۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
تلاش ۲۷ میلیارد دلاری  غرور بر باد رفته آمریکا در مقابل تسلا
آیا GM می‌تواند شکوه خود را از تسلا پس بگیرد؟

تلاش ۲۷ میلیارد دلاری غرور بر باد رفته آمریکا در مقابل تسلا

جنرال موتورز قرار است با سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در ۵ سال آینده تولید خودرو های الکتریکی خود را به یک میلیون دستگاه برساند و خود را بار دیگر به صدر خودرو های الکتریکی برساند اما آیا تسلا با بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری خودروهای برقی به او اجازه چنین کاری را می دهد؟

بازار؛ گروه خودرو: در ماه نوامبر گذشته مری پاررا شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز با ارائه ۳۰ مدل از اتومبیل‌های برقی تا سال ۲۰۲۵ از قصد شرکت خود برای شرط‌بندی بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی خبر داد و از اشتیاق شرکتش برای به دست آوردن موقعیت ازدست‌رفته به‌عنوان شماره یک بازیکن در بازار اتومبیل‌های برقی در آمریکای شمالی.

اگرچه «پاررا» نام «تسلا» را ذکر نکرد، اما مدیر شرکت مشهور اتومبیل‌سازی آمریکا به‌وضوح «تسلا» را به چالش می‌کشید. نزدیک به یک دهه پیش، جنرال موتورز پیشروترین شرکت درزمینهٔ اتومبیل‌های برقی در ایالات‌متحده بود، اما اکنون اوضاع تغییر کرده و تسلا کنترل این موقعیت را به دست گرفت.

شکوه ابدی بازمی‌گردد؟
در سال ۲۰۱۲ - همان سالی که تسلا مدل S را راه‌اندازی کرد - جنرال موتورز بیش از ۲۳۰۰۰ اتومبیل الکتریکی شورولت ولت فروخت، تقریباً دو برابر فروش نزدیک‌ترین رقیب خود در آن زمان یعنی تویوتا پریوس، که در آن زمان ۱۸ درصد از کل بازار وسایل نقلیه الکتریکی در ایالات‌متحده را در دست داشت.

اما از زمانی که تسلا فروش «مدل ۳» را از دو سال پیش آغاز کرد، شرایط بازار برعکس شده است، زیرا این خودرو موفق شد آمار فروش خودروهای الکتریکی را در ایالات‌متحده شکست دهد.

 برخی تخمین‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که سهم تسلا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ از بازار اتومبیل‌های برقی آمریکا به بیش از ۸۰ درصد رسیده است

در سال ۲۰۱۹، تسلا بیش از نیمی از بازار اتومبیل‌های الکتریکی در ایالات‌متحده را به کنترل خود درآورد که به‌طور مشخص ۵۸ درصد بازار بزرگ آمریکا بود. برخی تخمین‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که سهم آن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

در تلاش برای جبران این امر، جنرال موتورز تصمیم گرفته است تا سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلار برای تولید اتومبیل‌های الکتریکی طی ۵ سال آینده را به این امید انجام دهد که بتواند در سال ۲۰۲۵ یک‌میلیون ماشین الکتریکی بفروشد.

اما با این سرعت، بعید است جنرال موتورز از مد افتاده و منسوخ‌شده به‌زودی از رقیب خود که متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی است، پیشی بگیرد.

در حال حاضر، تسلا ازلحاظ توانایی ارزان‌تر کردن باتری نسبت به رقبا، یک مزیت بزرگ دارد. درزمینهٔ ماشین الکتریکی، باتری چالش اصلی تولیدکنندگان است، زیرا باتری ارزان به معنای یک ماشین ارزان‌قیمت است که گروه بزرگ‌تری از مشتریان را در بر خواهد گرفت.

تسلا هنوز بدون رقیب است
در سال ۲۰۱۹، تسلا نزدیک به ۱۵۵ هزار ماشین مدل سه را باقیمت ۳۸۰۰۰ دلار فروخت تا به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در این کشور شناخته شود و از خودش بهتر عمل کند! زیرا در رتبه دوم لیست پرفروش‌ترین خودروهای برقی اتومبیل مدل ۳. X بود که قیمت آن بین ۱۹ تا ۸۰ هزار دلار متغیر است.

در سال‌های اخیر رقابت در صنعت خودروهای الکتریکی به‌عنوان آینده بخش حمل‌ونقل در جریان است. بر اساس برآوردهای شرکت تحقیقاتی IDTech EX، ماشین‌های الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ تقریباً ۲۰ درصد از بازار جهانی خودرو را تشکیل می‌دهند و قبل از رسیدن ۲۰۴۰ این سهم به ۸۰ درصد خواهد رسید.

در این زمینه، در دسترس بودن مدل‌های زیادی که جنرال موتورز و سایر شرکت‌های خودروساز درزمینهٔ اتومبیل‌های الکتریکی در حال رقابت هستند، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا گزینه‌های بیشتری داشته باشند که این امر به‌سرعت تحول جهانی به سمت خودروهای برقی کمک می‌کند.

ارزش بازار تسلا در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است که این مبلغ در مقایسه با بازار کمتر از ۷۸ میلیارد دلاری جنرال موتورز (به‌عنوان نماد غرور وافتخار ازدست‌رفته ایالات‌متحده) این‌یک مزیت عمده برای دسترسی بیشتر به سرمایه و برای تحقیق و توسعه است.

یکی دیگر از مزایای «تسلا» که در «جنرال موتورز» وجود ندارد، این است که شرکت اول منحصراً در ساخت اتومبیل‌های الکتریکی تخصص دارد، به این معنی که از درگیری‌های داخلی که می‌تواند مانع تلاش‌های او در این زمینه شود، عاری است. و به آن اجازه می‌دهد تا تمام هزینه‌های سرمایه خود را به سمت اتومبیل‌های الکتریکی هدایت کند و به آن را یک مزیت بدل می‌کند درست برخلاف جنرال موتورز که در جذب استعداد مهندسی آن را نشان داده است.

به‌طور خلاصه، جنرال موتورز قبل از تسلا درزمینهٔ اتومبیل‌های الکتریکی راهی طولانی را در پیش دارد و به‌احتمال‌زیاد در این دهه، شاید دهه آینده، و از حالا تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌تواند از این جاده عبور کند، تسلا در تسلط تقریباً مطلق خود بر بازار که در آن سرمایه و زمان بیشتری از همه سرمایه‌گذاری کرده است، ادامه خواهد داد، چیزی که این شرکت و بنیان‌گذار آن از آن بهره می‌برند.

منابع: فایننشال تایمز - بلومبرگ - فوربس

کد خبر: ۷۲٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha