۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
آمادگی برای مبارزه با آفت ملخ در سطح یک میلیون هکتار
رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد

آمادگی برای مبارزه با آفت ملخ در سطح یک میلیون هکتار

چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تمهیدهای لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی امسال در سطح یک میلیون هکتار در ۱۱ استان کشور پیش بینی شده ‌است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، مهندس کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای امسال با توجه به پیش‌بینی حمله ملخ‌ها ۱۶میلیون هکتار از عرصه‌ها توسط یکهزار و ۵۰۰ گروه مورد رصد و پایش قرار گرفت و به محض بروز نخستین نشانه‌های این آفت، کار مبارزه انجام شد.

وی بیان کرد: امسال تاکنون کار مبارزه در سطح ۲۴۰ هکتار انجام شده اما پیش بینی می‌شود از اواخر بهمن امسال با هجوم چندین برابری این آفت نسبت به ۲ سال گذشته روبرو شویم.

چنگلوایی با بیان این که سازمان حفظ نباتات و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی رصد و پایش آفت را انجام داده‌اند، تصریح کرد: یکهزار و ۳۰۰ تن سم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی نیاز است که با تمهیدات انجام شده کل این میزان سم تامین و در انبارها نگهداری و به لحاظ تنوع و میزان آن مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان این که آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشا گیاهی دارد حمله می‌کند، تاکید کرد: جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات سبزی و صیفی به عنوان سرمایه به شمار می‌روند و همه تلاش دست اندرکاران این است که اجازه ندهیم آفت به آنها آسیب وارد کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که ملخ صحرایی مخرب‌ترین آفت محصولات کشاورزی در طول تاریخ است و در بعضی از کشورها توانسته باعث ایجاد قحطی شود، گفت: این آفت پس از نیم قرن در سال ۱۳۹۷ در ۹ استان جنوبی که ۳۴ درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور را برعهده دارند مورد حمله قرار داد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷، کار مبارزه در سطح ۷۵۰ هزار هکتار و در سال ۹۸ در سطح ۴۱۵ هزار هکتار انجام شد و اجازه داده نشد که این آفت به محصولات زراعی و باغی آسیب برساند.

چنگلوایی بیان کرد: اگر این مدیریت به موقع انجام نمی‌شد تنها در محصول گندم این آفت می‌توانست روزانه ۱۲میلیارد تومان خسارت وارد کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص وضعیت سموم کشور نیز گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد سموم تکنیکال از داخل و ۲۷ درصد نیز از خارج تامین می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به این که ملخ صحرایی جزو آفت‌های عمومی است، وظیفه مبارزه با آن برعهده دولت است.  

کد خبر: ۷۲٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha