۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قیمت‌های مصوب از بازار مرغ پر کشید؛ تولیدکننده در حال دور زدن مصرف‌کننده
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مصوب از بازار مرغ پر کشید؛ تولیدکننده در حال دور زدن مصرف‌کننده

مشهد- قیمت مرغ که تا دو ماه پیش دستخوش تحولات بسیاری شده بود آخرین بار با تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های طیور و تصویب قیمت ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان پرونده‌اش بسته شد اما هنوز خیال مصرف‌کنندگان از ثبات قیمت‌ها جمع نشده است که در آستانه عید نوروز باری دیگر سودای افزایش قیمت‌ها از سر گرفته‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرغ کشتار روز که بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌بایست به قیمت هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار عرضه شود از ابتدای هفته جاری در سطح شهر مشهد با کمبود مواجه شده و بسیاری از شهروندان از نبود مرغ کشتار روز در فروشگاه‌های عرضه‌کننده این محصول گلایه‌مند هستند.

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان مرغ در راستای افزایش قیمت مرغ و سودای گران‌فروشی از ابتدای هفته جاری نسبت به توزیع مرغ خودداری کرده و لذا قیمت هر کیلو مرغ از ابتدای هفته جاری به کیلویی ۲۴ هزار تومان افزایش‌یافته است.

به گزارش خبرنگار ما قیمت هر کیلو مرغ در حالی در فروشگاه‌های عرضه مرغ به ۲۴ هزار تومان افزایش‌یافته است که قیمت مصوب این محصول بنا بر اعلام ستاد تنظیم بازار کیلویی ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان باید عرضه شود و لذا این موضوع مصداق گران‌فروشی محسوب شده و بسیاری از شهروندان خواستار برخورد جدی با این موضوع هستند.

مرغ هست اما گران
به گزارش خبرنگار بازار در حالی مرغ کشتار روز در فروشگاه‌های سطح شهر کیمیا شده است که مرغ‌های تکه شده به هر مقدار لازم اما باقیمت‌های گزاف و خارج از عرف در ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند.

 گفتنی است بسیاری از فروشگاه‌های مواد پروتئینی در حال حاضر سعی دارند تا کمبود مرغ کشتار روز را با فروش مرغ‌های تکه شده جبران‌کننده اما سؤال تمامی مشتریان این است که اگر مرغ کشتار روز در بازار یافت نمی‌شود پس این مرغ‌های تکه شده از کجا در بازار خودنمایی می‌کند؟

کاهش تولید مرغ
طوسی متصدی یکی از فروشگاه‌های مواد پروتئینی در بلوار پیروزی مشهد این رابطه به ما می‌گوید: مرغداران یک هفته است که از فروش مرغ خودداری کرده و مرغ کمتری توزیع می‌کنند.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان تا پیش‌از این بهانه‌شان کمبود  و تأمین نهاده‌های طیور بود اما با دریافت نهاده‌ها نیز بازهم بدقولی کرده و خواهان افزایش قیمت‌ها هستند.

وی به ما می‌گوید: ازآنجاکه مرغ تکه شده هنوز مشمول قیمت‌گذاری نیست لذا کشتار کن‌ها برای سود بیشتر ترجیح می‌دهند تا به این شیوه محصول خود را به فروش برسانند زیرا این شیوه موجب می‌شود تا قیمت مرغ برای آن‌ها هر کیلو افزون بر ۲۳ هزار تومان تمام می‌شود این در حالی است که اگر بخواهند مرغ را به‌صورت کشتار روز در اختیار مردم قرار دهند برای آن‌ها کیلویی ۱۷ هزار تومان تمام می‌شود و لذا آن‌ها نمی‌توانند از این سود حاشیه‌ای بگذرند.   

کمبودی وجود ندارد
در همین راستا مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی اعلام کرد: هیچ کمبودی در عرضه نهاده طیور برای مرغداران وجود ندارد و لذا دلیلی برگرانی گوشت مرغ و تخم‌مرغ و عدم رعایت قیمت مصوب آن‌ها وجود ندارد.

 بخش قابل‌توجهی از گوشت مرغ تولیدی استان خراسان رضوی جذب استان تهران می‌شود، از سوی دیگر بخشی از گوشت مرغ نیز قطعه‌بندی شده و توسط برخی افراد ذخیره‌سازی می‌شود تا بعدها آن را به قیمت بالاتر در بازار بفروشند

سعادت علی نیا بابیان اینکه تولیدکنندگان نهاده‌های تولید را به‌صورت ۱۰۰ درصد دریافت می‌کنند تأکید کرد: در همین راستا مرغداران موظف هستند مرغ را با نرخ مصوب عرضه کرده  و لذا در غیر این صورت باید نهاده دامی مرغداری که مرغ را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کند، قطع شود.

وی با تأکید بر اینکه درصورتی‌که گوشت مرغ قطعه‌بندی شده، قیمت‌گذاری شود از این تخلفات به‌ویژه در خصوص تکه کاری مرغ جلوگیری خواهد شد ادامه داد:  قرار بر این بود که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از گوشت مرغ به‌صورت قطعه‌بندی در بازار عرضه شود اما اکنون میزان قطعه‌بندی بیشتر از حد تعیین‌شده است.

وی با اطمینان خاطر دادن از این موضوع که هیچ کمبودی در این راستا وجود ندارد اظهار کرد: در خصوص ذخایر گوشت قرمز نیز مشکلی در استان وجود ندارد و تا پایان سال جاری ۹۰۰ تن گوشت ذخیره‌سازی شده است اما در حوزه گوشت مرغ دستکم ۲ هزار تن دیگر تا پایان سال موردنیاز است.

رعایت قیمت مصوب الزامی است
در همین حال معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تأمین نهاده موردنیاز مرغداران اظهار کرد: رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روز برابر مصوبه تنظیم بازار الزامی است.

محمدجواد ساعدی بابیان اینکه قیمت مصوب گوشت مرغ از ابتدای سال دو بار تغییر داشته‌ و آخرین باری که قیمت توسط ستاد تنظیم بازار اعلام‌شده، قیمت گوشت گرم مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است به خبرنگار ما گفت: رعایت قیمت‌های اعلام‌شده  الزامی است.

وی خاطرنشان ساخت: بازرسان این سازمان عملکرد واحدهای مرغداری را موردبررسی دقیق قرار می‌دهند و در صورت عرضه خارج از شبکه نهاده دامی با متخلفان برخورد مقتضی صورت می‌گیرد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که بازرسان این سازمان به‌طور ویژه بازرسی از محل کشتارگاه تا بازار مصرف را رصد کرده و به‌صورت ویژه موردبررسی قراردادند افزود: در همین راستا پرونده‌ای برای متخلفان تشکیل و این موضوع به‌صورت جدید در حال پیگیری است.

ساعدی بابیان اینکه افزون بر ۴۰ بازرسی در طی چند روز اخیر و هم‌زمان با افزایش تخلفات اقدام و بازرسی‌های مذکور منجر به تشکیل پرونده تخلف شده است، ادامه داد: با توجه به بازرسی‌های انجام‌شده مقرر شد تا قیمت مصوب ۲۰۴ هزار ریال روی گوشت مرغ درج شود.

وی هم‌چنین در خصوص ارائه مرغ‌های تکه شده و باقیمت‌های بیش از عرف نیز توضیح داد: بیش از ۳۰ درصد مرغ کشتار شده در این استان، قطعه‌بندی و باقیمت بالاتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود که منطقی نیست و نظارت بر آن به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

ساعدی عدم تناسب تخصیص نهاده دامی به مرغداران با مرغ زنده‌ای که تحویل کشتارگاه می‌شود، قطعه‌بندی گوشت مرغ و خروج گوشت مرغ یا مرغ زنده از استان را از موارد تخلف در این حوزه عنوان کرد و گفت: بازرسان این سازمان تأمین مرغ از کشتارگاه تا سطح بازار را تحت رصد قرار داده‌ و اجازه تخلف را به سودجویان نخواهند داد.

مافیای گرانی
اگرچه در طی روزهای گذشته برخی سودجویان سعی داشتند تا گرانی مرغ را به بازگشایی رستوران‌ها و افزایش تقاضا گره بزنند اما بنا بر اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی نیاز مرغ در استان به میزان ۴۰۰ تن در روز تأمین می‌شود و لذا کمبود مرغ گرم در بازار را باید به مافیای پشت پرده و در این حوزه نسبت داد.

بنا بر اظهارات کارشناسان بخش قابل‌توجهی از گوشت مرغ تولیدی استان خراسان رضوی جذب استان تهران می‌شود، از سوی دیگر بخشی از گوشت مرغ نیز قطعه‌بندی شده و توسط برخی افراد ذخیره‌سازی می‌شود تا بعدها آن را به قیمت بالاتر در بازار بفروشند.

هم‌چنین بخشی از قطعات مرغ نیز لابه‌لای سایر کالاها به‌صورت قاچاق از استان خارج یا بخشی از این محصول به استان‌های دیگر ارسال می‌شود لذا درمجموع قطعه‌بندی گوشت مرغ، عرضه مطلوب گوشت مرغ در بازار را کاهش می‌دهد و باید در مورد این بخش تصمیم‌گیری لازم انجام گیرد.

گفتنی است اگرچه مسئولان دو ماه پیش نیز در خصوص تعیین قیمت مرغ‌های تکه کاری قرار بود وارد عمل شده و این موضوع را مدیریت کنند اما به نظر می‌رسد هنوز عزم آن‌ها در این راستا جزم نشده است.

کد خبر: ۷۲٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha