۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
 چین به اصلی ترین تامین کننده واکسن کرونا تبدیل شده است
دیپلماسی فعال چین در حوزه واکسن؛

چین به اصلی ترین تامین کننده واکسن کرونا تبدیل شده است

از انجا که تامین واکسن کرونا برای تمامی کشورها اهمیت دارد، تولید واکسن هم معضلی جدی است. اخیرا خبرهایی در مورد طرح چین برای اهدای واکسن به ۵۲ کشور دنیا منتشر شد و امارات هم که قرار است ۱۰۰ میلیون دوز سینوفارم تولید کند، در طرح اهدای واکسن مشارکت خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در این روزها که دنیا برای تامین واکسن کرونا با چالش روبرو است و هر روز خبری در مورد کمبود عرضه واکسن توسط شرکتهای داروسازی اروپا و امریکا منتشر می شود، کشور چین به یکی از اصلی ترین کشورها در تامین واکسن مورد نیاز دنیا تبدیل شده است.  

این کشور علاوه بر انعقاد قرارداد برای تولید واکسن با کشورهای مختلف، در نظر دارد طرح  اهدای واکسن را نیز در پیش بگیرد.این طرح بخشی از سیاست این روزهای چین است که در رسانه ها از آن به عنوان دیپلماسی واکسن نام برده می شود و هدف آن افزایش قدرت نفوذ و سطح ارتباط  با کشورها است.

در روز گذشته خبر گزاری رسمی کشور ژاپن  اعلام کرد: «چین اهدای واکسن کرونا به کشورهای در حال توسعه آسیا و افریقا را شروع کرده است و انتظار می رود تا انتهای سال جاری این طرح ادامه پیدا کند.»وزیر امور خارجه چین در مصاحبه ای مطبوعاتی  ضمن اعلام این طرح گفت:« تا کنون طرح اهدای واکسن به ۵۲ کشور دنیا در دستور کار چین است که از جمله این کشورها می توان به میانمار، فیلیپین، زیمبابوه و پاکستان اشاره کرد. پاکستان اولین کشوری است که  بالغ بر نیم میلیون واکسن اهدایی را در روز گذشته دریافت کرده است و روند ارسال محموله های اهدایی واکسن ادامه خواهد داشت.»

وزیر خارجه چین با تاکید بر این نکته که این کشور در کواکس حضور دارد و به عرضه عادلانه واکسن به کشورهای  دنیا اعتقاد دارد گفت: «واکسن های سینوفارم و سینوواک در سازمان بهداشت جهانی مورد بررسی قرا می گیرد و انتظار می رود این واکسن ها به زودی تایید شود. چین علاوه بر تامین واکسن کشورهای کم درامد و کشورهای با درامد متوسط  از طریق کوواکس، طرح احداث کارخانه واکسن سازی در کشورهای فقیر را نیز در دستور کار قرار داده است تا از این طریق بتواند تامین واکسن مورد نیاز آنها را تسریع کند.»

هنوز اطلاعات مرحله سوم از آزمایشهای بالینی واکسن های چینی منتشر نشده است
واکسن های چینی در بسیاری از کشورهای دنیا تزریق می شود ولی کارشناسان دارو و سلامت در دنیا به دلیل عدم شفافیت در مورد این واکسن نگران هستند. هنوز اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن ها رسما منتشر نشده است و همین  مساله بسیاری از کشورها را به تردید در مورد کارایی واکسن های چینی انداخته است. البته یکی از سیاستهای اخیر چین توانست واکسن تولیدی این کشور را نجات دهد.

از جمله این سیاست توافق نامه چین با کشور امارات برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم  در داخل امارات و تایید این واکسن در این کشور  بود. طرحی که باعث شد تا اعتبار واکسن چینی افزایش پیدا کند و شمار زیادی از کشورها با استناد به سیاست اجرا شده در کشور امارات، واکسن چینی را تایید و استفاده کردند.

سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن سینوفارم در امارات انجام شد و بر مبنای اطلاعات ارایه شده توسط امارات، کارایی واکسن برابر با ۸۶ درصد بود. اگرچه دولت چین با اعلام کارایی ۷۹.۳۴ درصدی واکسن در داخل چین، آن را تایید و مورد استفاده قرار داد. هم اکنون بالغ بر ۳ میلیون نفر در کشور امارات واکسینه شده اند و یکی از دو واکسن فایزر و سینوفارم را دریافت کرده اند.

دولت امارات اعلام کرده است نیمی از مردم تا آوریل سال جاری واکسینه خواهند شد. بحرین یکی دیگر از کشورهای عربی است که به سرعت واکسن سینوفارم را تایید کرد و تزریق واکسن را حتی قبل از کشور چین شروع کرد.

امارات هم شریک چین در توسعه دیپلماسی واکسن است
دیپلماسی در حوزه پزشکی یکی از سیاستهای مهم در کشور چین است و از دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی  این کشور با کشورهای خاورمیانه  تبادلات زیادی در حوزه دارو داشت. حال به نظر می رسد برای تحقق این سیاست در عرصه واکسن کرونا شریک تازه ای پیدا کرده است.

مقامات امارات هم این مساله را تایید کرده اند و در این روزها بارها در مورد تبدیل شدن امارات به مرکزی برای توزیع واکسن در منطقه تبدیل خواهد شد.میدل ایست آی نوشت: «امارات در نظر دارد ضمن فروش واکسن های سینوفارم چین و اسپوتنیک روسیه به کشورهای خاورمیانه به اهدای آنها به کشورهای فقیر هم بپردازد.

امارات در نظر دارد در سال جاری ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم و ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تولید کند و این واکسن را برای فروش به کشورهای خاورمیانه و اهدا به کشورهای فقیر صرف خواهد کرد. تا کنون امارات صد هزار دوز واکسن سینوفارم به کشور مصر اهدا کرده است و در مصر هم بعد از تایید واکسن، تزریق به کادر درمان برای حفاظت از انها در شرایط بحرانی کنونی شروع شد.»

کد خبر: ۷۱٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha