۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
رقابت نفس گیر دنیا با ویروس کرونا ادامه دارد؛ از تایید سینوواک در چین تا تایید آسترازنکا در کانادا و استرالیا

رقابت نفس گیر دنیا با ویروس کرونا ادامه دارد؛ از تایید سینوواک در چین تا تایید آسترازنکا در کانادا و استرالیا

واکسیناسیون تنها راهی است که دنیا برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار دارد و به همین دلیل است که هر روز خبری در مورد تایید یک واکسن در یک کشور و تلاش کشوری برای تولید مشترک واکسن با کشورهای موفق به گوش می رسد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، بررسی واکسن های کرونا در دنیا ادامه دارد و تلاش برای افزایش شمار واکسن های در دسترس مردم و ایمن سازی جامعه نیز افزایش یافته است. نشریه گلوبال تایمز کشور کانادا روز گذشته اعلام کرد این کشور دو واکسن استرازنکا و جانسون و جانسون را  مورد بررسی قرار داده است و انتظار می رود ظرف هفته های آتی این واکسن ها تایید شود.

وزرات بهداشت کانادا در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که اطلاعات مربوط به واکسن آسترازنکا در روز اول اکتبر سال قبل به مقامان بهداشتی کانادا ارایه شد و بررسی آن نیز شروع شد. با تکمیل اطلاعات، مدارک شرکت آسترازنکا در کانادا تکمیل شود و بررسی ها نشان داده است این واکسن کارآمد و موثر است و هفته آینده مورد تایید قرار می گیرد.

البته بررسی اطلاعات مربوط به واکسن جانسون و جانسون طولانی تر خواهد بود زیرا در روز ۳۰ نوامبر درخواست بررسی این واکسن به وزارت بهداشت کانادا ارایه شد و پیش بینی می شود در ماه مارس این واکسن برای استفاده در کانادا مورد تایید قرار بگیرد.

نشریه گلوبال تایمز نوشت«: دولت در نظر دارد  اولین محموله از این واکسن ها را به محض تایید آنها، وارد کشور کند و واکسیناسیون  را به سرعت آغاز کند. این واکسن ها به دلیل اینکه نیاز به نگهداری دردمای پایین ندارند، به داروخانه ها عرضه می شود تا تمامی مردم بتوانند به راحتی آنها را دریافت کنند.»

آنیتا آناند وزیر تدارکات کشور کانادا در مصاحبه ای با این نشریه گفت: «بعد از تایید واکسن های فایزر و مدرنا به سرعت واکسن برای مصرف به بازار عرضه شد و با سرعت بالایی واکسیناسیون انجام شد و در مورد دو واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون هم شرایط بر همین منوال است.»گزارشها نشان می دهد تا نیمه ماه فوریه واکسن استرازنکا در کشور استرالیا مورد تایید قرار می گیرد و تاییدیه استفاده اضطراری از واکسن جانسون و جانسون در امریکا هم در نیمه ماه جاری میلادی صادر می شود و در مرحله بعد کشورها بررسی داده های مربوط به واکسن نواواکس را شروع خواهند کرد.

واکسن سینوواک در کشور چین تایید شد
در کشور چین خبر از تایید مشروط واکسن سینوواک در روز جمعه ششم فوریه منتشر شد. البته در ماه جولای سال قبل این واکسن برای استفاده اضطراری در چین تایید شده بود و تزریق آن به کادر درمان و کارکنان دولتی شروع شده بود ولی بعد از تایید مشروط واکسن، امکان استفاده واکسن برای عموم وجود دارد و این واکسن هم به شبکه تزریق عمومی واکسن در چین اضافه می شود.

طبق گزارشهای رسمی دولت چین این واکسن کارایی بالایی دارد و می تواند مانع از بستری شدن و مرگ افراد مبتلا به کرونا شود. وزارت بهداشت کشور چین در مورد  تایید مشروط سینوواک گفت: «این واکسن ایمن است و کارایی بالایی دارد و سرعت ایجاد انتی بادی دربدن افراد دریافت کننده واکسن بسیار زیاد است.

به همین دلیل می تواند به عموم مردم تزریق شود ولی هنوز سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به اتمام نرسیده است و اطلاعات کامل آن ارایه نشده است. این شرکت موظف است  اطلاعات را ارایه دهد  تا بعد از بررسی اطلاعات، تاییدیه نهایی واکسن صادر شود.»

مقامات شرکت سینوواک اعلام کرده اند به زودی اطلاعات مربوط به فاز سوم آزمایشهای بالینی و اثرات جانبی واکسن را به وزارت بهداشت ارایه می دهد و در نشریات معتبر پزشکی منتشر می کنند.

تاکنون واکسن سینوواک به ۱۰ کشور دنیا فروخته شده است و در ۵ کشور تزریق این واکسن شروع شده است. سینوواک دومین واکسنی است که در چین تایید شده است ولی اطلاعاتی در مورد قیمت هر دوز از واکسن سینوواک موجود نیست. دولت چین واکسن را کالایی عمومی معرفی کرد و ان را به طور رایگان در اختیار تمامی مردم قرار داد.

برزیل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا تولید می کند
 یکی از طرح هایی که در تمامی دنیا برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است، تولید مشترک واکسن با شرکتهای سازنده است. برزیل کشوری است که با نرخ بالای ابتلا و مرگ مواجه است و برای تامین نیاز واکسن خود نمی تواند به واردات تکیه کند و با مشارکت شرکت آسترازنکا به تولید واکسن می پردازد.

در روز گذشته اولین محموله ۸۸ لیتری مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ۲.۸ میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارد کشور برزیل شد ولی نکته جالب اینجاست که محموله مذکور از چین وارد برزیل شده است.قرار بر این است که محموله های دیگری هم در این ماه وارد برزیل شود زیرا این کشور در نظر دارد ۱۵ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را در دو ماه پیش رو  در داخل خاک کشور تولید کند. قرار بر این بود که تولید از ماه دسامبر شروع شود ولی تاخیر در ارسال محموله از چین باعث شد تا شروع این پروسه به تاخیر بیفتد.

دولت برزیل اعلام کرده است واکسن آسترازنکا اصلی ترین ابزار این کشور برای مقابله با کرونا است و ماه ها قبل قراردادی با شرکت آسترازنکا برای تحویل مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن  با کشور برزیل  منعقد شده است.

کد خبر: ۷۲٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha