۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
ورود نقدینگی به اقتصادی که رشد منفی دارد خطرناک است
تحلیل دبیر علمی طرح جامع مسکن از رشد قیمت مسکن در گفت و گو با بازار

ورود نقدینگی به اقتصادی که رشد منفی دارد خطرناک است

دبیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به اینکه افزایش نهاده‌های تولید مسکن به خصوص آهن و میلگرد بر هزینه تمام شده مسکن می افزاید گفت:اقتصادی که رشد منفی دارد ورود نقدینگی نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزای بازار ، بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی در دو ماه ابتدایی فصل زمستان میزان معاملات  و قیمت مسکن افزایش داشته است.معاملات مسکن در بهمن امسال نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، رشد داشته که این موضوع می‌تواند حاکی از حرکت بازار مسکن به سمت رونق باشد.

بنابراین گزارش،تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن‌ سال جاری نشان می دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در این ماه به ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه گذشته ۲۴.۱ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در طول ۱۱ ماهه سال جاری به حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در عین حال متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در این مدت ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۶۳.۵ درصدی داشته است.

کارشناسان و برخی فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که در فصل زمستان معمولا متقاضیان مسکن برای اینکه از رشد قیمت مسکن در سال آینده در امان باشند اقدام به خرید مسکن می کنند و همین موضوع موجب افزایش تقاضا و مراجعات به بنگاههای مسکن را می کند.

البته باید اذعان داشت که قدرت خرید مسکن همچنان پایین است اما برخی از متقاضیان تلاش می کنند تا برای حفظ سرمایه خود مسکن خریداری کنند.

فردین یزدانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن و میزان معاملات در روزهای اخیر به چند دلیل بود گفت:به چند دلیل می توان عنوان کرد که قیمت مسکن در روزهای زمستان افزایش داشت اما اینکه این افزایش قیمت را در بازار مسکن محسوس دانست چندان درست نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال های 96 و 97 قیمت مسکن جهشی افزایش یافت و این موضوع باعث شد تا قدرت خرید مسکن روند نزولی به خود بگیرد گفت:افزایش جهشی قیمت مسکن در سال های 96 و 97 باعث شد تا قدرت خرید متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یابد حال این تصور در بازار مسکن به وجود آمده که وقتی متقاضیان مسکن قدرت خرید ندارند پس نباید قیمت مسکن افزایش یابد در صورتی که اینطور نیست.

وی افزود: حال اگر بخواهیم اولین دلیل و شاید اصلی ترین دلیل رشد فیمت مسکن در دو ماه گذشته را هر چند اندک تحلیل کنیم باید اذعان کرد که اولین دلیل آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نهاده های تولید مسکن است.از بازار گزارش می رسد که قیمت انواع مصالح ساختمانی رشد داشته است پس وقتی قیمت تمام شده مسکن افزایش می یابد ارزش اقتصادی ساختمانها نیز بالا می رود.

یزدانی گفت:وقتی قیمت میلگرد و آهن افزایش می یابد سازنده ها عنوان می کنند که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و همین تعبیر به آرامی وارد بازار مسکن می شود که تولید مسکن رشد کرده و در نهایت قیمت مسکن قرار است افزایش یابد.

دبیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص میلگرد و آهن در چند ماه گذشته باعث شده تا قیمت تمام شده مسکن افزایش یابد گفت: وقتی نهاده‌های تولید مسکن به خصوص آهن ،میلگرد،سیمان و کاشی و سرامیک و حتی سیم و کابل افزایش می یابد قطعا قیمت کارگر ساختمانی و به تبع آن سایر موارد مرتبط با ساخت و ساز افزایش یافته و بر هزینه تمام شده مسکن تاثیر می گذارد.

یزدانی با تاکید بر اینکه وقتی ارزش اقتصادی ساختمان افزایش می یابد قیمت مسکن نیز رو به بالا خواهد بود تاکید کرد: ساختمان‌هایی که قبلا ساخته شده‌اند هم بعد از اینکه نهاده های تولید افزایش می یابد این واحدهای مسکونی نیز با تاثیرپذیری از این اقدام تصمیم می گیرند قیمت های خود را بالا عنوان کنند.

دبیر علمی طرح جامع مسکن ادامه داد:اما شاید دلیل دیگر رشد قیمت مسکن افزایش نرخ دلار و عبور نقدینگی در جامعه از مرز 2000 هزار میلیارد تومان است چرا که وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد و نقدینگی رو به فزونی بهترین نقطه برای سرمایه گذاری و تبدیل سرمایه به دارایی می تواند خرید ملک باشد.این افزایش تقاضا بر روی قیمت مسکن به خودی خود تاثیر می گذارد و قیمت ها را بالا می برد.

به گفته یزدانی، اقتصادی که رشد منفی دارد قطعا ورود نقدینگی می تواند نگران کننده و تورم زا در هر بخشی به خصوص مسکن باشد.

وی با اشاره به اینکه تبدیل پول به ملک و سپس دلار می تواند برای هر شخصی وسوسه کننده باشد تاکید کرد: اگر نقدینگی در جامعه افزایش نمی یافت قیمت مصالح ساختمانی بالا نمی رفت و به تبع آن قیمت تمام شده مسکن و در نهایت قیمت ملک رشد نمی کرد.

کد خبر: ۷٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha