۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
دستیابی به اروپایی سبز تا ۳۰ سال دیگر!
شرکتهای اروپایی باید هزینه های خود را برای کاهش گازهای گلخانه دوبرابر کنند؛

دستیابی به اروپایی سبز تا ۳۰ سال دیگر!

اتحادیه اروپا که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به اقتصادی سبز با انتشار گازهای گلخانه ای صفرو خالص برسد، پروژه هایی را در جهت دستیابی به این هدف در قلب توافق نامه سبز اروپا و مطابق با تعهد اتحادیه اروپا به اقدامات جهانی آب و هوا در نظر گرفته است.

بازار-تهمینه غمخوار؛  سالهاست که ایجاد یک اقلیم و جامعه ای بی طرف در رابطه با تغییرات آب و هوایی هم به یک چالش فوری تبدیل شده و هم فرصتی برای دستیابی به آینده ای بهتر و سبزتر است.  

به عنوان بخشی از توافق نامه سبز اروپا که در ژانویه سال جاری به تصویب رسیده است، کمیسیون اروپا اولین قانون اقلیم اروپا را برای تبیین هدف رسیدن به اقلیمی خنثی و بی طرف در رابطه با تغییرات آب و هوا در سال ۲۰۵۰ پیشنهاد خواهد داد.

همچنین چشم انداز این کمیسیون با در نظر گرفتن کلیه سیاست های اتحادیه اروپا، مطابق با هدف موافقت نامه پاریس برای رساندن درجه حرارت جهانی تا زیر ۲ درجه سانتیگراد و تلاش برای حفظ آن تا ۱.۵ درجه سانتیگراد پیش خواهد رفت.

به همین منظور اتحادیه اروپا قادر است تا با سرمایه گذاری در روشهای واقع بینانه تکنولوژیکی، توانمند سازی شهروندان و ترغیب اقدامات در زمینه های کلیدی مانند سیاست های صنعتی، امور مالی و تحقیق، ضمن تضمین عدالت اجتماعی برای یک انتقال عادلانه راه را پیش ببرد.

پروژه های LIFE (برنامه ابزار تأمین بودجه اتحادیه اروپا برای اقدامات زیست محیطی) که سالهاست نقش مهمی را ایفا می کنند و تأثیر زیادی در زمین دارند، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو در پروژه های جدید خود برای ترویج اروپای سبز و بی طرفی سرمایه گذاری کرده است.

بر اساس گزارشات کمیسیون اروپا این میزان سرمایه گذاری در اواسط ماه گذشته به ۱۰۱.۲ میلیون یورو رسید در حالی که شرکت های اروپایی در سال گذشته ۱۲۴ میلیارد یورو در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار کربن هزینه کرده اند.

بودجه سال جاری از ۱۰ پروژه در مقیاس بزرگ محیطی و اقلیمی در ۹ کشور عضو پشتیبانی می کند و به انتقال اروپا به یک اقتصاد پایدار و بی طرفی آب و هوا کمک می کند. این پروژه ها در کشورهایی چون قبرس، استونی، فرانسه، یونان، ایرلند، لتونی، اسلواکی، چک و اسپانیا واقع شده اند.

 رئیس کمیسیون اروپا که این توافق را به پا گذاشتن انسان بر ماه تشبیه کرده و نایب رئیس اجرایی، آن را بهبود رفاه شهروندان ضمن حمایت از طبیعت و آب و هوا در نظر گرفته است، سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی بلوک را برای حفظ زیستگاه های طبیعی با ارزش، تمیز نگه داشتن هوا و کاهش آلودگی در بسیاری از دریاچه ها و رودخانه های اروپا در نظر گرفته اند. 

 این پروژه ها که بر اساس تصویب پارلمان اروپا در قطعنامه تغییرات آب و هوایی مارس ۲۰۱۹ و قطعنامه توافق نامه سبز اروپا در ژانویه سال جاری با هدف انتشار گازهای گلخانه ای خالص صفر به تصویب رسیده، به کشورهای عضو کمک می کند تا طبیعت را حفظ کنند، کیفیت هوا را بهبود بخشند و اقتصاد را سبزتر کنند. بنابراین اجرای قوانین اتحادیه اروپا در شش حوزه طبیعت، آب، هوا، زباله، کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری با تغییرات آب و هوا بهبود می یابد.  

پروژه های LIFE از توافق نامه سبز اروپا و جاه طلبی اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به اولین قاره بی طرف جهان تا سال ۲۰۵۰ حمایت می کنند 

CDP که یک سازمان مستقر در انگلیس و متخصص در گزارش دهی محیط زیستی میباشد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که ۸۸۲ شرکت بزرگ اروپایی که انتشاری معادل ۷۵ درصد از کل اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند، ۱۲ درصد از کل سرمایه خود را در جهت کاهش انتشار کربن در سال گذشته مصرف کرده اند.

این سازمان تاکید کرده است که سرمایه گذاری های گزارش شده با هدف کاهش کربن، فقط نیمی از آنچه برای ایجاد شرکت های اروپایی در مسیر انتشار کربن صفر خالص در سال ۲۰۵۰ مورد نیاز است، می باشد.

شرکت ها در بخش های پرمصرف از جمله مواد سیمانی وشیمیایی، فلزات، معدن و فولاد، انرژی و حمل و نقل سرمایه گذاریهایی را با نرخ ۵ درصد، ۳۸ درصد و ۵۰ درصد به خود اختصاص داده اند.

از بیشترین هزینه سرمایه گذاری با نرخ ۶۵ میلیارد یورو، ۵۹ میلیارد یورو به سرمایه گذاری در تحقیقات و توسعه فن آوری های برقی کم مصرف کربن از جمله انرژی های تجدید پذیر اختصاص داده شد.

 با توجه به اینکه افزایش سرمایه گذاری های کم کربن باعث ایجاد جذابیت در اقتصاد می شود، CDP با شرکت هایی که سرمایه ۱.۲۲ تریلیون یورویی را برای ایجاد فرصتهای جدید در جهت شناسایی درآمد حاصل از کالاها و خدمات کم کربن سرمایه گذاری می کنند، به بحث و گفتگو می پردازد.

با توجه به اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا در سال گذشته که این بلوک قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به اولین قاره خالص بدون کربن در جهان تبدیل شود، مجموعه اقداماتی در راستای انتقال اقتصاد به یک محیط زیست دوستانه تر ارائه کرده است.

کشورهای همچنین باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ تا ۴۰ کاهش دهند و سهم انرژی تجدید پذیر را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲ درصد برسانند.

مدیر عامل CDP اروپا در جهت دستیابی به این هدف اظهار کرد که سال ۲۰۲۰ باید یک دهه فوق العاده از اقدامات اقلیمی و زیست محیطی برای ما باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که این امر به یک تغییر اساسی در الگوی تجاری و دوبرابر شدن هزینه ها نیاز دارد که تصمیمات سرمایه گذاری گرفته شده توسط شرکت های اروپایی و صاحبان آنها موجب موفقیت یا شکست خواهد شد.

کد خبر: ۷٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha