۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
۲۵ حلقه چاه از مدار مصرف نیروگاه برق شهید مفتح همدان خارج شده است
مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان:

۲۵ حلقه چاه از مدار مصرف نیروگاه برق شهید مفتح همدان خارج شده است

همدان - مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه آب صنعتی به نیروگاه شهید مفتح داده می‌شود و این آب در حد شرب نیست، گفت: در گذشته نیروگاه شهید مفتح ۲۷ حلقه چاه داشت اما اکنون فقط دو حلقه چاه دارد و ۲۵ حلقه از مدار خارج شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ عبد المجید دیناروند ظهر سه شنبه در بازدید خبرنگاران از نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه این نیروگاه یک نیروگاه هزار مگاواتی است، اظهار کرد: یک لامپ ال ای دی ۱۰ وات است و توان تولید نیروگاه شهید مفتح می‌تواند ۱۰۰ میلیون لامپ را روشن کند.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح کل نیاز برقی استان همدان را تامین می‌کند و مازاد را به استان‌های همجوار می‌فرستد، ادامه داد: استان همدان در تابستان گذشته ۶۰۰ مگاوات برق مصرف کرد.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با تاکید بر اینکه چه کسی می‌تواند با وجود برق، انرژی را از سبد خانوار حذف کند، افزود: امکان حدف برق از سبد خانوار وجود ندارد و وجود نور و انرژی پاک در استان همدان لازم است.

وی در رابطه با دود تولید شده از سوی نیروگاه بیان کرد: تا زمانی که مازوت با مشخصات کنونی وارد هر نیروگاهی شود، شرایط بهتر از این نمی‌شود.  

دیناروند در رابطه با پساب نیروگاه مفتح با اشاره به اینکه آب صنعتی به نیروگاه شهید مفتح داده می‌شود و این آب در حد آب شرب نیست، اضافه کرد: در گذشته نیروگاه شهید مفتح ۲۷ حلقه چاه داشت اما اکنون فقط دو حلقه چاه فعالیت دارد و ۲۵ حلقه از مدار خارج شده است.

وی با بیان اینکه در ۲۴ گذشته ۷۶۰ تن در ساعت آب مصرف شده است، عنوان کرد: آبی که شرکت آب منطقه‌ای برای نیروگاه می‌فرستد، شرایط خوبی دارد اما آب صنعتی است و برای تبدیل شدن به آب مقطر خیلی کار دارد.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه در شهرستان کبودرآهنگ دو هزار و ۶۱۷ حلقه چاه غیر مجاز و حدود هزار و ۱۰۰ حلقه چاه مجاز وجود دارد، افزود: چاه‌های غیر مجاز دو برابر بیشتر آب برداشت می‌کنند.

نسبت مصرف آب نیروگاه شهید مفتح با تمام چاه‌های مجاز ثبت شده کنتور دار طبق آمار مدیرعامل آب منطقه ای استان همدان دو درصد مصرف بوده است

وی با بیان اینکه نسبت مصرف آب نیروگاه شهید مفتح با تمام چاه‌های مجاز ثبت شده کنتور دار طبق آمار مدیرعامل آب منقطه‌ای استان همدان دو درصد مصرف بوده است، ادامه داد: آیا این دو درصد می‌تواند منطقه را خشک کند؟ آیا با این که بگوییم نیروگاه دشت کبودرآهنگ را خشک کرده  می توانیم خود را پشت این موضوع قایم می‌کنیم؟

دیناروند با تاکید بر اینکه مدام گفته شده که نیروگاه مقصر خشک شدن دشت کبودرآهنگ است و با این گفته‌ها چاه‌های غیر مجاز زیاد شد، ادامه داد: از طرفی ما روی آهک نشسته‌ایم و هر زمان آهک را کف شکنی کرده و از منابع استراتژیک برداشت شد در چند متری آن فروچاله ایجاد شد اما برخی داد زدند که نیروگاه فروچاله ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه آب‌های روی لایه آهکی قرار دارد، افزود: وقتی آب حرکت کند آهک در عرض چند ثانیه در داخل آب حل می‌شود و این موضوع باعث ایجاد غاری مثل غار علیصدر می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه از طریق نقشه هوایی می‌توان فهمید که چه کسی فروچاله با کف شکنی ایجاد کرده است، بیان کرد: هر زمان صورت مسئله را درست تعریف کردیم به جواب خوبی رسیدیم ولی در حال حاضر صورت مسئله کج تعریف شده است.

نیروگاه در استان همدان ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند

وی در ادامه به گردش مالی نیروگاه شهید مفتح اشاره کرد و با بیان اینکه نیروگاه در استان همدان ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند، بیان کرد: بسیاری از مهندسان در این بخش پا به کار هستند گویی فراموش کرده اند پوتین‌های خود را از پا بیرون بیاورند و فقط نوع جبهه آنها عوض شده است.

دیناروند با تاکید بر اینکه نیروگاه شهید مفتح به نیروی فنی و قطعات خارجی نیاز ندارد، عنوان کرد: تمام تجهیزات و تکنولوژی بالا و ظریف و ضمخت در کشور تولید می‌شود و همه چیز ساخت داخل و با توان مهندس‌های ایرانی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش ساخت نیروگاه فعلا بومی نشده بلکه دانش نگهداری و بهره برداری بومی شده است، اضافه کرد: شرکت «مپنا» دانش نیروگاه گازی را بومی کرده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه نیروگاه کلاس اف ۶۵ درصد توان تولید برق دارد، اضافه کرد: نیروگاه بخاری در بهترین حالت روی کاغد ۴۰ درصد و در عمل ۳۹ درصد راندمان دارد و کشور به سمت نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی با راندمان ۶۵ درصد می‌رود.

وی در رابطه با پساب نیروگاه شهید مفتح با بیان اینکه اداره کل محیط زیست به صورت ناگهانی، دوره‌ای و خود اظهاری محیط زیست نیروگاه را بررسی می‌کند، افزود: خروجی پسآب‌ها به نحوی است که به محیط زیست آسیب وارد نمی‌کند و حتی کشاورزان خواهان پسآب نیروگاه هستند.

شناسایی دو هزار و ۹۱۵ حلقه چاه در دشت کبودرآهنگ
معاون تولید نیروگاه شهید مفتح همدان نیز در ادامه به یک نامه رسمی به تاریخ ۵ خرداد ماه سال ۹۴ از سوی مرتضی عزالدین مدیرعامل وقت آب منطقه ای اشاره و اظهار کرد: در این نامه آمده که تعداد چاه های مجاز در دشت کبودرآهنگ دو هزار و ۹۱۵ حلقه چاه است که ۵۱۱ میلیون متر مکعب برداشت آب دارند که این مقدار برداشت آب معادل ۳۰ سد اکباتان است.

پژمان اختری با بیان اینکه این آمار رسمی آب منطقه‌ای است، افزود: در ادامه نامه اشاره شده براساس کنتور آب برداشت نیروگاه در سال ۹۳ هفت دهم درصد کل برداشت بوده و نیروگاه از یک درصد هم کمتر مصرف کرده است حال آنکه این موضوع در زمانی بوده که برج خشک  راه اندازی نشده بود.

وی با اشاره به اینکه برداشت نیروگاه شهید مفتح از آب‌های زیر زمینی صفر است، افزود: برج خشک یک ۷۵ درصد و برج خشک دو حدود ۴۵ درصد از ساختار آن انجام شده و اواخر تابستان ۱۴۰۱ قول بهره برداری از برج خشک دو داده است.

معاون تولید نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح ۱۰۰ درصد برق استان همدان را در بدترین شرایط تامین می‌کند، افزود: ۲۸ تیر ماه امسال مصرف برق رکورد زد اما نیروگاه شهید مفتح برق استان را تامین کرد و کمترین خاموشی را در استان همدان داشتیم.

کد خبر: ۷۱٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha