۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
خط تولید ترمز ABS برای نخستین بار بزودی افتتاح می‌شود| بهره برداری خط تولید انواع ECU خودروهای بنزینی و گازسوز
گفتگوی اختصاصی بازار با بنیانگذار هلدینگ قطعه سازی «عظام»:

خط تولید ترمز ABS برای نخستین بار بزودی افتتاح می‌شود| بهره برداری خط تولید انواع ECU خودروهای بنزینی و گازسوز

ایروانی، بنیانگذار مجموعه قطعات خودرو عظام در حاشیه افتتاح خط تولید ECU گفت: بعد از ECU قرار است خط تولید ترمز ABS را برای نخستین بار در کشور افتتاح کنیم.

بازار؛ گروه خودرو: عمده مشکل صنعت خودرو برای ادامه فعالیت که طی ماه‌ها و سال‌های اخیر منجر به دپوی خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان شد نبود دانش فنی و مهندسی به همراه تکنولوژی تولید قطعات «های‌تک» است؛ قطعاتی که به عنوان پاشنه آشیل صنعت خودرو شناخته می‌شوند و هر سال سهم بالایی از ارزبری را به خود اختصاص می‌دهند.

از همین رو امروز همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر، با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت خط تولید انواع ECU های بنزینی و و گازسوز انواع خودروها در شرکت سازه پویش به بهره‌برداری رسید. اتفاقی که می‌تواند جلوی بخش قابل توجهی از معضل ناقص ماندن خودروها در نبود قطعات را بگیرد. در همین راستا عباس ایروانی، بنیانگذار مجموعه قطعات خودرو عظام در گفت و گو با بازار توضیح می‌دهد.

* داخلی سازی ECU از چه جهت برای صنعت خودرو حائز اهمیت است و چقدر با تولید داخل آن می توان جلوی ارزبری را گرفت؟
در خصوص کاهش ارزبری آن اکنون نمی توانم اظهار نظری کنم. اما همین که در این شرایط سخت تحریم‌ها، توانستیم خط تولید این قطعه حیاتی را به کشور وارد کنیم کار بزرگی بوده است. در این راستا نیز حدود یک ماه و نیم پیش این خط تولید نصب شد که امروز توانستیم با حضور وزیر صمت آن را افتتاح کنیم. البته این پروژه به همین جا منتهی نمی شود و قرار است به زودی خط دوم آن را هم راه اندازی کنیم.

خط بعدی که قرار است به کشور وارد کنیم و به زودی هم این اتفاق می افتد خط تولید ترمز ABS است که برای نخستین بار به کشور وارد می شود. البته فاز اول طرح قرار است با مونتاژ آغاز شود که بعد از آن در فازهای دیگر وارد تولید خواهیم شد

* پروژه دیگری که بعد از ECU برای داخلی سازی در دست دارید چیست؟
خط بعدی که قرار است به کشور وارد کنیم و به زودی هم این اتفاق میفتد خط تولید ترمز ABS است که برای نخستین بار به کشور وارد می شود. البته فاز اول طرح قرار است با مونتاژ آغاز شود که بعد از آن در فازهای دیگر وارد تولید خواهیم شد. در این راستا امیدواریم همانطور که خط تولید ECU  را وارد کشور کردیم بتوانیم به دور از چشم تحریم‌کنندگان این اقدام را انجام دهیم و کشورهای خارجی متوجه آن نشوند. در همین راستا امید داریم این خط تولید نیز تا یک ماه و نیم دیگر به ایران برسد و نصب شود.

* تولید سیستم ECS (کنترل پایداری) به کجا رسید؟
در این مورد اطلاعات دقیقی ندارم اما تمام قطعه سازی گروه عظام توانسته تا ۹۰ درصد محصولاتش را ساخت داخل کند. یعنی تمام قطعات را یا خودش در داخل کشور تولید می کند یا به قطعه سازان بیرون می دهد.

* اغلب قطعه سازان مخالف داخلی سازی ۱۰۰ درصدی محصولاتشان هستند و معتقدند داخلی سازی کامل صرفه اقتصادی ندارد، در این خصوص چه نظری دارید و از قطعاتی که تولید می کنید چقدر وابستگی به خارج از کشور است؟
داخلی سازی یکسری از قطعات همچون دیافراگم اسپرینگ صفحه کلاچ (فنر خورشیدی) یا یک قطعه کوچک فنر اصلا توجیه اقتصادی ندارند دست به  تولید کامل آن بزنیم. چون این قطعات در خارج از کشور ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تولید می شود و کل صنعت ما ممکن است فقط به یک میلیون آن نیاز داشته باشد که با این تفاسیر توجیه اقتصادی وجود ندارد.

داخلی سازی یکسری از قطعات همچون دیافراگم اسپرینگ صفحه کلاچ (فنر خورشیدی) یا یک قطعه کوچک فنر اصلا توجیه اقتصادی ندارند دست به  تولید کامل آن بزنیم. چون این قطعات در خارج از کشور ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تولید می شود و کل صنعت ما ممکن است فقط به یک میلیون آن نیاز داشته باشد

اما در مورد قطعه سازی خوشبختانه اصل کار و تکنولوژی آن در ایران وجود دارد و در تولید خودرو هیچ مشکلی از نظر تکنولوژی قطعات وجود ندارد. بنابراین همانطور که اشاره کردم چند قطعه که شامل پیچ و مهره می شود و توجیه اقتصادی ندارد نیاز به داخلی سازی هم ندارند.

برای مثال در لنت کلاچ، هیچ کدام از تولیدکنندگان لنت کلاچ نمی توانند نیاز صنعت را پاسخ بدهند و مجبوریم ۳۰ درصد را از این شرکت ها تامین کنیم و مابقی از خارج کشور وارد شود. اما به طور کلی قصد داریم با کمک هایی که انجام می دهیم ظرفیت قطعه سازی نیز بالا برود.

کد خبر: ۷۲٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha