۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
اجرای ناقص برخی مصوبات قرارگاه زیستی/ تالارها چراغ خاموش می رقصند
کرونا از ووهان تا قلیان

اجرای ناقص برخی مصوبات قرارگاه زیستی/ تالارها چراغ خاموش می رقصند

ساری - ۱۰ روز از مهمانی کرونا در مازندران می‌گذرد ولی هنوز دورکاری بانوان کارمند در عمل محقق نشده، قلیان در برخی خانه باغ ها همچنان سرو می شود و تالارهای عروسی نیز چندان به مصوبات قرارگاه پدافند زیستی پایبند نیستند.

بازار - فوزیه حمزه پور: کرونا در ۱۰ روز اخیر سرخط خبرها و محافل و مجالس شده و همه‌جا صحبت از این مهمان چینی است که از شهر ووهان به مازندران پا گذاشته است.

قرارگاه زیستی مازندران در روزهای مختلف حدود ۱۰۰ مصوبه داشته است که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بسته شدن بازارهای هفتگی و روز بازارها، دورکاری بانوان، کاهش ساعت کاری، تب سنجی در مبادی ورودی، الزام کارگران جایگاه سوخت به سوخت‌گیری خودروها، توقف فعالیت تالار داران و برپا نشدن جشن‌های عروسی و غیره ازجمله مصوبات بوده است.

اجرای ناقص برخی مصوبات قرارگاه زیستی و عدم اجرای برخی نشان از آن دارد که هنوز این میهمان ناخوانده جدی گرفته نشده است برای بررسی میدانی مصوبات به دل شهر زدیم تا از کم و کیف اجرای آن مطلع شویم.

از میدان امام که به سمت قائم‌شهر راه می‌افتی، سه جایگاه سوخت در سمت راست جاده خدمات‌دهی می‌کند، وقتی برای سوخت‌گیری به جایگاه بیخ گوش مسئولان و چند قدمی میدان امام رفتم، نه‌تنها کارگران راغب به زدن سوخت برای خودروهای مشتریان نبودند، بلکه از ماسک و دستکش نیز خبری نبود.

یکی از کارگران در پاسخ به خبرنگار بازار که درخواست کرده بود تا دستکش برای سوخت‌گیری در اختیارش قرار دهد، با اظهار اینکه قیمت دستکش بالای ۱۰ هزار تومان است و برای ما به‌صرفه نیست برای هر خودرو یک دستکش جداگانه ارائه دهیم از راننده خواست تا خود نسبت به سوخت‌گیری خودرو اقدام کند.

حال روز دیگر جایگاه‌های سوخت مازندران نیز تعریفی ندارد، کارگران از سوخت‌گیری پرهیز می‌کنند و هنوز مصوبه قرارگاه زیستی به پمپ‌بنزین‌ها نرسیده است.

دورکاری بانوان کارمند

پای صحبت مسئولان ارشد استان که می‌نشینی چنان تأکیدی روی دورکاری بانوان دارند که نگو و نپرس اما وضعیت میدانی در ادارات چیز دیگری را نشان می‌دهد. یکی از بانوان کارمند یک اداره کل در مازندران می‌گوید: طبق مصوبه قرار بود به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهدکودک‌ها، مادران دارای فرزند خردسال به دورکاری بپردازند ولی به این مصوبه عملاً توجه نمی‌شود.

این بانوی کارمند بابیان اینکه با مشکل بسته بودن مهدکودک‌ها و عدم پذیرش نوزادان و کودکانمان توسط پرستارهای بخش خصوصی و اقوام و بستگان مواجه شده‌ایم، ادامه داد: علی‌رغم دستور استاندار مبنی بر دورکاری این عده اندک از کارکنان شاغل، تاکنون هیچ برنامه‌ریزی یا اقدامی جهت حل این مشکل در سازمان‌های استان صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه زیرساخت‌ها برای دورکاری در اداره کل ما فراهم نیست، عنوان کرد: مدیرکل دستگاه موردنظر از بانوان کارمند خواسته تا در صورت مشکل مرخصی بدون حقوق دریافت کنند.

اما رقیه صفری سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران، دورکاری، لغو مأموریت‌های غیرضروری و شیفت بندی را ازجمله مصوبات قرارگاه زیستی استان اعلام کرد و به خبرنگار بازار گفت: طبق مصوبه این ستاد ساعت کاری ادارات تا آخر هفته دو ساعت کاهش یافته و کاهش شمار کارکنان با اولویت بانوان دارای فرزند خردسال و افراد بالا ۵۰ سال ازجمله تصمیمات است.

وی درباره دورکاری کارمند گفت: این طرح با موافقت مدیر دستگاه و با تشخیص وی و به‌شرط تأمین شرایط لازم اجرا می‌شود و بانوان شاغل باردار و شیرده و دارای فرزند زیر شش سال ازجمله افرادی هستند که شامل طرح دورکاری می‌شوند.

فعالیت زیرپوستی تالارهای عروسی

ممنوعیت برپایی مجالس عروسی و خدمات‌دهی در تالارها مورد تأکید قرارگاه پدافند زیستی در همه‌جای کشور ازجمله مازندران بوده که تاکنون ۳۵۰ شهروندش به ویروس کرونا مشکوک هستند اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که در برخی شهرهای استان ازجمله بابل، نوشهر و رامسر، محافل و جشن عروسی در تالارها برپا می‌شود.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران بابیان اینکه به تالارهای استان مکاتبه شده که از برپایی محافل خودداری کنند، ادامه می‌دهد: در مصوبه قرارگاه زیستی صراحتاً به تعطیلی تالارها اشاره نشده است پس نمی‌توان فعالیت آنان را غیرقانونی دانست.

وی می‌گوید: درعین‌حال از تالارها خواستیم از عقد قرارداد جدید بامشتریان خودداری کنند و در صورت لغو مراسمی، وجوه پیش‌پرداخت مشتریان را بی کم‌وکاست عودت دهند.

قلیان‌ها چراغ خاموش چاق می‌شوند

تعطیلی قلیان سراها در صدر بندهای مصوبات قرارگاه زیستی قرار دارد و اگرچه بسیاری از صاحبان کافه سراها اقدام به تعطیلی کرده‌اند اما از گوشه و کنار استان خبر می‌رسد برخی قلیانسرا چراغ خاموش قلیان چاق می‌کنند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران با تأکید بر عدم عرضه قلیان می‌گوید: تأکید شده که نسبت تعطیلی قلیان سراها اقدام شود و در صورت عدم رعایت نسبت به پلمب آن اقدام می‌شود.

وضعیت فیزیکی درصد قابل‌توجهی از قلیان سراهای مازندران به‌گونه‌ای است که در خانه باغ‌ها و یا حاشیه راه‌ها دایر هستند و اگرچه کرکره برخی از آنان به‌ظاهر پایین است که در پس این خاموشی، صدای قل‌قل قلیان به گوش می‌رسد.

نظارت براجرای مصوبات قرارگاه و پدافند غیرعامل مقابله با شیوع ویروس کرونا از مهمترین درخواست هایی که بسیاری از مازندرانی ها از مسئولان دارند تا شیوع این ویروس ناخوانده متوقف شود.

در حال حاضر ۳۵۰ مازندرانی براثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند که ۳۷ نفر بیماری آنان قطعی شده است.

کد خبر: ۷٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha