۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
راه حل دنیا برای مقابله با کرونای جهش یافته افریقای جنوبی؛ ناکارایی واکسن آسترازنکا

راه حل دنیا برای مقابله با کرونای جهش یافته افریقای جنوبی؛ ناکارایی واکسن آسترازنکا

دنیا برای مبارزه با ویروس کرونا با چالشهای زیادی روبرو شده است. یکی از این چالشها جهش های مداوم ویروس و نگرانی در مورد تاثیر واکسن های کنونی روی آنها است. حال کارشناسان اعلام کرده اند باید برای مبارزه با جهش ایجاد شده در افریقای جنوبی واکسن تازه ای تولید کرد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، بعد از انتشار خبر ناکارآمدی واکسن آسترازنکا روی نوع جهش یافته ویروس افریقای جنوبی و توقف تزریق این واکسن در کشور افریقای جنوبی، شرکتهای داروسازی به فکر اصلاح واکسن ها به منظور پوشش دادن این نوع تازه جهش یافته ویروس در واکسن شدند.

آزمایشهای انجام شده توسط شرکت آسترازنکا نشان داده است از میان ۷۴۸ نفری که در افریقای جنوبی واکسن تولیدی این شرکت را دریافت کرده اند ۱۹ نفر به ویروس جهش یافته افریقای جنوبی مبتلا شده اند و از میان ۷۱۴ نفری که پلاسیبو(مایع بی خطری به جای واکسن ) دریافت کرده اند ۲۰ نفر به ویروس جهش یافته افریقای جنوبی مبتلا شده اند. این آمار نشان می دهد واکسن آسترازنکا روی این نوع جهش یافته اصلا کارایی ندارد.

شرکت استرازنکا اعلام کرده است تا اوایل پاییز می تواند واکسنی تازه تولید کند که بدن را در مقابل این نوع جهش یافته ویروس کرونا ایمن کند و افرادی که واکسن اصلی را دریافت کرده اند با دریافت یک دوز جدید از واکسنی که در پاییز به بازار می اید در برابر تمامی جهش های ویروس تا به امروز، ایمن شوند. شرکتهای فایزر و مدرنا هم اعلام کرده اند مطالعات برای تولید واکسنی تازه برای مقابله با نوع جهش یافته ویروس در افریقای جنوبی را شروع کرده اند و انتظار می رود این پروسه زمان طولانی نداشته باشد.

نشریه اکونومیست در گزارش اخیر خود نوشت: «دنیا برای تولید واکسن اصلی برای مقابله با ویروس کرونا یک سال زمان صرف کرد ولی انتظار نمی رود تغییر الگوی واکسن برای پوشش دادن این نوع تازه ویروس زمان طولانی نیاز داشته باشد. بدون شک دنیا در برابر  کرونا پیروز شده است و احتمال اینکه ویروس به جهش های خود ادامه دهد و دنیا برای مقابله با این جهش های سالانه نیاز به واکسن های تازه ای داشته باشد که مشابه واکسن آنفولانزا هر ساله تزریق می شود، بسیار زیاد است.»

برای تولید واکسن های جدید چقدر زمان مورد نیاز است
با وجود اینکه همه در مورد زمان کوتاه تا تولید واکسن تازه صحبت می کنند ولی در کمتر رسانه ای شاهد این هستیم که اطلاعات دقیقی ارایه شود. نشریه گلوبال تایمز در مصاحبه اخیر خود با زوانگ شیلی، یکی از کارشناسان حوزه واکسن در مرکز تولید واکسن گوانگژو چین مصاحبه ای انجام داد و از او همین سوال را پرسید. وی در پاسخ به این سوال گفت: «برای شرکتهایی که با سیستم mRNA کار کرده اند، پروسه تولید واکسن جدید زمان کوتاهی نیاز دارد و شاید ظرف دو تا سه هفته بتوانند واکسن تازه ای عرضه کنند که در مقابل این جهش جدید ویروسی ایمنی ایجاد کند ولی واکسن هایی که با ویروس ضعیف شده  تولید شده اند و سهم زیادی از واکسن های تولید شده در دنیا را نیز در بر می گیرد، این پروسه طولانی تر است و بالغ بر ۲ ماه زمان نیاز دارد. ولی باید در نظر داشت به این دلیل که فرمول اصلی واکسن کشف شده است، تولید واکسن تازه ای که این حهش تازه ویروس را پوشش دهد  به سرعت امکان پذیر است.»

وی ادامه داد: «تنها کاری که باید در دنیا انجام شود این است که اصول بهداشتی و راه های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا باید اجرا شود تا از جهش های تازه ویروس جلوگیری شود و جهش های کنونی مانند جهش های اتفاق افتاده در انگلیس یا افریقای جنوبی در دنیا  شیوع پیدا نکند. با اجرای این سیاست می توان جهان را در مقابل ویروس اصلی و ویروس جهش یافته بریتانیایی مقاوم کرد و برای مبارزه با جهش های جدید چاره جوبی کرد.»

نرخ شیوع  نوع جهش یافته افریقای جنوبی چقدر است
نوع جهش یافته افریقای جنوبی در کل قاره افریقا شیوع پیدا کرده است. بررسی ها نشان می دهد ۹۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا در کشورهای افریقای جنوبی به نوع جهش یافته افریقایی مبتلا هستند به همین دلیل است که تزریق واکسن استرازنکا در این کشور متوقف شده است. در کشورهای دیگر این  قاره از قبیل غنا، کنیا، زامبیا و ۲۴ کشور دیگر قاره افریقا هم بالغ بر ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این ویروس را افرادی تشکیل می دهند به به نوع جهش یافته افریقای جنوبی مبتلا شده اند. به همین دلیل است که بسیاری از تحلیل گران اعلام کرده اند تزریق واکسن در این کشورها نمی تواند تاثیر زیادی در کنترل بیماری داشته باشد.

در کشورهای دیگر هم نوع جهش یافته افریقای جنوبی شناسایی شده است ولی نرخ ابتلا در دیگر کشورها به دلیل محدودیت سفر و بسته بدون مرز بسیاری  از کشورها بسیار پایین است.

کد خبر: ۷۳٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha