۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش می یابد| رشد سرمایه گذاری خصوصی در بنادر به روش قراردادهای BOT
معاون امور بندری و ‌اقتصادی سازمان بنادر در گفتگو با «بازار»:

ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش می یابد| رشد سرمایه گذاری خصوصی در بنادر به روش قراردادهای BOT

منتصر کوهساری، معاون امور بندری و ‌اقتصادی سازمان بنادر و ‌دریانوردی با بیان اینکه با اتمام طرح های توسعه در بنادر شمالی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش خواهد یافت از جذب ۱۶۳ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش غیر دولتی در قالب قراردادهای BOT خبر داد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فرهاد منتصر کوهساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر ظرفیت سازی های مناسبی را برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل کالا از جمله واردات، صادرات و ترانزیت صورت داده است می گوید: بر اساس آمار موجود در حال حاضر کل میزان آمار عملکرد بنادر کشور در ۹ ماهه گذشته بالغ بر ۷۵.۵ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته است.

او معتقد است که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان پیشرو در زمینه بهره گیری از منابع مالی و توانمندیهای عملیاتی و تخصصی ، نسبت به واگذاری منابع موجود از جمله اراضی و تجهیزات در قالب قراردادهای اجاره به شرط سرمایه گذاری و بهره برداری و همچنین اجاره کوتاه مدت و میان مدت امکانات و تجهیزات غیر استراتژیک مبادرت نموده است و توانسته است با انعقاد ۳۳۶ قرارداد سرمایه گذاری قریب به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش غیر دولتی را عمدتا در قالب قراردادهای BOT ( ساخت، بهره برداری، انتقال) جذب کند.

گفتگو با فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و ‌اقتصادی سازمان بنادر و ‌دریانوردی را با هم می خوانیم:

سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرای طرح های توسعه در بنادر شمالی می باشد که با اتمام این طرح ها ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش خواهد یافت

* ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور در چه وضعیتی است؟
سازمان بنادر و دریانوردی طی سال های اخیر ظرفیت سازی های مناسبی را برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل کالا از جمله واردات، صادرات و ترانزیت صورت داده است به طوریکه در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در پذیرش و ارسال کالا از طریق بنادر شمالی کشور وجود ندارد. در حال حاضر ظرفیت بندر انزلی با ۱۵ پست اسکله بالغ بر ۱۳. ۶ میلیون تن است. در بندر امیرآباد نیز با احداث ۱۵ اسکله ظرفیتی بالغ بر ۷.۵ میلیون تن و ظرفیت بندر نوشهر نیز با ظرفیت ۱۱ پست بالغ بر ۲.۸ میلیون تن است. بر همین اساس ظرفیت بنادر اصلی در شمال کشور بیش از ۲۷ میلیون تن می باشد. شایان ذکر است سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرای طرح های توسعه در بنادر شمالی می باشد که با اتمام این طرح ها ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش خواهد یافت. ظرفیت بنادر جنوبی کشور نیز طی سال های اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر ظرفیت بندر شهید رجایی ۱۰۸ میلیون تن ، بندر امام خمینی ۶۰ میلیون تن و بندر بوشهر نیز ۹ میلیون تن است. ظرفیت بندر چابهار نیز ۸.۵ میلیون تن و بندر خرمشهر نیز ۴ میلیون تن است. ظرفیت کل بنادر کشور بیش از ۲۴۰ میلیون تن است که با اتمام طرح های توسعه افزایش خواهد یافت. 

* آمار تخلیه و بارگیری کشور از ابتدای امسال تاکنون چقدر بوده و نسبت به سال قبل چه تغییراتی داشته است.
بر اساس آمار موجود در حال حاضر کل میزان آمار عملکرد بنادر کشور در ۹ ماهه گذشته بالغ بر ۷۵.۵ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته است. از این میزان عملکرد بالغ بر ۴۲ میلیون تن در بندر شهید رجایی و ۱۷ میلیون تن در بندر امام خمینی صورت گرفته است.

* علت کاهش تخلیه و بارگیری کالا چیست؟
علت اصلی کاهش در بنادر کشور کاهش جهانی تجارت کالا به دلیل شیوع بیماری کرونا است. البته به نظر می رسد با رفع تحریم ها و توقف شیوع بیماری کرونا عملکرد بنادر کشور نیز مجددا افزایش یابد. 

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان پیشرو در زمینه بهره گیری از منابع مالی و توانمندیهای عملیاتی و تخصصی ، نسبت به واگذاری منابع موجود از جمله اراضی و تجهیزات در قالب قراردادهای اجاره به شرط سرمایه گذاری و بهره برداری و همچنین اجاره کوتاه مدت و میان مدت امکانات و تجهیزات غیر استراتژیک مبادرت کرده و توانسته است با انعقاد ۳۳۶ قرارداد سرمایه گذاری قریب به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش غیر دولتی را عمدتا در قالب قراردادهای BOT ( ساخت، بهره برداری، انتقال) جذب کند.

*تاکنون دولت و بخش خصوصی در بنادر تجاری چه مقدار سرمایه گذاری کرده و میزان سرمایه گذاری های خارجی در بنادر چقدر بوده است.
سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان پیشرو در زمینه بهره گیری از منابع مالی و توانمندیهای عملیاتی و تخصصی ، نسبت به واگذاری منابع موجود از جمله اراضی و تجهیزات در قالب قراردادهای اجاره به شرط سرمایه گذاری و بهره برداری و همچنین اجاره کوتاه مدت و میان مدت امکانات و تجهیزات غیر استراتژیک مبادرت کرده و توانسته است با انعقاد ۳۳۶ قرارداد سرمایه گذاری قریب به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش غیر دولتی را عمدتا در قالب قراردادهای BOT ( ساخت، بهره برداری، انتقال) جذب کند. همچنین این شرکتها به طور مستقیم ۳۵ هزار نفر و غیر مستقیم بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده اند. ضمنا این سازمان برای توسعه بنادر همواره تلاش می کند تا با توسعه فضای فیزیکی از طریق الحاق اراضی جدید به بنادر از جمله اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی و همچنین بهره گیری از ابزارهای نوین و نرم افزاری و ایجاد فضای قراردادی و حقوقی برد- برد استفاده کند. 

کارشناسان سازمان بنادر قبل از انجام مسافرتهای نوروزی بازرسی های منظمی را با تدوین یک برنامه از پیش تعیین شده برای تسهیل و رفع مشکلات احتمالی برای انجام هر چه بهتر مسافرتهای نوروزی انجام می دهند

* سالانه به طور متوسط چه میزان مسافر با حمل و نقل دریایی به خصوص در بنادر جنوب جا به جا می شود؟
سازمان بنادر و دریانوردی امکانات خوبی را برای انجام حمل و نقل مسافری در بنادر جنوبی کشور ایجاد کرده است. مسافران از طریق ترمینالهای مسافری ایجاد شده در بنادر جنوبی کشور ایجاد کرده است. مسافران از طریق ترمینالهای مسافری ایجاد شده در بنادر جنوبی کشور می توانند به مقاصد داخلی و بنادر خارجی مسافرت کند. بر اساس آمار موجود در سال گذشته بالغ بر ۱۶.۵ میلیون نفر از طریق بنادر کشور جا به جا شدند. البته این رقم در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر گزارش شد. سازمان بنادر و دریانوردی اقدام گسترده ای را برای تجهیز ترمینال های مسافری کشور و تامین الزامات ایمنی صورت داده است. تمرکز اصلی در ترمینالهای مسافری کشور در عید نوروز است. بر همین اساس کارشناسان سازمان بنادر قبل از انجام مسافرتهای نوروزی بازرسی های منظمی را با تدوین یک برنامه از پیش تعیین شده برای تسهیل و رفع مشکلات احتمالی برای انجام هر چه بهتر مسافرتهای نوروزی انجام می دهند. 

کد خبر: ۷۱٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha