۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
وعده افتتاح شهرک بنکداران همدان عملی نشد| انتظارها در مسیر ۷ ساله شدن
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده افتتاح شهرک بنکداران همدان عملی نشد| انتظارها در مسیر ۷ ساله شدن

همدان- در حالی وعده مسئولان برای راه اندازی حدود ۲۵۰ واحد از شهرک بنکداران همدان به عنوان نخستین شهرک صنفی غرب کشور دهه فجر سال جاری عنوان شده بود که خبری از تحقق این وعده نیست تا چشم انتظاری برای راه اندازی این شهرک در مسیر ۷ ساله شدن قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تابستان سال جاری بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در بازدید از شهرک بنکداری همدان عنوان کرد که شرکت شهرک های صنعتی موظف است در زمانبندی مشخص واحدهای این شهرک را تکمیل و به بهره برداران تحویل دهد و در این زمینه شرکت های خدمات رسان نیز متعهد شدند تا پایان آبانماه انشعابات چهارگانه واحدهای این مجموعه را واگذار کنند.

طبق گفته ظاهر پورمجاهد واحدهای صنفی این شهرک باید در اختیار افراد واجد شرایط و فعالان اصناف قرار گیرد به نحوی که از واسطه‌گری و واگذاری چند واحد به یک فرد و سودآوری از خرید و فروش آن جلوگیری شود ضمن اینکه شرکت شهرک های صنعتی نیز باید برای استقرار شعب بانکی و دیگر خدمات عمومی مورد نیاز این شهرک در اسرع وقت اقدام می کرد.

آماده‌سازی شهرک بنکداری و اتصال انشعاب گاز، آب، برق و تلفن به این منطقه صنعتی باید به گونه ای پیگیری می شد که طبق وعده شرکت شهرک‌های صنعتی این طرح دهه‌فجر بهره‌برداری شود اما آنچه این روزها شاهدیم عدم تحقق وعده داده شده است

به هر حال موضوع آماده‌سازی شهرک بنکداری و اتصال انشعاب گاز، آب، برق و تلفن به این منطقه صنعتی باید به گونه ای پیگیری می شد که طبق وعده شرکت شهرک‌های صنعتی این طرح دهه‌فجر بهره‌برداری شود اما آنچه این روزها شاهدیم عدم تحقق وعده داده شده است.

همان ایام بود که مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان نیز هدف از ایجاد شهرک بنکداری یا شهرک صنعتی بوعلی (۲) را ساماندهی اصناف و انتقال برخی از صنوف به این منطقه اعلام کرد و افزود این طرح در سه مرحله برای استقرار بنکداران مواد غذایی، لوازم خانگی و سایر اصناف پیش بینی شده که در مرحله نخست آن  ۴۰۰ واحد صنفی دایر می‌شود.  

محمدرضا بادامی در حالی از آماده بودن ۱۰۰ واحد صنفی این شهرک سخن گفت و خبر از تکمیل حدود ۱۰۰ واحد دیگر داد که معتقد بود تمام زیرساخت های لازم برای این واحدها فراهم شده و پس از نصب انشعابات و پیاده روسازی تا دهه فجر پروژه آماده تحویل می‌شود.

حال با این تفاسیر با توجه به اینکه این شهرک بنکداری به عنوان نخستین مجتمع صنفی در غرب کشور مطرح است، برآن شدیم تا پیگیر زمان افتتاح و راه اندازی این شهرک شویم؛ بدین ترتیب در گفتگویی با ظاهر پورمجاهد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان و رضا به زارع؛ مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی هگمتان به بررسی موضوع پرداختیم که در ادامه آن ها را می خوانید، البته پیگیری ها در زمینه وضعیت آب و فاضلاب این شهرک بنکداری پس از چندین بار پیگیری، به نتیجه نرسید.

مصوب شدن موضوع انتقال بنکداران به شهرک در شورای ترافیک
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در گفتگو با خبرنگار بازار به برخی از مشکلات پیش روی شهرک بنکداران همدان اشاره کرد و گفت: برای انتقال واحدها به شهرک بنکداران، موضوع در شورای ترافیک شهرستان همدان مطرح و مصوب شد.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه این انتقال واحدها به صورت مرحله به مرحله انجام خواهد شد، اضافه کرد: باید مشکلات وضعیت فاضلاب این شهرک حل شود که در این زمینه تاکنون نیز صحبت هایی با مدیرعامل شرکت آبفا همدان داشته ایم و امید است تا این وضعیت حل و شهرک بنکداران به مرحله افتتاح نزدیک شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم به‌زودی شهرک بنکداران همدان راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: پیگیر تمامی مشکلات پیش روی افتتاح و راه اندازی این شهرک هستیم تا بتوانیم در مسیر رفع آن ها قدم های موثر برداریم.

سزاوار نیست به این مجموعه در حد یک بازار نگاه کنیم
رضا به زارع نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: اولین شهرک صنفی ایران به حق ابداع همدان بوده و با اهداف بلندی از جمله تبدیل همدان به عنوان دیرینه ترین و کهن ترین شهر ایران، با محوریت غرب کشور و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی غرب کشور ایجاد شده است.

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی «هگمتان بازار» با تاکید بر اینکه در این روند پیش درآمدی از ایجاد یک مرکزیت در زمینه اقتصادی فرهنگی مدنظر بوده است، عنوان کرد: با این نگاه سزاوار نیست که این مجموعه را در حد یک بازار معمولی بدانیم.

وی در پاسخ به این که آیا هم اکنون وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه مطلوب و همکاری دستگاه های خدمات رسان برای پیشبرد این پروژه مناسب بوده است؟ اظهار کرد: همکاری شرکت‌های خدمات رسان زیرساختی با مجموعه شهرک صنفی هگمتان بازار، خوب است هرچند ما انتظار سرعت بیشتری را داشتیم و شاید به سبب نوع نگرش و انتظاری است که ما ازین شهرک دنبال می‌کرده‌ایم و قادر به تبیین ارزش و اهداف بلند آن نبوده‌ایم وگرنه به این اطاله نمی‌انجامید.

به زارع در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: این شهرک هم اکنون دارای شبکه گاز، شبکه برق، شبکه فیبرنوری، شبکه آب‌وفاضلاب، شبکه دوربین های پایش امنیتی بوده و مدت ها است که واگذاری انشعابات آن انجام گرفته و بخشی از آن نیز همچنان ادامه دارد.

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی «هگمتان بازار»  با تاکید بر اینکه البته تاکنون نسبت به واگذاری خدمات مخابراتی هیچگونه تقاضایی صورت نگرفته است، یادآور شد: سطح همکاری اعضای این شهرک، غالباً بسیار رضایت بخش بوده ولی در مواردی، میزان حضور مالکان متقابلاً در تناسب با میزان حضور شرکت های خدمات رسان و همچنین شرکت شهرک های همدان بوده و تابعی از میزان پیشرفت فیزیکی امور اجرایی بوده است.

با افتتاح ناقص و تبلیغاتی میانه چندانی نداریم/ اول تامین امنیت، بعد افتتاح

وی ادامه داد: هرچند که بنابر دلایل زیادی متاسفانه زمان و پروسه این پروژه بسیار طولانی شد اما ما نیز اساساً با هرگونه افتتاح ناقص و تبلیغاتی میانه چندانی نداریم.

به زارع با بیان اینکه بی اغراق می‌توان گفت این شهرک، به مرز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و می‌توان نسبت به یک افتتاح نمادین در این زمینه اقدام کرد، گفت:  با توجه به حجم بسیار زیاد تبادل کالا و ارزش بسیار قابل تامل آن، این شهرک دارای ویژگی و حساسیت بالایی است بنابراین، یکی از مهمترین ارکان و پیش نیاز افتتاح آن، ایجاد امنیت کامل است.

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی «هگمتان بازار» در این راستا از پیش روی و تکمیل نصب دوربین های پایش آن سخن گفت و افزود: این موضوع هم اکنون در شهرک بنکداران همدان در حال انجام است اما محصورسازی شهرک موضوع بسیار مهم و اساسی است که پیش از افتتاح، باید توسط شرکت شهرک های صنعتی همدان انجام گیرد.

این شهرک با ۵۰۰ واحد که چهارصد واحد آن به بنکداران مواد غذایی سپرده شده، حدود سی هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه گذاری دارد

به زارع با بیان اینکه از فرماندار شهرستان همدان به عنوان رئیس شورای تامین شهرستان استدعا داریم که با توجه به وزن اقتصادی و اجتماعی این شهرک، از حداکثر نفوذ و اختیارات قانونی خود برای تامین امنیت پایدار این شهرک استفاده کند،  گفت: این شهرک با ۵۰۰ واحد که چهارصد واحد آن به بنکداران مواد غذایی سپرده شده، حدود سی هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه گذاری دارد که در مسیر تبادلات موادغذایی، لوازم خانگی و مواردی دیگر پیش خواهد رفت بدین سان نیاز است تا با توجه به محوریت این شهرک در غرب کشور به جاده خروجی این شهرک نیز توجه ویژه ای شود.

وی در ادامه به وضعیت فعلی پیشروی خدمات رسانی به این شهرک صحبت کرد و با بیان آنکه تا این زمان نسبت به واگذاری خدمات مخابراتی هیچ‌گونه تقاضایی صورت نگرفته است، میزان پیشرفت تأمین برق شهرک را ۸۰ درصد، میزان تأمین گاز شهرک را ۱۰۰ درصد و وضعیت پیشرفت شبکه فیبر نوری شهرک را ۸۰ درصد عنوان کرد.

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی «هگمتان بازار» در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه کار انشعابات آب و فاضلاب شهرک بنکداران نیز ۸۰ درصد پیش رفته است، اضافه کرد: باید منتظر پیشروی این اقدامات می‌ماندیم و سپس وارد مرحله پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری می‌شدیم کمااینکه درحال حاضر این روند در بلوار پورسینا ادامه دارد.

به هر حال این روزها چشم انتظاری برای راه اندازی شهرک بنکداران همدان به‌عنوان نخستین مجتمع صنفی غرب کشور در مسیر ۷ ساله شدن است چراکه وعده ها برای تحقق در دهه فجر امسال محقق نشد.

حال که قریب به ۷ سال از این چشم انتظاری می گذرد، دو سخن قابل طرح است، یک اینکه پیش روی این پروژه به طول انجامیده و باید به کیفیت اجرای این طرح نیز توجه ویژه ای داشت بدین سان امید است تا در زمینه امنیت و محصورسازی شهرک بنکداران نیز قدم های مناسبی برداشته شود چراکه تبادلات کالایی و بارانداز بودن لوازم خانگی، مواد غذایی و مواردی از این قبیل، در این شهرک نیازمند امنیت و تأمین آن است بنابراین از یک‌سو ساخت و اجرای سازه و ساختمان نگهبانی و سردر ورودی شهرک باید آغاز شود و از سویی برای بالا بردن سطح امنیت و همچنین احساس امنیت شهرک به‌نوعی محصور باشد.

همچنین باید در کنار تبلیغات مناسب برای معرفی این شهرک و پیش روی مناسب تبادلات کالایی در آن، فکری نیز برای راه خروجی از این شهرک داشت چراکه دوربرگردان جورقان غیراستاندارد مطرح شده و در صورتی که بخواهیم حجم بخشی از این تبادلات و وسایل نقلیه باری را برای بازگشت به سمت استان های غربی و شهرستان همدان روی این دوربرگردان بیندازیم، با مشکلات بسیار ترافیکی و حتی تصادفات روبرو خواهیم بود.

بنابراین، امید است تا در کنار تامین آب و برق و گاز، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی مناسب و انتقال مناسب بنکداران به این شهرک به این موارد نیز توجه شود تا شاهد راه اندازی یک شهرک بنکداری مناسب در غرب کشور باشیم که به لحاظ زیرساختی و کیفیت مثال زدنی است و یک به یک چراغ واحدهای بنکداری روشن می شود و این روشن بودن، ماندگار و موجب محوریت همدان در این زمینه نه تنها در غرب کشور بلکه در کل کشور می شود.

کد خبر: ۷۱٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اکبر IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      ۷ ساله سرمایه مون خوابیده،چرا مسولین فکری به حال کسبه ای که اینجا سرمایه گذاری کردن ،نمیکنن.....هرسال میگن دهه فجر افتتاح میشه،ولی هیچ خبری نیست. اگه خودتون هم اینجا سرمایه گذاری کرده بودید،انقد بیخیال بودید