۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
رد درخواست تأیید اضطراری واکسن در کشور هند| عدم تأیید فایزر از سوی دهلی
فایزر درخواست خود را پس گرفت؛

رد درخواست تأیید اضطراری واکسن در کشور هند| عدم تأیید فایزر از سوی دهلی

شرکت فایزر اواخر سال قبل درخواست دریافت تاییدیه استفاده اضطراری واکسن را به هند ارایه داده بود ولی در روز گذشته این درخواست پس گرفته شد زیرا هند اعلام کرد اطلاعات کافی برای تایید واکسن را در اختیار ندارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، با وجود اینکه شرکت فایزر اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی درخواست بررسی واکسن را به وزارت بهداشت کشور هند ارایه داده بود و درخواست دریافت تاییدیه استفاده اضطراری از واکسن در بازار هند را مطرح کرده بود ولی در روز گذشته خبر رد شدن این درخواست توسط دولت هند منتشر شد.

رویترز در این مورد نوشت: «مقامات هند دو واکسن آسترازنکای تولید موسسه واکسن سازی سروم و واکسن کوواکس تولید شرکت بیوتکنولوژی باهارات را برای استفاده اضطراری تایید کردند. این دو واکسن در داخل هند تولید شده است و هر دو بعد از فایزر درخواست بررسی واکسن را به وزارت بهداشت هند ارایه دادند. هم اکنون هر دو واکسن در کشور هند تزریق می شود و به عنوان اصلی ترین ابزار هند برای مقابله با کرونا معرفی شده است ولی واکسن فایزر با گذشت هفته های متوالی از ارایه درخواستش، مجبور به پس گرفتن این درخواست شد.»

رویترز برای بررسی دلیل این مساله با مقامات فایزر صحبت کرد. طبق گزارش رویترز مقامات شرکت فایزر اعلام کردند که در روز جمعه با وزارت بهداشت هند ارتباطی تصویری برگزار کردند و در جریان این جلسه متوجه شدند که هند تصمیم به تایید این واکسن ندارد. دلیل این مساله هم نگرانی مقامات وزارت بهداشت هند در مورد تاثیر واکسن روی مردم کشور بود.

مدیر عامل فایزر به رویترز گفت: «وزارت بهداشت هند اعلام کرد واکسنی در کشور تایید می شود که حداقل روی چند هزار نفر در کشور امتحان شده باشد. در واقع تنها در صورتی می توان واکسن را برای استفاده در کشور تایید کرد که در سومین فاز از آزمایشهای بالینی شرکت کرده باشد یا بعد از تکمیل فرایند، چند هزار نفر از مردم کشور این واکسن را دریافت کرده باشند. دلیل انها تفاوت ژنتیکی مردم در کشور هند یا کشورهای اروپایی و امریکایی است. انها اعلام کردند نمی توان اطمینان داشت واکسنی که در امریکا و اروپا کارایی دارد باعث افزایش مقاومت بدن مردم در هند در مقابل ویروس کرونا می شود.»

فایزر درخواست خود را پس گرفت
مدیر عامل شرکت فایزر در مصاحبه خود با رویترز تاکید کرد که ما تمامی مدارک مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را ارایه کردیم ولی هند در میان این کشورها نبود و بعد از تایید واکسن در سازمان بهداشت جهانی هم اقدام به انجام  آزمایشهای جدا در داخل هند نکردیم. به همین دلیل است که اطلاعاتی در مودر این منطقه نداریم و این مساله باعث نگرانی مقامات بهداشتی هند شده است.

او در ادامه با اشاره به تصمیم هند مبنی بر عدم تایید واکسن برای استفاده اضطراری گفت: «ما این درخواست را پس گرفتیم ولی در آینده نزدیک و بعد از اینکه اطلاعات مورد نیاز هند را تهیه کردیم، بازهم برای دریافت تاییدیه وزارت بهداشت هند اقدام خواهیم کرد.»

این اولین باری است که درخواست فایزر در یک کشور رد می شود و به همین دلیل در رسانه های دنیا بازتاب زیادی داشت. تاکید مقامات فایزر بر این مساله که به زودی با تکمیل اطلاعات مورد نیاز وزارت بهداشت هند، بازهم برای دریافت تاییدیه اقدام می کنند نشان دهنده تمایل فایزر برای حضور در بازار بزرگ هند است.

چه واکسن هایی در هند استفاده می شود
تا کنون دو واکسن در هند تایید و استفاده شده است. یکی از این واکسن ها توسط موسسه واکسن سازی سروم هند تولید شد و تولید مشترک با کارخانه آسترازنکای سوئد است و دومین واکسن، توسط موسسه بیوتکنولوژی بهارات تولید شد. واکسن تولید شده توسط بهارات سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را به پایان رساند و ۲۵ هزار و ۸۰۰ نفر در این مرحله از آزمایشها شرکت کرده اند که همه آنها در کشور هند بودند. 

ولی هنوز اطلاعات دقیق این مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت بهارات منتشر نشده است. البته اطلاعات منتشر شده در مورد مرحله اول و دوم آزماشیهای بالینی این واکسن در هند نشان دهنده کارایی بالای واکسن است. موسسه بیوتکنولوژی بهارات هند تاکید کرده است بعد از تزریق دو دوز واکسن تولیدی این شرکت هم آنتی بادی بدن برای مقاومت در برابر کرونا افزایش پیدا می کند و هم تولید سلول های تی بیشتر می شود.به همین دلیل است که این واکسن در داخل هند اجازه استفاده اضطراری را دریافت کرده است.

نکته مهم دیگر این است که واکسن مذکور هم می تواند در مقابل نوع اول ویروس کرونا ایمنی ایجاد کند و هم در مقابل انواع جهش یافته ویروس کارامد است و به همین دلیل است که استفاده آن در هند شروع شد.

البته در میان مردم هند مقاومت زیادی برای دریافت واکسن وجود دارد و بسیاری بر این باورند که تایید واکسن قبل از دریافت اطلاعات کامل انجام شده است. همین مساله مانع از مشارکت آنها در واکسیناسیون شده است و می تواند تحقق هدف واکسینه کردن ۳۰۰ میلیون نفر از مردم تا نیمه سال جاری را غیرممکن کند.

کد خبر: ۷۲٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha