۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
بررسی بازار سنگ آهن

بررسی بازار سنگ آهن

کمبود سنگ آهن با عیار بالای مناسب و افزایش تمایل برای خرید سوداگرایانه در معاملات روز پنجشنبه بازارهای چین، سبب افزایش قیمت این ماده اولیه شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار سنگ آهن در دو هفته پایانی ماه ژانویه که هم زمان با تمام شدن تعطیلات سال نوی میلادی و همچنین تعطیلات سال نوی چینی بود، با کاهش تقاضای مصرفی و حتی تقاضای سوداگرایانه همراه بود و به همین سبب حجم و ارزش معاملات سنگ آهن در مبادی خرید و بنادرچین کاهش یافت و با توجه به این موضوع با افت نرخ سنگ آهن در اواخر ماه گذشته میلادی همراه بودیم. اما در اولین هفته از ماه فوریه بازار سنگ آهن تغییر روند داد و کاهش شاخص قیمت جهانی سنگ آهن نیز متوقف شد.

البته در اواخر ژانویه نیز برخی تحلیلگران بازار جهانی سنگ آهن، کاهش قیمت این ماده معدنی را در ادامه روند نزولی نرخ سنگ آهن در پایان سال ۲۰۲۰ و سیاست‌های صورت گرفته اعلام ‌شده و اعلام ‌نشده دولت چین می ‌دانستند و تاکید می ‌کردند این روند دائمی نخواهد بود. با اینکه با وجود تداوم کاهش قیمت سنگ آهن در اوایل هفته اول فوریه، در روز پنجشنبه هفته گذشته نرخ این ماده معدنی مجدد روند صعودی به خود گرفت و در معاملات پنجشنبه، نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو با افزایش ۶ دلاری به ۱۵۸ دلار در هر تن رسید و البته در روز جمعه قیمت این محصول با کاهش یک دلاری همراه بود و با قیمت ۱۵۷ دلار به ازای هر تن و با کاهش  یک درصدی در طول هفته به پایان رسید.

در این بین، براساس گزارش‌های  Fastmarkets، کمبود سنگ آهن با عیار بالای مناسب و افزایش تمایل برای خرید سوداگرایانه در معاملات روز پنجشنبه بازارهای چین، سبب افزایش قیمت این ماده اولیه شد؛ این در حالی است که در اوایل هفته قبل اتاق بازرگانی شرکت‌های متالورژی چین از دولت این کشور درخواست کرده بود که اقدامات لازم را برای مهار سفته‌ بازی در بازار سنگ آهن انجام دهد.

اما پروسه نظارت بر بازار سنگ آهن در کشور چین پیچیده‌ تر از آن است که دولت چین بتواند این بازار را مدیریت کند و بازار سنگ آهن گاهی بی توجه به تلاش دولت چین برای کاهش وابستگی به سنگ آهن وارداتی با در اختیار گرفتن ذخایر سنگ آهن در کشورهای آفریقایی و ورود نسبتا پرحجم به بازار واردات قراضه آهن، روند خود را پیش می برد.

همچنین برخی تحلیلگران بازار جهانی سنگ آهن معتقداند که احتمال آن وجود دارد که شرایط کنونی این بازار تا ماه مارس ادامه یابد و در نتیجه تا آن زمان، نوسان نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو در کانال ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار در هر تن ادامه خواهد داشت؛ مگر این که اتفاق جدیدی برای بازار سنگ آهن توسط سیاست ‌گذاران عرضه ‌کننده یا مصرف‌ کننده آن بیفتد یا دوباره حادثه ‌ای ناگهانی در استرالیا یا برزیل رخ دهد که احتمال آن هم تا اوایل ماه مارس بعید به نظر می‌ رسد.

کد خبر: ۷۲٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha