۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
بازار نفت بیش از حد گرم شده است| تأثیر واکسن و محرکهای مالی آمریکا و اروپا بر اقتصاد جهانی
گفتگوی بازار با رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

بازار نفت بیش از حد گرم شده است| تأثیر واکسن و محرکهای مالی آمریکا و اروپا بر اقتصاد جهانی

«احسان خمان» معتقد است از آن جایی که تولید واکسن به زودی چشم انداز اقتصادی جهان را ارتقاء می بخشد و برنامه های محرک مالی امریکا و اروپا موجب بهبود اقتصاد خواهد شد، افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۱ با اعتماد به نفس بازارهای مالی تقویت شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: به دنبال کاهش عرضه نفت توسط تولیدکنندگان عمده و خوش بینی نسبت به ارائه بسته محرک اقتصادی در آمریکا که احتمالا افزایش و تقویت تقاضا را در بر خواهد داشت، قیمت نفت در هفته گذشته روند افزایشی را طی کرد و نفت برنت به رقم ۶۰ دلار نزدیک شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز گذشته با ۴۲ سنت کاهش به ۶۰ دلار و ۷۲ سنت رسید در حالی که نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با ۴۵ سنت افت ۵۷ دلار و ۷۹ سنت را ثبت کرد.

در حقیقت به دنبال آغاز برنامه واکسیناسیون در کشورهای مختلف و در حالی که کشورهای جهان جهت تقویت اقتصادهای خود اقدام به اجرای برنامه های محرک مالی کرده اند، قیمت نفت خام از ماه نوامبر روندی صعودی را در پیش گرفته که تعهد عربستان مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت در ماه های فوریه و مارس، در کنار کاهش تولید سایر اعضای گروه اوپک پلاس نیز به برقراری توازن در بازارهای جهانی و تعادل بین عرضه و تقاضا کمک کرده است.

 تقویت قیمت نفت موجب شده تا تولیدکنندگان آمریکایی به تولیدات بیشتری بپردازند، به طوریکه تعداد سکوهای حفاری طی هفته گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. از طرفی، اعمال قوانین و محدودیت های قرنطینه ای جدی تر در اروپا و همچنین آسیا، همچنان تقاضا را در سطح پایینی نگه داشته است.

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی با «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در خصوص قیمت نفت و تاثیر بر آن بازارهای جهانی و تاثیر آغاز واکسن بر این صنعت انجام داده که در ادامه می خوانیم.

گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی یا ام.یو.اف.جی بزرگترین بانک ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در چیودا، توکیو، ژاپن قرار مستقر است. دارایی های این بانک، از سال ۲۰۱۶ در حدود ۲.۴۵۹ تریلیون دلار گزارش شده و از نظر کل دارایی ها پنجمین بانک بزرگ جهان و یکی از شرکت های اصلی گروه میتسوبیشی است. همچنین، این بانک بزرگترین گروه مالی ژاپن و دومین شرکت بزرگ هلدینگ بانکی جهان است که از مارس ۲۰۱۱ حدود ۱.۸ تریلیون دلار (۱۴۸ تریلیون JPY) سپرده دارد.  MUFG دومین هلدینگ بزرگ عمومی در ژاپن است که با سرمایه بازار اندازه گیری می شود.

«احسان خمان» در ابتدای این گفتگو به خبرنگار بازار گفت: بازار گاوی (Bull market) هیچ نکته برجسته ای ندارد و حتی بیش از انتظارات صعودی و بالاتر از اجماع ما پیش می رود.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG افزود: تلاقی اقدامات خوش بینانه در مورد واکسن(برنامه های واکسن در آمریکای شمالی، شمال شرقی آسیا و اروپا نزدیک است)، کاهش موارد ابتلا به COVID-۱۹ و تلفات جانی، محرک های بیشتر اقتصادی در ایالات متحده، ارزیابی خوش بینانه صندوق بین المللی پول از بهبود جهانی، دیسیپلین شدید اوپک پلاس، اقدامات اولیه بایدن در صنعت انرژی و ضعف جایگاه دلار با یکدیگر همگی بازارهای نفت را به سمت جلو سوق می دهد.

وی گفت: در حقیقت، افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۱ با اعتماد به نفس بازارهای مالی تقویت شده است، زیرا تولید واکسن به زودی چشم انداز اقتصادی جهان را بهبود بخشیده و  برنامه های محرک مالی موجب بهبود اقتصاد در ایالات متحده و اروپا می شوند.

این مدیر بانک ژاپنی تصریح کرد که در همین حال، اقتصاد چین همچنان پابرجا است. با حمایت از این خوش بینی، متوسط ​​سود پالایش در مرکز تجارت نفت آسیا در سنگاپور از قیمت های منفی سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲ دلار در هر بشکه نفت خام فرآوری شده در اوایل فوریه رسیده است.

احسان خمان اضافه کرد : با این حال، ما معتقدیم که یک مکث و برگشت اکنون بر روی میز است. بر اساس دیدگاه MUFG، استراتژی های مصون سازی محرک مالی در میان تولید کنندگان، یک پیشنهاد خنک سازی و ایجاد تعادل برای بازار است، زیرا شاخص های فنی نشانگر گرم شدن بیش از حد بازار نفت است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن تصریح کرد که در وهله اول، شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه (RSI) نشان می دهد که نفت خام برنت نه تنها از آستانه بحرانی ۷۰ دلار در گذشته است که افزایش بیش از حد را نشان می دهد، بلکه در واقع بیشترین خرید بیش از حد از سال ۲۰۱۲ است (معیار معادل WTI از سال ۲۰۱۷ در بالاترین حد است).

وی معتقد است که در حقیقت شاخص های فنی هر دو شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه (RSI) و شاخص باندهای بولینگر (یک ابزار تحلیل تکنیکال) نشان دهنده سطح بیش از حد خرید و کشش بیش از حد است که در این صورت مسیر سیگنالینگ بالا رفتن قیمت، ممکن است محو شود.

احسان خمان همچنین گفت: بنابراین، ما معتقدیم که قیمت کنونی نفت ممکن است قیمت متعادل این صنعت را زیر پا بگذارد و از حد آن خارج کند یعنی در حقیقت هر دو معیار نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت باند بالینی خود را شکسته اند و این مسئله نشان می دهد که نفت بیش از حد جهش داشته که به اعتقاد ما این لنگرگاه نزدیک به هزینه تولید طولانی مدت صنعت و پشتیبانی ۵۵ دلار در هر بشکه است. 

علاوه بر آن، این کارشناس حوزه نفت اظهار کرد که دلیل دیگر احتیاط در مورد افزایش قیمت نفت مبنی بر آخرین پیش بینی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) این است که گزارشها نشان می دهد که افزایش قیمت ها موجب فعالیت بیشتر حفاری می شود. در حقیقت، انتظارات  تولیدکنندگان این است که تولید از چاه جدید بیش از کاهش چاههای قدیمی باشد و تولید کلی نفت در  ۲۰۲۱ و بیشتر در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. (تولید سال آینده از ۱۱ ژانویه به میزان ۱۱.۴۹ میلیون بشکه برآورد شده است )

انتظارات تولیدکنندگان امریکایی این است که تولید از چاه جدید بیش از کاهش چاههای قدیمی باشد و تولید کلی نفت در  ۲۰۲۱ و بیشتر در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد

وی همچنین گفت: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ۲۰۲۱ خبر از آغاز تقاضای پایدار نفت و کالاهای گسترده تر در طول یک دهه، در یک ابرچرخه دیگر همانند بازارهای نوظهور سال ۲۰۰۰ به ویژه کالاهای سریع صنعتی به رهبری چینی را می دهد؟

رئیس بانک ژاپنی تصریح کرد که این بار سخن در خصوص رنسانس ابرچرخه بازار نفت در سه ستون متمرکز شده است: اول، کمبود سرمایه گذاری ساختاری به دلیل سالها بازده ضعیف، به شکافی برای عرضه در حال رشد تبدیل شده است، با ملاحظات معیارهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) سرمایه گذاری بیشتر کاهش یافته و کوید_۱۹ ظرفیت تولید ناکافی را برای پاسخگویی به تقاضای ناشی از واکسن رها کرده است.

احسان خمان همچنین افزود: دوم، انتقال انرژی تقاضای نفت را پیش خواهد برد و مدتها قبل از آنکه به تقاضای نفت صدمه بزند، از قیمت های نفت پشتیبانی خواهد کرد، زیرا محدودیت در تولید نفت تورم را به دلیل آن که سهم ناچیز تقاضای حمل و نقل ناشی از تجدید پذیر است، ثابت خواهد کرد.

انتقال انرژی تقاضای نفت را پیش خواهد برد و مدتها قبل از آنکه به تقاضای نفت صدمه بزند، از قیمت های نفت پشتیبانی خواهد کرد، زیرا محدودیت در تولید نفت تورم را به دلیل آن که سهم ناچیز تقاضای حمل و نقل ناشی از تجدید پذیر است، ثابت خواهد کرد

وی اذعان نمود که سوم، کوید_۱۹ منجر به افزایش چشمگیری در هزینه های دولت به ویژه در ایالات متحده یعنی کشوری که دلار از قبل با گرد و غبار روبرو بوده، شده است. 

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن در ادامه تحلیلهای خود ضمن اشاره به این موضوع که در ابرچرخه و بازار ساختاری گاوی و کالاها مزایایی وجود دارد، گفت: این موضوع مطابق با انتظار ما است که بازار فعلی گاوی، مطابق با پیش بینی و تز صعودی ما، ادامه خواهد یافت؛ در حالی که ما برنت را با با میانگین ۵۸ دلار در هر بشکه در روز و تا پایان سال ۶۴ دلار  و  وست تگزاس اینترمیدیت را با میانگین ۵۴ دلار در هر بشکه حفظ می کنیم. 

در کوتاه مدت، در حالی که بازار نفت غرش می کند، ممکن است یک روند معکوس در افق باشد

کارشناس حوزه انرژی خاطر نشان کرد که قیمت ها از ابتدای سال تاکنون ریسکهای صعودی واضحی را برای پیش بینی های اجماع فوق ارائه داده اند، زیرا بازارها همچنان خطوط نموداری جدید طبیعی ما را به سمت تعادل پس از ویروس می کشانند، با این وجود، در کوتاه مدت، در حالی که بازار نفت غرش می کند، ممکن است یک روند معکوس در افق باشد.

کد خبر: ۷۲٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha