۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
مزیت و معایب نمایشگاه های بهاره و تاسف از عدم برگزاری آن برای دومین سال
«بازار» گزارش می دهد

مزیت و معایب نمایشگاه های بهاره و تاسف از عدم برگزاری آن برای دومین سال

مبارزه با گرانفروشی، کم فروشی،کنترل قیمت ها و صرفه های جویی اقتصادی از مهمترین مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌های بهاره برای خریدهای شب عید بود که متاسفانه امسال نیز به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای دومین سالی متوالی در کشور برگزار نمی شود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شب عید و سال نو، خریدهای مورد نیاز خانواده های ایرانی در زمینه پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، مواد غذایی، شیرینی، شکلات و آجیل افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

از طرفی اصناف نیز در ۳ و یا ۴ ماه مانده به پایان سال با خرید اجناس مورد نیاز واحدهای صنفی خود برای فروش شب عید حساب و کتاب جداگانه ای را برای خود باز می کنند، تا بتوانند به مدت بیش از ۶۰ روز فروش خود را به چند برابری روزهای عادی برسانند.

برگزاری نمایشگاه های بهاره به همراه عرضه کالاهای مردم با قیمت مصوب و تنظیم بازاری سبب می شد هرسال حضور مردم در این نمایشگاه ها افزایش قابل توجهی داشته باشد، تا هموطنان بتوانند خریدهای شب عید خود را با قیمت مناسبی انجام دهند.

متاسفانه علیرغم مزیت های زیاد برگزاری این نمایشگاه ها برای مردم، امسال نیز به علت جلوگیری از ازدحام جمعیت و شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه ها برگزار نمی شود.

درماه های اخیر به علت شرایط اقتصادی کشور و ابر تورم بیش از۵۰ درصدی، قیمت همه اجناس را به چند برابر افزایش داده است، لذا برگزاری نمایشگاه های بهاره می توانست به نسبت زیادی با گرانفروشی و قیمت‌های افسارگسیخته اجناس مقابله و تا حدودی این شرایط را متعادل تر کند

در ماه های اخیر به علت شرایط اقتصادی کشور و ابر تورم بیش از ۵۰ درصدی، قیمت همه اجناس را به چند برابر افزایش داده است، لذا برگزاری نمایشگاه های بهاره می توانست به نسبت زیادی با گرانفروشی و قیمت‌های افسارگسیخته اجناس مقابله و تا حدودی این شرایط را متعادل تر کند.

برخی از کارشناسان اقتصادی و بسیاری از تولید کنندگان برگزاری نمایشگاه های بهاره در سال هایی که نرخ تورم بالایی بر اقتصادی ملی حاکم بود، بسیار کارآ، اثر بخش و موثر می دانستند.

با توجه به اینکه در این نمایشگاه ها تولید کنندگان می توانستند محصولات تولیدی خود را به خصوص در زمینه پوشاک، کیف و کفش و آجیل و شیرینی بدون واسطه ها به صورت مستقیم به مردم عرضه کنند، عدم برگزاری نمایشگاه های بهاره بسیاری از تولید کنندگان را نیز متضرر کرده است.

در این خصوص «حسین احمدی» یکی از تولید کنندگان پوشاک به خبرنگار بازار گفت: عدم برگزاری نمایشگاه های بهاره در سراسر کشور بر کاهش حجم تولید محصولات تولیدکنندگان نیز تاثیرگذار بوده است، زیرا تولید کنندگان امسال و سال گذشته با نگرانی بیشتری تولید اجناس شب عید خود را آغاز کردند.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان به سهولت و با قیمت گذاری دست اندرکاران نمایشگاه های بهاره می توانستند به مدت ۱۰ روز پوشاک خود را مستقیما به مردم عرضه کنند، لذا تولید خود را نیز بیشتر می کردند تا هم محصولات خود را به واحدهای صنفی پوشاک عرضه کنند و هم با قیمت مناسبی محصولات خود را به مصرف کنندگان بفروش برسانند.   

هر چند که معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت اعلام کرده نظارت‌ها برای ایجاد باز برای بازار شب عید تشدید خواهد شد، اما با توجه به گستردگی این بازار کنترل آن بسیار سخت و دشوار است.

«سید جواد احمدی» تاکید کرد: طبق برنامه ریزهای انجام شده طرح تشدید نظارت ها در ایام شب عید از ۱۵ بهمن آغاز تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

وی اظهارداشت: این طرح با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور بر کلیه مراکز عرضه کالا شامل لبنیات(شیر، ماست و پنیر)، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، میوه، حبوبات، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات و... و. و  واحدهای ارائه خدمات از جمله شرکتهای مسافرتی، هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل ونقل درون شهری و برون شهری، غذاخوریها، رستورانهای بین شهری، میادین و میوه و تره بار، خدمات خشکشویی، قالیشویی و  خصوصاً نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها و مراکز نگهداری کالا، بنکداران، عمده فروشی و خرده فروشی  انجام می گیرد.

وی افزود: طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰، با هدف ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و با توجه به ضرورت استمرار تشدید فعالیتهای نظارت و بازرسی بازار کالا و خدمات به ویژه اقلام پرمصرف برگزار می شود و بازرسان تلاش می نمایند با تخلفات مرتبط با قیمت کالاها و خدمات برخورد نمایند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ادامه داد: از دیگر اهداف این طرح می توان به ارائه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در این ایام، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هم افزایی و همکاری موثر با سایر نهادها و دستگاههای ذیربط در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی، جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی طبق قوانین و بخشنامه های مربوطه و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط برخی افراد سودجو و در نهایت رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارشهای مردمی اشاره نمود.

احمدی بیان داشت: کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات به‌ عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی این سازمان و سازمانهای صمت سراسر کشور در طول سال مدنظر بوده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در این ایام گسترده تر می‌شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت، کنترل و نظارت بر رعایت قیمتهای مصوب، نصب برچسب قیمت و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و یا رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی ها از دیگر  اهداف مهم این طرح برشمرد.

این مقام مسئول اظهارکرد: برگزاری گشتهای بازرسی با دستگاه های ذیربط استانی و در راستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.

به گفته وی، به منظور انجام نظارت و بازرسی های نامحسوس بر واحدهای صنفی مربوط و رسیدگی سریع به این گزارشها، از توان انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظرین افتخاری استفاده می شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت  از مهمترین موارد نظارتی در این طرح را نظارت بر میوه شب عید خصوصا پرتقال و سیب دانست و تصریح کرد: طی برنامه ریزیهای انجام شده بازرسان این سازمان در استانهای کشور بر نحوه تامین، جذب و توزیع و قیمت میوه و مرکبات بخصوص پرتقال و سیب و مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه ها و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا  نظارت خواهند کرد.

رضایتمندی مردم از خرید اجناس و اقلام مورد نیاز شب عید در یک مکان با قیمت مناسب، از مهم ترین مزیت های برگزاری این نمایشگاه ها در کشور بود، زیرا که خریداران و مصرف کنندگان با رضایت خاطر بیشتری می توانستند خرید خود را انجام دهند

وی در پایان با قدردانی از همکاری شهروندان در اعلام گزارش تخلفات اقتصادی، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، تقلب، عدم درج قیمت و ... مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴و یا سامانه اینترنتی WWW.۱۲۴.IR گزارش تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

رضایتمندی مردم از خرید اجناس و اقلام مورد نیاز شب عید در یک مکان با قیمت مناسب، از مهم ترین مزیت های برگزاری این نمایشگاه ها در کشور بود، زیرا که خریداران و مصرف کنندگان با رضایت خاطر بیشتری می توانستند خرید خود را انجام دهند.  

علت مخالفت اصناف با برپایی نمایشگاه های بهاره در چند سال گذشته نیز جذب مردم در این نمایشگاه‌ها و کاهش مشتری بازاریان در ایام شب عید بود، زیرا فروش کالا در این نمایشگاه ها حداقل با ۲۰ درصد تخفیف برای مردم بسیار شرایط رضایت مندی داشت.

با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه های بهاره اتاق اصناف ایران نیز در نظر دارد جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» برگزار کند.

قرا است اتاق اصناف ایران به همراه تشکل‌های صنفی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه های بهاره، تعدادی از واحدهای صنفی را ترغیب کنند که برخی از اقلام مورد نیاز خانواده ها را در ایام نوروزی با قیمت مناسب به خریداران عرضه کنند.

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و زیان قابل توجه اصناف طی سال گذشته و بسیاری از واحدهای صنفی سراسر کشور به ویژه در بخش پوشاک، کیف و کفش، شیرینی، آجیل و خشکبار اتاق اصناف را ترغیب کرد تا برای رضایت مصرف کنندگان جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» را برگزار کنند

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و زیان قابل توجه اصناف طی سال گذشته و بسیاری از واحدهای صنفی سراسر کشور به ویژه در بخش پوشاک، کیف و کفش، شیرینی، آجیل و خشکبار اتاق اصناف را ترغیب کرد تا برای رضایت مصرف کنندگان جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» را برگزار کنند.

در این راستا دو روز پیش، نشست رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با حضور کامبیز معتمد وزیری، سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از روسای اتحادیه‌های تهران به عنوان هیات اجرایی جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» و حضور مجازی روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها برگزار شد تا نسبت به اجرای این طرح برنامه ریزی و روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان ها در جریان اقداماتی که تا به امروز انجام شده قرار گرفته و به اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های وابسته اطلاع رسانی کنند.

در این نشست رئیس اتاق اصناف ایران با تقدیر از روسای اتاق‌ها و اتحادیه‌هایی که به طور حضوری و ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشتند، ابوالقاسم شیرازی، علی اژدرکش، رسول شجری، علی بهره مند و مصطفی احمدی از روسای اتحادیه‌های تهران را به عنوان هیات اجرایی جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» معرفی کرد.

«سعید ممبینی» افزود: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و ضرورت اجتناب از تجمع از یک سو و مشکلاتی که برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم برای اصناف در سال‌های گذشته ایجاد کرده بودند، امسال با ابتکاری از سوی اتاق اصناف ایران، مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت و دبیر خانه هیات عالی نظارت در نظر دارند جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» را برگزار کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهارداشت: در این راستا جلساتی با نمایندگان رسته‌های مختلف صنفی در هفته‌های گذشته داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که زمینه فروش فوق‌العاده به طور گسترده در سطح کشور را برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: چنانچه این جشنواره در دور اول به خوبی برگزار شود، در سال‌های آینده نیز گزینه مناسبی برای جایگزینی با نمایشگاه‌های عرضه مستقیم خواهد بود و از آن جایی که مبدع این طرح اتحادیه‌ها بوده‌اند و در سال‌های گذشته نیز گلایه‌های زیادی از برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم داشتند، لذا امید داریم تا در این طرح، حضوری فعال و تاثیر گذارداشته باشند. از سوی دیگر در نظر داریم تا توزیع و نظارت بر کالا را نیز به خود اتحادیه‌ها بسپاریم.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهارکرد: در این طرح، تمرکز با اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و قنادان و آجیل‌فروشان است که اجناس و خدمات ایشان از جمله کالاهای پر تقاضا در بازار شب عید است اما سایر اتحادیه‌ها نیز امکان مشارکت دارند چنانکه اتحادیه بارفروشان نیز اعلام آمادگی کرده است تا در کنترل قیمت میوه و ممانعت از افزایش نرخ، همکاری کند.

هر چند که در سال های گذشته بسیاری از اصناف معتقد بودند که نمایشگاه های بهاره بازار شب عید آنها را کساد می کند، اما خرید اجناس مورد نیاز با قیمت مناسب، مردم را برای تامین نیازهای شب عید به این نمایشگاه ها می کشاند.

با این حال برگزاری نمایشگاه های بهاره یک فرصت مناسب برای مردم بود تا دریک بازه زمانی با تجمیع خرید کالا و خدمات بتوانند مایحتاج خود را در شب عید به راحتی تهیه کنند.

کد خبر: ۷۳٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha