۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
برای مقابله با جهش‌های کرونا احتمالاً باید واکسن‌های جدید تولید شود
تاثیر واکسن ها در انتقال ویروس و مقابله با پاندمی چقدر است؟

برای مقابله با جهش‌های کرونا احتمالاً باید واکسن‌های جدید تولید شود

بالغ بر ۱۰۷ میلیون نفر در دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده اند و گزارشها از کاهش نرخ ابتلا در شمار زیادی از کشورهای دنیا صحبت می کنند. اما سوال این است که تاثیر واکسن روی جهش های ویروس چقدر است وآیا می توان با استفاده از آنها به پاندمی پایان داد؟

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، بالغ بر ۱۰۷ میلیون دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق شده است و بررسی در مورد کارایی واکسن ها ادامه دارد. سوال اصلی در این روزها این است که آیا واکسن ها روی گونه های جهش یافته ویروس کارایی دارد یا خیر و آیا دنیا برای اطمینان از عدم ابتلا به ویروس کرونا مجبور به دریافت واکسن در هر سال است یا یک دور تزریق واکسن- دریافت دو دوز- کفایت می کند؟

در مورد تاثیر واکسن ها روی انواع جهش یافته ویروس مطالعات زیادی انجام شده است. مطالعه انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد را می توان مهمترین مطالعه ای دانست که اخیرا منتشر شده است و این مطالعه نشان داد واکسن روی گونه جهش یافته انگلیسی کارایی دارد و ۶۷ درصد در کاهش انتقال ویروس تاثیر گذار است. این واکسن بعد از اولین دوز تزریق واکسن تا ۸۲ درصد کارایی دارد و در صورتیکه فاصله بین دو دوزدریافتی به ۳ ماه برسد، کارایی واکسن بیشتر از حالتی است که دو دوز در فاصله کمتر تزریق شوند.در نتیجه با استفاده از این واکسن می توان با سرعت زیادی افراد را در برابر کرونا ایمن کرد.

 نشریه  نیوزتاک کشور ایرلند  نوشت:« مطالعات نشان داده است واکسن استرازنکا تاثیر محدودی روی گونه جهش یافته افریقای جنوبی دارد ولی از ابتلا به نوع سخت بیماری و مرگ ناشی از آن جلوگیری می کند.»

دکتر سیلیان گاستکان، رییس مرکز مشاوران پزشکی کمیته مبارزه با کرونای دولت ایراند درمورد تاثیر این جهش ها در نظام واکسیناسیون دنیا گفت:« با توجه به اینکه ویروس مدام در حال جهش است و ممکن است واکسنی که هم اکنون در بازار وجود دارد روی انواع جهش یافته ویروس تاثیرگذار نباشد، به همین دلیل انتظار می رود در سالهای آتی نیاز به تولید واکسنی تازه باشد که  انواع جهش یافته ویروس را پوشش دهد. تا کنون تنها واکسن های موجود روی  جهش ایجاد شده در افریقای جنوبی کارایی ندارد و احتمالا باید سال آینده واکسنی که درمقابل این نوع جهش یافته کارایی دارد، وارد بازار شود. شرایطی شبیه واکسن انفولانزا که هر ساله تولید می شود و هر ساله تزریق می شود.»

واکسن باعث کاهش انتقال ویروس می شود
با افزایش شمار افراد واکسینه شده در برابر کرونا، مطالعه روی کارایی واکسن ادامه دارد.مطالعات اولیه نشان می دهد افرادی که واکسن را دریافت کرده اند در صورت مواجهه با ویروس، حجم کمتری ویروس در بدنشان وجود خواهد داشت.  بدن این افراد ویروس کمتری تولید می کند و به همین دلیل امکان انتقال ویروس هم کمتر می شود.دکتر گاستکان در این مورد گفت:«این خبر بسیار خوبی است و نشان می دهد با افزایش شمار افراد واکسینه شده می توان به این پاندمی پایان داد و از انتقال ویروس جلوگیری کرد. از طرف دیگر بررسی ها نشان می دهد افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به ویروس ، دوره کمتری تست کرونای آنها مثبت خواهد بود و به دنبال آن دوره کمتری امکان انتقال ویروس توسط آنها وجود دارد. در نتیجه تسریع روند واکسیناسیون منافع زیادی برای سلامت جامعه دارد و می تواند باعث بازگشت به زندگی عادی شود.»

 مطالعات انجام شده در کشور اسراییل در مورد کارایی واکسن فایزر هم نشان داده است که این واکسن در جامعه هم ۹۲ درصد کارایی دارد و حتی بعد از اولین دوز هم ایمنی ایجاد می کند.از طرف دیگر داده ها نشان داد که واکسن فایزر مانع از انتقال ویروس می شود زیرا افرادی که واکسن را دریافت کرده اند، شانس ابتلای آنها به ویروس بسیار پایین است و حتی اگر مبتلا شوند هم حجم ویروس در بدنشان آنقدر کم است که قدرت انتقال بالایی ندارد.به همین دلیل این دو واکسن که این روزها در سطح وسیع در دنیا استفاده می شود تاثیر زیادی در کاهش انتقال ویروس و ایمن شدن جامعه در برابر این بحران دارد.

باید مانع از شیوع نوع جهش یافته افریقای جنوبی شد
حال تنها نگرانی دنیا نوع جهش یافته افریقای جنوبی است که  کارایی واکسن ها روی ان بسیار کم است. البته همین که واکسن های موجود مانع از مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس می شود،خبر بسیار خوبی است و افزایش شمار افراد واکسینه شده خود مانع از جهش های متوالی ویروس می شود.دکتر گاستکان در این مورد گفت:« نکته ای که باید در تمامی دنیا مد نظر قرار بگیرد، ممانعت از همه گیری نوع جهش یافته افریقای جنوبی است. ما باید با سرعت به واکسیناسیون ادامه دهیم و مانع از همه گیری نوع جهش یافته افریقای جنوبی شویم، در این صورت در کمترین زمان ممکن می توانیم به این همه گیری و چالشهای اقتصادی و سلامتی ناشی از آن پایان دهیم.»

وی تاکید کرد برای اینکه مانع از همه گیر شدن نوع جهش یافته افریقای جنوبی شویم باید به محدودیتهای تردد تا واکسینه شدن حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشورها ادامه دهیم و در نظر داشته باشیم که این تنها راهی است که دنیا می تواند برای پایان دادن به این بحران در پیش بگیرد.

کد خبر: ۷۲٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha