۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
آیا واکسن کرونا به بحران کرونا پایان می‌دهد؟

آیا واکسن کرونا به بحران کرونا پایان می‌دهد؟

چالش کمبود واکسن در حال حاضر بزرگترین مانع پیش رو برای مقابله با بحران همه گیری جهانی کرونا حداقل در کوتاه مدت است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، این روزها همزمان با تولید واکسن های کرونا از سوی شرکت و کشورهای مختلف، این موضوع جای پرسش شده که آیا همه واکسن های تائید شده از سوی مجامع علمی، می توانند در نهایت با همه گیری فعلی کرونا مقابله کنند و این شرایط بحرانی فعلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

در واقع پرسش اصلی پیرامون واکسن های کرونای موجود در بازار این است که با وجود این واکسن ها، آیا در آینده نزدیک می توان به پایان بحران همه گیری جهانی کرونا امیدوار بود.

کارشناسان پایان همه گیری کرونا را با توجه به سه فاکتور اصلی مورد بحث قرار داده‌اند:

کمبود واکسن کرونا: در حال حاضر یکی از بزرگترین و مهمترین چالش های یپش رو برای مقابله با همه گیری کرونا، تامین واکسن کافی برای فرایند واکسیناسیون در کشورهای مختلف است.

برخی شرکت های تولید کننده واکسن مانند فایزر-بیون‌تک علی رغم وعده و تعهدات اولیه، اما حال اعلام کرده اند که نمی توانند آن مقدار واکسنی را که وعده داده بودند تامین کنند.  شرکت واکسن سازی استرازنکا، از سازندگان اروپایی واکسن کووید-۱۹نیز به دلیل مشکلات خط تولید از زمان‌بندی تعیین‌شده برای تامین واکسن مورد نیاز اتحادیه اروپا عقب افتاده‌ است.

همین کمبود واکسن در اتحادیه اروپا باعث شده تا این اتحادیه تهدید کند که برای جبران کمبود واکسن کرونا صادرات واکسن‌های ساخت داخل اتحادیه به کشورهای دیگر را محدود خواهد کرد. کمبود واکسن حتی کار را به جایی رساند که اسپانیا به اولین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شد که برنامه ایمن سازی را به دلیل فقدان دوز واکسن ها متوقف کرد. این کشور هفته گذشته اعلام کرده که برنامه واکسیناسیون در مادرید -پایتخت- را برای دو هفته متوقف می کند و هشدار داد کاتالونیا -دومین شهر پرجمعیت این کشور- نیز از این رویه پیروی خواهد کرد.

از سوی دیگر کمبود واکسن کرونا باعث شده تا آلمان استفاده از واکسن ضد کرونای روسیه و چین را بررسی می‌کند.

در هند نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده واکسن، در حال حاضر جمعیت داخلی ۱.۳ میلیارد نفری آن براساس گزارش ها در اولویت دریافت واکسن قرار دارند و دیگر کشورها نمی توانند به هند حداقل در کوتاه مدت برای تامین واکسن پشت گرم باشند.

براین اساس چالش کمبود واکسن در حال حاضر بزرگترین مانع پیش رو برای مقابله با بحران همه گیری جهانی کرونا حداقل در کوتاه مدت است.

تاثیرپذیری واکسن: چالش دیگر در مقابله با همه گیری جهانی کرونا، موضوع تاثیرپذیری واکسن های مختلف است. شرکت فایزر-بیوان‌تک تاثیر پذیری واکسن خود را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرده و اکسن مدرنا نیز اعلام کرده که هفت هفته بعد از دریافت دوز دوم به میزان ۹۴.۵ درصد در شرکت‌کنندگان تاثیرگذار و موثر بوده است.

در این میان اما تاثیر واکسن «جانسون و جانسون» به عنوان یکی از تازه ترین واکسن های معرفی شده برای مقابله با کرونا کمی بیش از ۶۰ درصد اعلام شده که در مقایسه با دیگر واکسن‌های موجود در بازار کمتر به نظر می رسد، اما کارشناسان گفته اند به طور کلی کارایی بیش از ۶۰ درصد واکسن ها می تواند همه گیری را کنترل کند. با این حال با توجه به درصدهای متفاوت ایمنی سازی واکسن های مختلف کرونا، میزان ایمنی سازی در جوامع مختلف نیز متفاوت خواهد بود و از این نظر ممکن است در آینده نزدیک جوامع و کشورهای مختلف از نظر میزان ایمن پذیری در برابر کرونا به درجات و جایگاه های مختلفی تقسیم بندی شوند و همین مسئله خود چالش دیگری در مقابله با کرونا خواهد بود.

جهش های ژنتیکی: حتی اگر تولیدات مورد نیاز برای واکسن کرونا در سراسر جهان تامین شود و تاثیرپذیری واکسن های مختلف کرونا نیز در بیشترین میزان خود باشد، اما یک موضوع غیرقابل کنترل در مقابله با همه گیری کرونا، موضوع جهش های ژنتیکی این ویروس است.

تا کنون دو نوع جهش یافته کرونا شامل کرونای جهش یافته انگلیسی و کرونای جهش یافته آفریقای جنوبی سروصدای بیشتری به پا کرده اند و این موضوع ثابت شده است که سرعت انتقال و همه گیری کرونای انگلیسی چندبرابر نوع پیشین این ویروس است. نوع پاسخ واکسن ها نیز در برابر این جهش های ژنتیکی واکسن ها متفاوت است و به عنوان نمونه در حالی که واکسن کرونای شرکت آکسفورد در برابر ویروس جهش یافته انگلیسی نتایج خوبی بدست آورده، اما همین واکسن در برابر ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی کارایی مورد انتظار را نداشته و شرکت اکسفورد از طراحی واکسن کرونای مقاوم  در برابر ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی خبر داده است.

در عین حال مشخص نیست که این جهش های ژنتیکی کرونا تا کجا و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و واکسن های موجود تا چه حد خواهند توانست در برابر جهش های ژنتیکی کرونا مقاومت کنند، اما از هم اکنون زنگ خطر درباره جهش های احتمالی و غیرقابل پیش بینی ویروس کرونا و احتمال کاهش تاثیرات واکسن های موجود به صدا درآمده است.

کد خبر: ۷۲٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha