۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
تولید ۷۰ درصد تاسیسات آب شیرین کن‌ها در کشور
وزیر صمت اعلام کرد

تولید ۷۰ درصد تاسیسات آب شیرین کن‌ها در کشور

رزم حسینی، وزیر صمت گفت: حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین کن در طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی و شرق کشور در داخل کشور ساخته شده است.

به گزارش بازار، علیرضا رزم حسینی در برنامه پایش شبکه یک افزود: در طول اجرای این طرح، حدود ۸ هزار نفر مشغول به کار شدند و ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه هدف از این طرح تامین آب واحدهای معدنی بزرگ کشور بوده است، اضافه کرد: طرح انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تکمیل سه خط طرح مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

رزم حسینی افزود: اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور است که عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استان‌های مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس جمهور از صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح گرفته و بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت و بخش خصوصی تامین شده است.

رزم حسینی همچنین اضافه کرد: در دو ماه آینده با ادامه مسیر این طرح، آب دریای خلیج فارس با انتقال به سرچشمه و اردکان در معادن چادرملو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: طول این مسیر ۸۲۰ کیلومتر از بندرعباس در مبدا تا اردکان و سرچشمه خواهد بود و قطر لوله از ۱۰۰۰ میلی متر تا ۱۶۰۰ میلی متر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: میزان غلظت نمک این آب از ۴۵ هزار سی‌سی به ۵۰۰ سی‌سی می‌رسد که قابل شرب نیز خواهد بود.

رزم حسینی گفت: از لحاظ قیمتی در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان و امارات قیمت آب در این طرح، ۲۰ درصد ارزان‌تر است.

آغاز عملیات اجرایی خط دوم و سوم به زودی
وی با اعلام اینکه خط نخست انتقال حداکثر ظرف دو یا سه ماه آینده به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، افزود: قطعه نخست خط اول چند ماه پیش توسط رئیس جمهور به صورت کامل افتتاح شد و خط دوم نیز به زودی آغاز می‌شود که در این خط آب، از هرمزگان به کرمان و خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی (مشهد الرضا) می‌رود و آب به معادن سنگان می‌رسد.

وزیر صمت در خصوص خط دوم گفت: طول این خط انتقال یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ ۲۱ باب است. ظرفیت اشتغالزایی این طرح، ۳۰ هزار نفر است که تا ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

رزم حسینی ادامه داد: خط دوم انتقال آب، برای انتقال آب خلیج فارس تا مشهد مقدس با حجم سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است.

وی در خصوص خط سوم نیز اضافه کرد: این خط از استان هرمزگان شروع می‌شود، به استان یزد می‌رود و سرانجام به اصفهان می‌رسد و شرکت‌های فولاد، ذوب‌آهن و صنایع در مسیر می‌تواند از این آب بهره‌مند شوند.

حمایت از بخش خصوصی توانمند
وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر کشوری بخش خصوصی توانمند داشته باشد پایداری اش بیشتر خواهد شد و به همین دلیل باید امور را به بخش خصوصی واگذار و از این بخش حمایت کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیاز سالانه کشور را به خودرو حدود دو میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: البته اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم این رقم اضافه خواهد شد و همچنین بازار صادراتی خوبی برای صادرات در منطقه و کشورهای همسایه نیز داریم.

گلایه از دولتی بودن و انحصار در حوزه خودرو
وزیر صمت با گلایه از دولتی بودن و انحصار در حوزه خودرو، این دو عامل را در کنار تحریم‌ها از علل مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: با به وجود آمدن تحریم ها، نرخ دلار به یکباره افزایش یافت که روی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو تاثیر گذاشت و قیمت تمام شده این محصول را بالا برد، همچنین شرکت‌های همکار خودروسازی نیز کشور را ترک کردند.

فعالیت دو یا سه شیفته شرکت‌های قطعه‌ساز صنعت خودرو با وجود همه تحریم‌ها
رزم حسینی تصریح کرد: با وجود همه این تحریم‌ها و محدودیتها، شرکت‌های قطعه‌ساز صنایع خودروسازی اکنون با تمام ظرفیت و به صورت دو یا سه شیفته کار می‌کند و نتایج خوبی در حوزه ساخت داخل به وجود آمده است.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که تحریم‌ها فرصت مناسبی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعه‌سازی به وجود آورد که تاثیر خود را در صنعت خودرو خواهد گذاشت.

وزیر صنعت معدن و تجارت در تکمیل سخنان خود، تصریح کرد: با حمایت از بخش خصوصی، افزایش رقابت و اتصال به شرکت‌های بزرگ خودروساز دنیا می‌توانید خودروی ایرانی، با کیفیت و در شأن ملت ایران بسازیم و حتی آن را صادر کنیم.
 
رزم حسینی با اشاره به اقدامات قابل افتخار صنایع دفاعی در حوزه ساخت خودروهای نظامی، گفت: شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا قراردادی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات با وزارت دفاع منعقد کردند، اقدامات خوبی در حوزه ساخت داخل انجام شده است که با خنثی سازی تحریم‌ها به نتایج مثمر ثمر بیشتری دست می‌بابیم.
 
وزیر صمت اضافه کرد: قوانین مزاحم کسب و کار را احصا کرده و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده ایم و امروز مجلس انقلابی می‌تواند در رفع این قوانین مزاحم، پیشگام باشد.

رزم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه چندین بخش دارد مهمترین بخش آن، بخش گمرکی است که در یک ماهه گذشته تعامل خوبی میان گمرک و وزارت صمت برای پیشبرد این سامانه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اکنون کد شناسه کالا راه اندازی شده است و اطلاعات کالا در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود، همچنین بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ثبت شده است ضمن اینکه هم اکنون همه مراحل ثبت سفارش و اخذ مجوز از دستگاه‌های ۲۳ گانه، واردات و صادرات از طریق این سامانه انجام می‌شود.

رزم حسینی افزود: این سامانه در جهت تنظیم بازار، مدیریت واردات و صادرات، جلوگیری از قاچاق کالا بسیار موثر و روز به روز در حال تکمیل شدن است همچنین در جهت تسهیل واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات اقدام خواهیم کرد.

وزیر صمت همچنین گفت: تعداد قابل توجهی معادن حبس شده در کشور است که تا پایان دولت آن‌ها را آزاد سازی و برای مزایده و فعال سازی در اختیار مردم قرار خواهیم داد و این برنامه را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

کد خبر: ۷۲٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha