۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۶
آیا خودروسازان دنیا ناچار به کاهش تیراژ تولید می‌شوند؟| چشم انداز تاریک صنعت خودرو در نبود تراشه‌های الکترونیکی
چالش دنباله دار تامین قطعات نیمه هادی با کرونا

آیا خودروسازان دنیا ناچار به کاهش تیراژ تولید می‌شوند؟| چشم انداز تاریک صنعت خودرو در نبود تراشه‌های الکترونیکی

در شرایطی که کمبود تراشه‌های الکترونیکی بر روی تیراژ تولید خودروسازان دنیا اثر مستقیم گذاشته است اما هیچ کسی نمی داند این کمبود تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

بازار؛ گروه خودرو: هرچند طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضای چین و آمریکا برای واردات خودرو، ‌ تیراژ تولید خودروسازان ژاپنی اعم از تویوتا، ‌ نیسان و هوندا افزایش یافته است اما به دلیل دنباله دار بودن چالش شیوع بیماری همه گیر کرونا و به دنبال آن کاهش بیشتر تراشه‌های اکترونیکی؛ چشم انداز صنعت خودرو تاریک شده است.

دلیل این ماجرا هم شیوع بیماری کرونا است؛ چراکه با افزایش تقاضا برای وسایل الکترونیکی به دلیل ماندن بیشتر افراد در خانه تراشه‌های الکترونیکی هم با کمبود مواجه شده‌اند.  همین امر منجر به این شده که تولیدکنندگان خودرو در سراسر دنیا تولید خود را در زمانی که فروش سریعتر از حد انتظار انجام شده، قطع کنند.

همانطور که اشاره شد این معضل فقط گریبان خودروسازان ژاپنی را نگرفته و دیگر خودروسازان دنیا اعم از سوبارو(شریک تجاری تویوتا)، مزدا و بزرگترین خودروساز جهان یعنی فولکس واگن آلمانی را هم درگیر کرده و منجر به کاهش تولید آن‌ها شده است.

اروپا و ژاپن متاثر از کمبود نیمه‌هادی‌ها
در این خصوص جیمز هونگ، تحلیلگر شرکت مکواری (بزرگترین ارائه دهنده خدمات مالی و بانکداری استرالیا) بیان کرد: «به نظر می رسد کمبود تراشه تأثیر بیشتری بر ژاپنی ها و اروپایی ها دارد زیرا این کمبود اغلب توسط NXP Semiconductors و  Infineon  ایجاد می‌شود.»

گفتنی است شرکت NXP Semiconductors یکی از بیست فروشنده بزرگ محصولات نیمه‌رسانا در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۵۳ هنگامی که اعضای هیئت مدیره فیلیپس تصمیم گرفتند محصولات نیمه‌رسانا تولید کنند؛ در شهر نیمیخن، هلند تأسیس شده است. همچنین Infineon نیز شرکت آلمانی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و نیمه‌رسانا است، که در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۹۹ از شرکت زیمنس، جدا شد و به عنوان یک نهاد مستقل حقوقی ثبت شد.

بر همین اساس تراشه سازانی که نیاز شرکت های خودروسازی را تأمین می کنند بیشتر تولید خود را به تولیدکنندگان قراردادی مانند TSMC  تایوان واگذار می کنند که به گفته تحلیلگران، اغلب سفارشات مشتریان الکترونیکی که تقریباً کل درآمد آنها را تشکیل می دهند اولویت هستند.

شایان ذکر است Taiwan Semiconductor Manufacturing Company یا به اختصار تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) بزرگترین تولیدکننده مستقل و تخصصی محصولات نیمه‌رسانا در دنیا است. دفتر مرکزی آن در پارک فناوری شهر شینژو تایوان قرار دارد و این شرکت، سازنده بسیاری از محصولات نیمه‌رسانا و سیلیکونی دنیا است؛ به‌گونه‌ای که بیشتر تراشه‌های غیر اینتلی دنیا از جمله ای‌ام‌دی در این کارخانه به مرحله تولید می‌رسد.

آمریکا و کرونا عامل اختلال در صنایع
بنابراین کمبود تامین با اقدامات دولت قبلی ایالات متحده برای محدود کردن انتقال فناوری به چین که به کارخانه های تراشه سازی چینی ضربه زد و همچنین آتش سوزی در یک کارخانه تولید تراشه در ژاپن و قفل شدن ویروس کرونا در جنوب شرقی آسیا بیشتر شد.

شرکت هوندا موتور و شرکت نیسان موتور قرار است نتایج سه ماهه سوم را روز سه شنبه و شرکت تویوتا موتور چهارشنبه گزارش دهند. تحلیلگران نظرسنجی شده توسط Refinitiv انتظار دارند که تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان با فروش خودرو سودی بالغ بر ۱.۵ تریلیون ین (۱۴.۲۲ میلیارد دلار) را برای سال منتهی به ۳۱ مارس پیش بینی کند. این در حالی است که پیش بینی تویوتا در ماه نوامبر ۱.۳ تریلیون ین سود بود.

تویوتا ماه گذشته اعلام کرد تولید وانت بزرگ Tundra خود را در کارخانه سان آنتونیو-تگزاس قطع خواهد کرد. اطلاعات Refinitiv نشان می دهد، به احتمال زیاد شرکت هوندا سودی بالغ بر ۴۶۳.۶ میلیارد ین داشته باشد، این درحالی است که کمی قبل تر پیش بینی شده بود که سود این شرکت تنها ۴۲۰ میلیارد ین باشد.

احتمال دنباله دار شدن کمبود تراشه‌ها
علاوه بر آن برخی از منابع خبری در خصوص شرکت هوندا اعلام کرده‌اند که در ماه جاری این شرکت تولید داخلی خود را از مدل هایی مانند Fit ساب کامپکت و مینی خودرو سری N کاهش می دهد. طبق اعلام Refinitiv، نیسان نیز به احتمال زیاد ۲۳۰.۰۹ میلیارد ین ضرر عملیاتی برای کل سال را داشته باشد که کل ضرر پیش بینی می شود به ۳۴۰ میلیارد ین نیز برسد.

به طور کلی مشخص نیست که کمبود تراشه‌ها تا چه مدت دوام خواهد آورد. در این راستا شرکت مکواری (بزرگترین ارائه دهنده خدمات مالی و بانکداری استرالیا) پیش بینی می کند تولید خودرو تا اواسط سال ۲۰۲۱ تحت تأثیر این کمبودها قرار گیرد. زیرا تولیدکنندگان رمپ تولید می کنند، در حالی که شرکت داده IHS Markit (پایگاه گسترده در رشته مهندسی شامل داده های تحقیقات و طراحی و ساخت و تعمیر) اعلام کرده که این کمبود ممکن است تا سه ماهه سوم سال جاری ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۷۲٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha