش دهد و کمتر از قیمت خرید آن‌ها شود.

۵- تفکر به‌صورت بی‌طرف و به‌دور از احساسات
بافت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند برای تصمیم‌گیری عینی بر اساس اطلاعات و نه احساسات، آنچه در بازار اتفاق می‌افتد را تجزیه‌وتحلیل کنند و روی واقعیت‌ها تمرکز کنند.

پیش‌تر در مقاله‌ای درباره سوگیری تأیید به تفسیر اشاره‌شده بود که افراد معمولاً دچار خطاهای رفتاری می‌شوند زیرا احساساتی چون غرور، تمایل به تأیید شدن و... را در خریدوفروش سهام دخیل می‌کنند.

۶- در انتظار فرصت مناسب
وارن بافت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که منتظر فرصتی مناسب باشند که مطابق با معیارهای آن‌ها برای پاداش احتمالی موردنظر خود باشد.

بافت به سرمایه‌گذاران برای بار دوم و سوم توصیه می‌کند که صبر کنند تا فرصتی بیابند که فرصت اندکی برای ضرر وجود داشته باشد. وی همچنین تأکید دارد که سرمایه‌گذاران نباید در سهامی که برای آن‌ها جذاب نیست سرمایه‌گذاری کنند.

۷- سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص
بافت بیشتر سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص به‌جای سهام منفرد توصیه می‌کند، زیرا شخص نیاز به داشتن تجربه و اطلاعات زیادی در مورد شرکت‌ها دارد. صندوق‌های شاخص شامل انواع زیادی از انواع سرمایه‌گذاری هستند و حرکت یک شاخص خاص را دنبال می‌کنند، مانند شاخص استاندارد و پور. ۵۰۰ (منظور شاخص ۵۰۰ سهام برتراست) که فرصت‌های زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و درعین‌حال ریسک کمتری نیز دارد.

کد خبر: ۷۳٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha