۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
صابون رکود بر تن تولیدکنندگان مواد شوینده خورد؛ تولیدکنندگان پشت درهای بسته صادرات
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صابون رکود بر تن تولیدکنندگان مواد شوینده خورد؛ تولیدکنندگان پشت درهای بسته صادرات

مشهد- اگر چه با شیوع بیماری کرونا تولید کنندگان مواد شوینده با بازاری پررونق روبرو شدند اما دیری نپائید که با اعمال قانون ممنوعیت صادرات، حالا صابون رکود بر تن آن‌ها نیز خورده و کارخانه‌های تولیدی مواد شوینده را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی یکی از تولیدکنندگان مواد شوینده است که بازارهای مناسبی را از جمله افغانستان و کشورهای آسیای میانه در پیش رو دارد و لذا با توجه به اینکه محصولات خراسان رضوی مشتریان پر و پا قرصی دارد اما به‌تازگی قانون محدودیت صادرات مواد شوینده موجب شده تا بخشی از تولیدات این استان در انبارها ذخیره  و بر دغدغه تولیدکنندگان بیفزاید.

مشکلات انباشته
در همین راستا یکی از تولیدکنندگان مواد شوینده در مشهد مقدس به خبرنگار ما می‌گوید: اگرچه با آمدن کرونا همه بر این باورند که کارخانه‌های تولید شوینده از سود قابل‌توجهی برخوردار شدند اما این ظاهر قضیه است و بسیاری از مردم نمی‌دانند که چه مشکلاتی بر سر راه تولید مواد شوینده وجود دارد.

حسینی بابیان اینکه از سال گذشته و با افزایش قیمت ارز قیمت مواد اولیه مصرفی نیز چند برابر شده ادامه داد: اگر می‌بینید که تاکنون خط تولید مواد شوینده مشغول به کار است و تعطیل نشده به دلیل مواد اولیه‌ای است که از قبل خریداری و در انبار موجود داشتیم.

وی بابیان اینکه حیات کارخانه‌های تولید مواد شوینده و به‌ویژه صابون به صادرات است بیان کرد: محصولاتی مانند پودر صابون در داخل کشور مصرف ندارد  و لذا ممنوعیت صادرات مواد شوینده به کشورهای دیگر به‌جز ورشکستگی هیچ سودی برای ما ندارد.

این تولید کننده خراسانی با اشاره به حجم تولیدات بیش‌ازحد که در حال حاضر در انبارها روی‌هم ذخیره و انباشته‌شده است افزود: صابون لباسشویی در داخل کشور مشتری چندانی ندارد اما همین محصول در کشورهایی مانند افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، عراق و قرقیزستان مشتری فراوان و دست‌به‌نقدی دارد.

وی بابیان اینکه تاکنون به‌دفعات صادرات این محصول قطع و دوباره آزاد اعلام‌شده است بیان کرد: در حال حاضر ما تکلیف خودمان را ندانسته و لذا هیچ برنامه‌ریزی برای تولید این محصول نمی‌توانیم داشته باشیم.

حسینی بابیان اینکه برای به دست آوردن بازارهای صادراتی و حفظ مشتریان خود سال‌ها زمان و هزینه صرف کرده‌ایم ادامه داد: این قوانین لحظه‌ای موجب می‌شود تا ما مشتریان چندین ساله در آ طرف مرز را ازدست‌داده و خریداران ما به سمت تأمین نیاز خود از سایر کشو رهای منطقه بروند.

دغدغه تأمین مواد اولیه
این تولیدکننده در ادامه گلایه های ناتمامش به ما گفت: متأسفانه گرم شدن بازار مواد شوینده  به دلیل کرونا تنها صورت‌مسئله است اما کمتر شخصی می‌داند که ما برای تأمین ارز به‌منظور خرید مواد اولیه چه مشکلاتی را تحمل می‌کنیم!

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در این رابطه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم تأمین همین مواد اولیه است که باید از خارج کشور تأمین شود و لذا کمبود ارز و تحریم‌ها مشکلات بسیاری به تولیدکننده وارد کرده است و انتظار در صف تخصیص ارز دست بسیاری از تولیدکنندگان را از سال گذشته تاکنون در پوست گردو گذاشته است و حالا که به تولید رسیدیم امکان فروش و صادرات آن از ما سلب شده است.

حسینی اذعان کرد: از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون، این سومین بار است که به بهانه نیاز داخل به مواد شوینده، صادرات این مواد ممنوع شده و بخش قابل‌توجهی از نیروی کار را بیکار کرده است و این در حالی است که صادرات مواد اولیه شوینده‌ها مجاز بوده و در واقع  باید گفت که مسئولان با این تصمیم، در حال حمایت از خام‌ فروشی هستند.

تلاش برای رفع محدودیت‌ها
تولیدکنندگان مواد شوینده که برای رفع این مشکل تاکنون راه‌های مختلفی را پیمودند حتی پای نمایندگان مجلس را هم برای حل این مشکل به این موضوع باز کردند.

به گزارش خبرنگار بازار تولیدکنندگان مواد شوینده در هفته گذشته با دعوت از جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و فاطمه رحمانی دیگر نماینده مردم مشهد و کلات خواستار پیگیری به‌منظور رفع محدودیت‌ها شدند.

در همین رابطه رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان بابیان اینکه محدودیت‌های صادراتی فعالیت ۱۵ واحد تولیدی مواد شوینده در استان را درخطر تعطیلی قرار داده است، اظهار کرد: در این واحدهای تولیدی، هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند. باتوجه‌به اینکه اکنون با مازاد تولید مواجه هستیم، این واحدهای تولیدی با ذخیره محصولات خود در انبارها مواجه هستند ضمن اینکه اکنون برخی از این واحدها که صادرات محور هستند، فعالیت‌های خود را به حداقل رسانده یا متوقف کرده‌اند.

تعلل در صدور مجوزهای صادراتی سبب می‌شود خراسان بازارهای صادراتی خود در افغانستان و کشورهای آسیای میانه را از دست بدهد و این بازارها را کشورهای ترکیه و چین تصاحب کنند

نبی زاده بابیان اینکه از ابتدای دی مجوزی برای صادرات مواد شوینده صادر نشده است افزود: تعلل در صدور مجوزهای صادراتی سبب می‌شود خراسان بازارهای صادراتی خود در افغانستان و کشورهای آسیای میانه را از دست بدهد و این بازارها را کشورهای ترکیه و چین تصاحب کنند.

وی با انتقاد از نحوه سیاست‌گذاری در حوزه صادرات، بیان می‌کند: مسئولان باید بعد از اطمینان از تأمین مواد شوینده در داخل، موانع صادراتی را برطرف کنند. متأسفانه سیاست‌های نوسانی در حوزه صادرات سبب می‌شود در برخی مواقع کالاهایی در داخل، کمیاب و در برخی مواقع به‌قدری اشباع شود که کارخانه‌ها دچار انباشت تولید شوند، این در حالی است که باید در حوزه صادرات، سیاست مدونی تدوین شود که ضمن تأمین بازارهای داخلی، بتوانیم بازارهای صادراتی خود را نیز حفظ کنیم.

اقتصاد دولتی
در همین راستا رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی معتقد است اقتصاد دولتی و عدم باور به بخش خصوصی علت اصلی بروز این مشکلات در بخش صنعت است.

حسن حسینی بابیان اینکه بخش عمده اقتصادی کشورهای پیشرو در اختیار بخش خصوصی است به بازار گفت: اگرچه در ظاهر تولید در کارخانه‌ها و توسط بخش خصوصی انجام می‌پذیرد اما درواقع تمام تصمیم‌گیری‌های اساسی و مهم درنهایت سررشته آن به دست دولت است.

وی بابیان اینکه متأسفانه تمامی امور  و تصمیم‌گیری‌ها درنهایت به دولت ختم می‌شود اظهار کرد: افزون بر ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و این موضوع اجازه توسعه و هرگونه برنامه‌ریزی را از بخش خصوصی سلب می‌کند.

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: هنگامی‌که تولیدکننده مانتواند برای شش ماه آتی برنامه‌ریزی کند، نشان از ضعف بخش دولتی دارد.

وی بابیان اینکه ما در حوزه مواد شوینده و بهداشتی توانایی تأمین نیازهای داخل و حتی کشورهای آسیای میانه راداریم افزود: در حالی صادرات مواد شوینده به خارج از کشور ممنوع شده که ممنوعیتی برای صادرات مواد اولیه آن وجود ندارد و لذا این موضوع موجب شده تا تولیدکنندگان از تولید دست کشیده و به صادرات مواد اولیه روی بیاورد که این موضوع نگران‌کننده است و افت تولید را به همراه دارد.

نتیجه کار
دولت در حالی از صدور مواد شوینده توسط واحدهای تولیدی جلوگیری می‌کند که اکنون صادرات مواد اولیه شوینده‌ها مجاز است و لذا بنا بر اظهارات بسیاری از کارشناسان این موضوع موجب افزایش صادرات مواد اولیه شده و به‌نوعی مسئولان با این اقدام در حال حمایت از خام‌ فروشی هستند.

کاهش تولید به دلیل انباشت محصولات تولیدشده درنهایت با کاهش تولید، تعطیلی خطوط تولیدی و تعدیل کارگران همراه خواهد شد که همگی این عوامل در تضاد با شعار سال و جهش تولید است.

کد خبر: ۷۲٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha