۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
پیشنهاد بودجه ۱۳.۵ میلیون دلاری هند برای توسعه چابهار
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پیشنهاد بودجه ۱۳.۵ میلیون دلاری هند برای توسعه چابهار

چابهار - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت هند به منظور توسعه بندر چابهار رقم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری در بودجه مالی خود پیشنهاد داده است.

بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بر اساس بودجه پیشنهادی برای سال مالی (۲۰۲۱ - ۲۰۲۲) دولت هند که وزیر اقتصاد این کشور به پارلمان ارائه کرد برای توسعه چابهار، ۱۰۰ کرور روپیه معادل ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه این میزان سرمایه همان مبلغی است که برای سال‌های ۲۱-۲۰۲۰ هم اختصاص یافته است، افزود: قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قراردادی با مدل رقابتی در فضای تجارت منطقه‌ای است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در همین راستا قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد شد، تصریح کرد: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرده که حداقل  ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین و اعطای خط  اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط  EXIM بانک هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تعهد شده است.

وی گفت: از همین رو بر اساس این قرارداد بین ایران و هند، اولین محموله برای تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار شامل ۲ دستگاه جرثقیل سرمایه‌گذاری شده کشور هند بوده است که ۱۲ بهمن ماه با حضور معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی، مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه هند، نماینده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیران شرکت هندی IPGL  رونمایی شد.

آقایی تصریح کرد: هر یک از این جرثقیل‌ها ۱۴۰ تن ظرفیت دارد که به عنوان بخشی از تعهدات سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذار هندی به بندر شهید بهشتی چابهار وارد شده است.

کد خبر: ۷۲٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha