۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
 واریز عیدی مستمری‌بگیران روستایی و عشایری
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خبر داد

واریز عیدی مستمری‌بگیران روستایی و عشایری

شیرکانی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: عیدی مستمری‌بگیران روستایی و عشایری تا پایان بهمن ماه واریز می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، علی شیرکانی افزود: برنامه‌ریزی کرده ایم در بهمن ماه عیدی‌های مستمری‌بگیران پرداخت شود به تمامی کسانی که قبل از ۳۱ شهریور سال جاری مستمری بگیر صندوق شده‌اند که حدود ۹۵ درصد هستند، حداقل حقوق سطح یک معادل ۵۵۰ هزار تومان به عنوان عیدی پرداخت خواهد شد و اگر از اول مهرماه مستمری بگیر صندوق شده باشند نیمی از این مبلغ پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به جمعیت ۲۱ میلیونی جامعه روستایی گفت: حدود ۶ میلیون نفر از این تعداد می‌توانند عضو صندوق ما باشند.

شیرکانی افزود: البته باید توجه داشت ذات بیمه این صندوق خانواری است، ما آمار حدود دو میلیون و ۲۰ هزار خانوار را از طریق سازمان هدفمندی تعیین کردیم و می‌دانیم که در روستا زندگی می‌کنند و فاقد بیمه هستند و هدفگذاری ما روی این خانوار است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا آغاز خوبی در جذب بیمه شدگان صندوق نداشتیم، گفت: از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین ابزارهای عضویت افراد در صندوق حضور چهره به چهره در روستاها است، متاسفانه در سه ماهه اول سال این فرایند مختل شد، اما خوشبختانه با جایگزین شدن روش‌های دیگر در سه ماهه دوم و سوم سال توانستیم نه تنها به روند سابق برگردیم بلکه آمارهای بسیار رضایت‌بخشی را داشته باشیم. امیدواریم که باوجود کرونا با اتخاذ تدابیر و اصلاح فرایندها، یکی از بهترین سال‌های عملکردی صندوق را درپیش داشته باشیم.

هدف از همسان سازی مستمری‌ها
شیرکانی با اشاره به همسان سازی مستمری‌ها در صندوق بیمه اجتماعی همسان سازی را اینگونه تشریح کرد: همسان سازی مستمری یعنی افرادی که در سال‌های گذشته در یک سطح و جایگاهی بازنشسته شده‌اند با کسی که امسال در همان سطح بازنشسته می‌شود حقوق یکسان دریافت کنند. همسان سازی را از ابتدای سال محاسبه و تفاوت آن را نیز پرداخت کردیم.

وی علت اختلاف در دریافت مستمری افراد را بیشتر بودن سرعت رشد حقوق از سرعت رشد مستمری بیان کرد که موجب ایجاد شکاف در مستمری‌ها می‌شود.

شیرکانی با تاکید بر اینکه همسان‌سازی باید هر چندسال صورت بگیرد تا فاصله دریافتی‌ها زیاد نشود، ادامه داد: به دلیل اینکه این فاصله و اختلاف بعد از مدتی آزاردهنده می‌شود ما همسان سازی واقعی را در میزان مستمری‌ها رقم زدیم، به عنوان مثال کسی که در دو سال مختلف در یک سطح بیمه‌ای بازنشسته شده باشد از امسال مستمری یکسانی دریافت خواهد کرد.

درحال تدوین آیین نامه اجرایی درخصوص نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای هستیم
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی درخصوص نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای نیز گفت: بر طبق قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب سال ۱۳۶۵ و آیین نامه اجرایی مربوط در صندوق انجام می‌شد، اما نیاز بود که اصلاحات لازم در آیین نامه و مجوزهای قانونی انجام شود که با پیگیری‌های انجام شده محقق شد.

وی افزود: در این خصوص مصوبه شورای عالی رفاه با امضای رئیس جمهور دریافت و ابلاغ شده است که در حال تدوین آیین نامه اجرایی آن در دو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان تامین اجتماعی هستیم.

پوشش بیمه‌ای برای ۱.۴ میلیون خانوار روستایی در سال جاری
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار روستایی که در سال جاری انجام شد، گفت: برطبق این طرح نیز مقرر شده است که دولت تا ۵ سال از روستاییان و عشایری که توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند، حمایت کند تا تحت پوشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند. مشمولان این طرح عمدتا خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، قالیبافان، فعالان صنایع دستی هستند و به همین منظور تفاهمنامه‌های مختلفی نیز با سازمان‌های مربوطه به امضا رسیده است.

وی افزود: تاکنون ۹۰۰ هزار نفر شناسایی و ثبت شده اند و منتظر هستیم تا سازمان برنامه و بودجه، بودجه مورد نیاز را تخصیص دهد و به محض آنکه این اتفاق افتاد، در گام اول این افراد تحت پوشش صندوق قرار خواهند گرفت. در مراحل بعدی نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به طور کامل تحت پوشش خواهند بود.

به گفته شیرکانی در حال حاضر دو میلیون نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی هستند که از این میزان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده فعال هستند، این اختلاف ناشی از آن ست که افراد یا تحت پوشش بیمه صندوق‌های دیگر قرار دارند یا بیمه پردازی خود را ادامه نمی‌دهند و تنها برای مدتی در صندوق عضویت دارند.

وی درخصوص رشد سطوح درآمدی سال آتی نیز گفت: امسال اولین سالی است که سطوح درآمدی قبل از پایان سال تصویب شده و سقف ما در سطح ۸ از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته و ۳۵.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. سطح یک نیز از ۵۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته و از اول فروردین ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.

کد خبر: ۷۲٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد علی فلاح وطن دوست IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      باسلام .من عیدی بهمن ماه را دریافت نکردم با ۱۵ سال تمام سابقه در بیمه ی روستایی عشایر الان فقط مستمری ماهی ۳۰۰و خورده ای دریافت میکنم باید چیکار کنیم با این حقوق کم
    • محمد علی فلاح وطن دوست IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      باسلام خدمت مدیر ..میخواستم بگم من با سن ۶۵سال تمام با ۱۵ سال سابقه ی بیمه ی روستایی عشایر الان فقط مستمری ۳۰۰وخورده ای دریافت میکنم عیدی هم ب ما ندادن با این حقوق کم باید چیکار کنم .ب ما قول دادن میشه انتقال داد ب تامین اجتماعی اما در شهر گیلان لاهیجان ب ما پاسخ درست نمیدن ما باید چیکار کنیم لطفا راهنمایی کنین