۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱
قره باغ؛ بستری مناسب برای توسعه اقتصادی و صدور خدمات فنی مهندسی ایرانی
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

قره باغ؛ بستری مناسب برای توسعه اقتصادی و صدور خدمات فنی مهندسی ایرانی

اردبیل- منطقه قره باغ، فرصت مناسبی است تا شرکت های ایرانی و بویژه شرکت های فعال در استان اردبیل بتوانند در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری به ویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی همکاری خوبی برای بازسازی و احیای این منطقه داشته باشند.

نرگس محمدی؛ بازار: پاییز ۹۹؛ صدای راکت و خمپاره، خواب را از چشمان مرزنشینان در اردبیل ربود.

صدا، صدای شیپور جنگی بود که میان ارمنستان و آذربایجان نواخته شده بود. جنگی که تلفات زیادی به همراه داشت و بساری از شهرهای منطقه قره باغ در آذربایجان تخریب شد.

خرابی های حاصل از جنگ باعث شد تا الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان از بازسازی و احیای مناطق تخریب شده در قره باغ با مشارکت کشورهای دوست و همسایه سخن بگوید.

اظهاراتی که فرصت و بستر خوبی را برای مشارکت ایرانی ها و بویژه تجار و پیمانکاران استانهای هم مرز با آذربایجان، برای بازسازی مناطق تخریب شده فراهم می کرد.

همین مسئله باعث شد تا مقامات استان اردبیل هم نشان دهند که برای صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز توسعه صادرات با کشور آذربایجان بی میل نیستند و دوست دارند اقدامات مناسبی در این خصوص انجام دهند.

آمادگی استان برای اعزام نیروهای مهندسی و فعال در بخش ساخت و ساز
در همین خصوص ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار،  با استقبال از بازسازی قره‌باغ از آمادگی استان برای اعزام نیروهای مهندسی و فعال در بخش ساخت و ساز خبر داد.

وی تصریح کرد: اعزام این نیروها می‌تواند فرصت خوبی را در تحول نظام مهندسی و ساخت و ساز به وجود آورد.

عزیزی اظهار کرد: در این خصوص سرمایه‌گذاران هم می‌توانند زنجیره تولید خود را به خارج از کشور گسترش دهند.

آمادگی داریم به صورت کنسرسیوم و با هماهنگی در سطح ملی در بازسازی قره‌باغ مشارکت کنیم
محمدرضا انوری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل نیز در همین راستا به خبرنگار بازار گفت: در سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل تشکل‌ها و مجموعه‌های متعددی در بخش ساخت و ساز و تأمین مصالح فعالیت می‌کنند که با استفاده از ظرفیت انجمن پیمانکاران، انبوه‌سازان و مشاوران تلاش خواهیم کرد تا در این راستا مساعدت‌های لازم را انجام دهیم.

وی به فارغ‌التحصیلی ۱۲ هزار مهندس عمران و ساختمان در استان اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این مهندسان دارای پروانه اشتغال هستند و با اتکا به توان تخصصی و جوانگرایی خود آماده مشارکت در حوزه ساخت و ساز قره‌باغ هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی اردبیل افزود: ۲۴ شرکت مهندسی، یک‌هزار و ۵۰۰ شرکت مشاوره، ۳۰ شرکت قدر پیمانکاری و همچنین ۲۰۰ شرکت انبوه‌سازی در استان فعالیت مثبت و مساعدی را انجام می‌دهند که قطعا از ظرفیت این شرکت‌های مهندسی، ‌ مشاوره، پیمانکاری و انبوه‌سازی برای عمران و آبادانی قره‌باغ استفاده خواهیم کرد.

انوری تصریح کرد:‌ ما آمادگی داریم به صورت کنسرسیوم و با هماهنگی در سطح ملی از تجربه‌های بین‌المللی در حوزه طراحی، ساخت و تأمین مصالح استفاده کرده و با همکاری کشور آذربایجان در بازسازی قره‌باغ مشارکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدواریم با شکل‌گیری کمیته استانی در این زمینه با همراهی سفرای ایران در آذربایجان و همچنین آذربایجان در ایران بتوانیم زمینه‌های خوب و مناسب همکاری‌های مشترک را فراهم کنیم.

برای افزایش تعاملات تجاری استفاده از ظرفیت فنی مهندسی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد
در این میان البته حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل از عدم همراهی و حمایت دولت از بخش خصوص انتقاد داشت.

پیرموذن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ضرورت رفع مشکلات ویزای تجار ایرانی یک اولویت اساسی است که در این زمینه هدف اصلی مشارکت در بازسازی منطقه قره‌باغ مورد توجه قرار گرفته است که در این زمینه تمهیدات و هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

وی بیان کرد: انتظار داریم دولت حمایت‌های خوبی از بخش خصوصی داشته باشد که در این زمینه با توجه به برخی درگیری‌های سیاسی توجه به بخش خصوصی تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل گفت: برای افزایش تعاملات تجاری استفاده از ظرفیت فنی مهندسی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که نباید این فرصت را از دست دهیم که یکی از این طرح‌ها بازسازی منطقه قره‌باغ آذربایجان است که نیاز است با همکاری شرکت‌های عمرانی انجام یابد.

پیرمؤذن ادامه داد: به دنبال افزایش تعاملات و تجارت با کشورهای همسایه هستیم که این روابط ملزوم همکاری با شرکت‌های عمرانی است که نیاز است در این زمینه دولت حمایت‌های خوبی را در این زمینه داشته باشد و در حل مشکلات موجود گام‌های اساسی بردارد.

وی تصریح کرد: شبانه‌روز کردن گمرک ایران و آذربایجان و توافقات به عمل آمده در این زمینه با تلاش‌های مسئولان و دستگاه‌های مربوطه می‌تواند دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد که این موضوع به عنوان اولویت اساسی و مهم مطرح است و باید مورد توجه واقع شود.

در هر حال شرایط فعلی به گونه ای است که شرکت های ایرانی و بویژه شرکت های فعال در استان اردبیل می توانند در همه زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری به ویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی همکاری خوبی برای بازسازی و احیای قره باغ داشته باشند که نیاز هست در این خصوص با در نظر گرفتن مصالح ملی، موانع پیش روی در جهت ارائه خدمات برداشته شود.

کد خبر: ۷۳٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha