۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
واکسن‌ کرونای آسترازنکا در کدام کشورها مورد استفاده قرار می گیرد؟

واکسن‌ کرونای آسترازنکا در کدام کشورها مورد استفاده قرار می گیرد؟

مقامات درمانی انگلیس استفاده از واکسن دفاع مذکور را تائید کرده اند و می گویند داده‌های موجود به اندازه کافی ایمن و اثر بخشی واکسن آسترازنکا را تائید می کند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، مطالعات دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که واکسیناسیون گسترده در برخی کشورها با استفاده از واکسن‌های آسترازنکا امیدواری برای جلوگیری و به تاخیر انداختن شیوع و همه گیری دوباره کرونا را افزایش داده است.

در مطالعه موردی درباره تاثیر واکسن‌های آسترازنکا در انگلیس گفته شده است که با آغاز تزریق واکسن‌های آسترازنکا این امیدواری وجود دارد که این کشور بتواند در برابر موج جدید کرونا مقاومت کند و همه گیری گسترده در این کشور تا حدودی قابل کنترل شود.

در این مطالعات گفته شده که واکسن‌های آسترازنکا توانایی ایمنی سازی و کارایی تا ۷۶ درصد دارند و تاخیر در آغاز موج جدید همه گیری کرونا امکان واکسیناسیون سراسری را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات انجام شده، ایمنی سازی جمعی با استفاده از واکسن‌های آسترازنکا تا ۹۰ روز پس از نخستین دوز تزریق وجود خواهد داشت و این زمان فرصت کافی برای واکسیناسیون سراسری را در اختیار مقامات بهداشتی و درمانی انگلیس قرار خواهد داد.

با این حال هنوز درباره کارایی واکسن‌های آسترازنکا اتفاق نظر وجود ندارد و آلمان، فرانسه و سوئد در حال حاضر این واکسن را به افراد بالای ۶۵ سال توصیه نمی کنند، زیرا به گفته آنان که داده های آزمایشی کافی در مورد این گروه سنی وجود ندارد. در همین ارتباط نیز، کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان (STIKO) گفته است که می‌توان از واکسن آسترازنکا برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا استفاده کرد؛ اما به نظر کمیسیون یادشده این واکسن تنها برای افراد میان ۱۸ تا ۶۴ ساله مناسب است و اثربخشی آن برای افراد بالای ۶۵ ساله قطعی نیست.

با وجود این اننقادات از واکسن آسترازنکا، «پاسکال سوریو»، رئیس توزیع دارویی این شرکت به انتقادهای مطرح شده واکنش نشان داده و از تردید درباره اثربخشی واکسن آسترازنکا بر افراد بالای ۶۵ سال انتقاد کرده است. به گفته او واکسن آسترازنکا با موفقیت در انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است. بنا به گزارش او در آزمونی که در آن ۲۰۰۰ فرد بالای ۶۵ ساله شرکت داشتند، اثربخشی واکسن یادشده به خوبی اثبات شده است. در این آزمون دوسوم افراد بالای ۷۰ ساله و حتی یک مرد ۸۶ ساله وجود داشته است. سوریو نظر کارشناسان را رد نموده و تأکید می‌کند که واکسن آسترازنکا بر افراد سالمند نیز درست به اندازه جوانان اثربخش است.

همچنین مقامات درمانی انگلیس استفاده از واکسن دفاع مذکور را تائید کرده اند و می گویند داده‌های موجود به اندازه کافی ایمن و اثر بخشی واکسن آسترازنکا را تائید می کند و به زودی تجزیه و تحلیل بیشتری همزمان با آغاز واکسیناسیون از طریق واکسن آسترازنکا بدست خواهد آمد.

از سوی دیگر در ایران نیز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده  است که شرکت آسترازنکا از ماه فوریه تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا را به ایران در قالب کوواکس آغاز می‌کند.

در هند نیز به واکسن ویروس کرونا که توسط شرکت‌ آسترازنکا تولید شده، اجازه تزریق داده شده و در گزارش شبکه خبری الجزیره، «وانوگوپال سومانی»، مسئول کل امور کنترل داروی هند، به خبرنگاران گفت که تزریق این واکسن طی روزهای آینده آغاز می‌شود. با مجاز شدن استفاده از واکسن‌ آسترازنکا در هند، قرار است بزرگترین عملیات واکسیناسیون جهان در روزهای آینده در این کشور ۱.۳ میلیارد نفری آغاز شود. در طرح اولیه مقامات درمانی هند قرار است تا اوت ۲۰۲۱ میلادی ۳۰۰ میلیون نفر در این کشور، شامل کارکنان بهداشتی، نیروهای انتظامی و افراد سالمند واکسینه شوند که بخشی از این عملیات بزرگ واکسیناسیون با استفاده از واکسن های شرکت آسترازنکا صورت گیرد.

امارات نیز از دیگر مشتریان واکسن کرونا آسترازنکا است و به تازگی سازمان بهداشت منطقه دبی اعلام کرده است که اولین محموله واکسن آسترازنکا کووید ۱۹ از هند وارد فرودگاه دبی شده است. در این ارتباط سازمان بهداشت دبی گفته است که واکسن آسترازنکا را به عنوان بخشی از تعهد خود برای انتخاب واکسن های مختلف در اختیار عموم قرار خواهد داد.

در این میان نکته جالب آن جاست که با وجود این که واکسن آسترازنکا در حداقل ۱۸ کشور استفاده شده، اما در ایالات متحده آمریکا مجوز استفاده از آن صادر نشده است. مقامات آمریکایی در این ارتباط اعلام کرده اند که این واکسن در آمریکا در حال طی کردن فاز سوم آزمایشات بالینی است و بیش از ۲۶ هزار داوطلب در تاریخ ۲۱ ژانویه، دوز دوم این واکسن را دریافت کردند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گفته است که حداقل دو ماه زمان لازم است تا مجوز استفاده اضطراری از واکسن مورد نظر صادر شود بنابراین ممکن است واکسن آسترازنکا تا پایان ماه مارس عرضه شود.

این در حالی است که واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های فایزر و مدرنا از روش متفاوتی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرده است و به جای بهره‌مند شدن از نانوذرات، از ویروس متفاوتی به نام آدنوویروس (Adenovirus) برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول‌های بدن انسان استفاده می‌کند. این ماده حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول‌ها کمک می‌کند پروتئین‌های اسپایک ویروس کرونا را تولید کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن انسان پروتئین اسپایک را تشخیص دهد به منظور حفاظت از بدن، آنتی بادی تولید می‌کند.

علاوه بر این نحوه نگهداری واکسن آسترازنکا از دو واکسن فایزر و مدرنا متفاوت است و برخلاف واکسن‌های mRNA که باید در دمای بسیار سرد نگهداری شوند می‌توان آن را به مدت ۶ ماه در یخچال‌های معمولی نگهداری کرد. بنابراین نگهداری و جا به جایی آن بسیار آسان است. همچنین مزیت دیگر واکسن آسترازنکا این است که باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شدید نمی‌شود. به گفته کارشناسان، واکسن آسترازنکا در دو مرحله انجام می شود که مرحله دوم بین ۴ تا ۱۲ هفته پس از مرحله اول واکسیناسیون صورت می گیرد.

کد خبر: ۷۲٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha