۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
بهره برداری از واحد نخست بخار نیروگاه سبلان
مجری پروژه‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی خبر داد

بهره برداری از واحد نخست بخار نیروگاه سبلان

سرداری، مجری پروژه‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی از افتتاح واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل با قدرت ۱۶۰ مگاوات خبر داد.

به گزارش بازار، حمید سرداری در نشست خبری امروز با بیان اینکه واحد اول این نیروگاه روز ۲۱ بهمن ماه به دستور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد افزود: با وارد مدار تولید شدن بخش بخار نیروگاه سبلان، ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز در سال صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات نیروگاه‌ها به ویژه بخش بخار از تولیدات داخلی تامین می‌شود گفت: ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان با حضور شرکت‌های ایرانی مپنا و قرارگاه خاتم انبیا عملیاتی شده است.

مجری پروژه‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه این نیروگاه از نوع بیع متقابل است ادامه داد: در این نوع قراردادها که تاکنون ۷۵۰۰ مگاوات در کشور بسته شده است؛ نیروگاه‌های گازی با همکاری بخش خصوصی به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد که این موضوع سبب صرفه جویی سوخت قابل توجهی در بخش نیروگاهی می‌شود.

سرداری با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰۰ مگاوات قراردادهای بیع متقابل بسته شده عملیاتی شده است گفت: در کشور ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌ها قابلیت تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را دارد که اگر منابع مالی کافی باشد این ظرفیت‌ها تبدیل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰ واحد بخار که وارد مدار تولید می‌شود یک درصد بهره وری نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد اضافه کرد: در نیروگاه سبلان بجای استفاده از آب‌های زیرزمینی پروژه‌ای برای استفاده از پساب در حال اجرا است که البته نصب برج خنک کن خشک نیز از دیگر مزایای این نیروگاه هاست که میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

سرداری با بیان اینکه با ورود هر واحد بخار به مدار تولید، ۲۵۰ میلیون مترمکعب سوخت صرفه جویی می‌شود، گفت: در این راستا با توجه به مشکلات پیش آمده در زمستان امسال برای سوخت رسانی به نیروگاه ها، از این پس وزارت نیرو اولویت سوخت رسانی را به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی داده است که به این دلیل به زودی واحد یک و دو نیروگاه سبلان، واحد ۲ نیروگاه ارومیه، واحد ۳ نیروگاه جهرم و یک واحد در نیروگاه چابهار هر کدام به قدرت تولید ۱۶۰ مگاوات وارد مدار بهره برداری خواهند شد.

افزایش ظرفیت نیروگاه سبلان اردبیل تا ۱۴۴۰ مگاوات
مجری نیروگاه سبلان اردبیل گفت: با ورود بخش بخار نیروگاه سبلان به مدار تولید، ظرفیت این نیروگاه از ۹۶۰ مگاوات به ۱۴۴۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

همچنین آقای ابراهیم سالمی امروز در نشست خبری افتتاح واحد اول نیروگاه سبلان اردبیل، افزود: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی به قدرت تولید هرکدام ۱۶۰ مگاوات است که سه واحد بخار نیز در آینده به این نیروگاه اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه واحد اول بخار این نیروگاه ۲۱ بهمن ماه به مدار خواهد آمد گفت: تابستان سال آینده، واحد دوم و آبان ماه نیز واحد سوم این نیروگاه وارد مدار خواهند شد.

مجری نیروگاه سبلان اردبیل ادامه داد: با وارد مدار شدن بخش بخار این نیروگاه، بهره وری مان تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد همچنین ۷۶۰ میلیون مترمکعب در سال نیز سوخت صرفه جویی می‌شود.

سالمی با اشاره به اینکه احداث این نیروگاه برای توسعه استان بسیار مهم است گفت: در دوران کرونا که عملا رکورد اقتصادی رخ داد ما ۷۰۰ نفر بصورت ماهیانه اشتغال ایجاد کردیم همچنین با افتتاح واحد بخار نیروگاه ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی افزود: سوخت اول این نیروگاه گاز است و در صورت بروز مشکل برای تامین سوخت، گازوئیل مصرف خواهد شد که ما در این راستا ظرفیت ذخیره ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع را اجرا کردیم.

مجری نیروگاه سبلان اردبیل اضافه کرد: ۷۰ درصد تجهیزات نیروگاه از بخش داخلی و ۳۰ درصد از خارج تامین شده، البته این رویه بین المللی است قطعاتی که توجیه اقتصادی ندارد وارد می‌شوند.

کد خبر: ۷۲٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha