۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
اعلام کمبود دارو در کشور از سوی بخش‌ خصوصی
در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

اعلام کمبود دارو در کشور از سوی بخش‌ خصوصی

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از رویه دولت و بانک مرکزی در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز دارو و داروی ساخته شده، عنوان کردند که ذخیره دارویی کشور رو به پایان است اما برای تامین دارو ارز تخصیص داده نمی‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در سی‌ویکمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، موضوع مشکلات ارزی دارو و تجهیزات پزشکی و بررسی احتمال افزایش کمبودهای دارویی در کشور طی ماه‌های آتی مورد نقد و واکاوی قرار گرفت. در این باره، محمد عبده‌زاده، مدیرکل سابق دارو در سازمان غذا و دارو و از مدیران فعلی یک شرکت داروسازی توضیحاتی ارائه داد و سعی کرد تا تصویر روشنی از حال و روز امروز و آینده صنعت دارو ترسیم کند. همچنین در این نشست، آخرین اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با تحمیل هزینه‌های مربوط به IRC از سوی دبیر اجرایی فدراسیون اقتصاد سلامت بیان شد. همچنین در این جلسه، گزارشی از مشکلات صنعت پلاسما در کشور و وضعیت بخش‌خصوصی فعال در این صنعت، مرور شد.

اتمام ذخیره دارویی کشور
محمد عبده‌زاده با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز، لطمات و آسیب فراوانی به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور وارد کرده، تک‌نرخی شدن ارز را یکی از مطالبات جدی فعالان این بخش عنوان کرد که تاکنون به آن از سوی دولت توجهی نشده‌است.

وی به نشست اخیر کمیسیون تلفیق مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شد که مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو که رقمی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان است به عنوان یارانه دارو درنظر گرفته شود و پیش‌بینی می‌شود که این یارانه به بانک مرکزی داده شود و این نهاد نیز برای سال آینده ۲.۵ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دارو تدوین کند.

عبده‌زاده با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی در رابطه با تعیین تکلیف نرخ ارز دارو در مجلس برگزار شده، افزود: در حال حاضر تصمیم‌گیری‌ها بر این است که ارز دارو به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای سال آتی نیز ماندگار باشد و بحث‌ها روی اینکه یارانه آن به چه صورت تخصیص پیدا کند، ادامه دارد.

او در ادامه با هشدار به اینکه در بخش دارو کشور، تقریبا ذخیره‌ای باقی‌نمانده و به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، امکان تامین جدید در این حوزه نیز وجود ندارد، افزود: تمامی این نگرانی‌ها، به طور مستقیم به اطلاع وزیر بهداشت رسیده و وی نیز اعلام کرده که این موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح خواهد کرد.

عبده‌زاده سپس با اشاره به اینکه وضعیت در بخش تولید دارو، به مراتب بدتر است، افزود: به‌رغم آنکه از سوی شرکت‌های ایرانی، ریال خرید و تامین مواد اولیه دارو پرداخت شده، اما طی چند ماه اخیر بانک‌های چین از صدور حواله ارزی خودداری کرده و ارتباط با هند نیز تقریبا قطع شده‌است.

وی به گفته‌های اخیر رئیس سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: به گفته آقای شانه‌ساز، در حال حاضر ۳۲۰ میلیون دلار ارز تخصیصی حوزه تولید دارو در چین و عمان بلوکه شده‌است. این فعال اقتصادی در حوزه تولید دارو سپس افزود: با این اوصاف، طی ماه‌های آتی کشور با فهرست کمبود دارو مواجه خواهد شد و این در حالی است که بانک مرکزی در پاسخ به متقاضیان دریافت ارز اعلام کرده که سقف بودجه ارز دارو پر شده‌است.

عبده‌زاده در همین رابطه تصریح کرد که صف نوبت تخصیص ارز در بخش دارو به یک میلیارد دلار رسیده‌است.

عدم تخصیص ارز به دارو
ناصر ریاحی عضو هیات رئیسه اتاق تهران و از فعالان اقتصادی بخش دارو نیز در سخنانی، با بیان اینکه در زمینه واردات دارو، معضل عمده کالاهایی است که با حداقل اسناد ترخیص شده، گفت: از مرداد ماه تا مهر ماه امسال هیچ ارزی برای دارو تخصیص داده نشده‌است و پیش از آن نیز اکثر واردکنندگان، اقدام به تامین دارو و ذخیره‌سازی کردند تا کشور دچار مشکل کمبود دارو نشود.

به گفته وی، شرکت‌های واردکننده دارو حدود ۳۰۰ میلیون دلار کالا وارد کرده و فروخته‌اند در حالی که تاکنون ارز آن تخصیص نیافته‌است. وی سپس پیشنهادی را مطرح کرد که پیش از این از سوی وی و گروه هم‌فکرانش ارائه شده بود. ریاحی افزود: بر اساس این راهکار، متقاضیان می‌توانستند ارز موردنیاز خود را از سامانه نیما به نرخ بانک مرکزی خریداری کرده و مابه‌التفاوت آن را نیز ضمانت‌نامه به بیمه بدهند و از روی اولین بستانکاری واردکنندگان نیز بدهی به بیمه پرداخت شده و ضمانت‌نامه آزاد شود.

خودکفایی کشور در صنعت پلاسما
در ادامه این نشست، نریمان صدری از فعالان صنعت پلاسما به ارائه توضیحاتی در ارتباط با وضعیت این صنعت در کشور پرداخت. وی با این توضیح که بازار محصولات این بخش در ایران در حدود ۱۵۶ میلیون دلار است، خاطرنشان کرد که پس از شیوع بیماری کرونا، میزان نیاز به محصولات رو به فزونی گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه اولین مرکز جمع‌آوری پلاسما خون از سوی بخش ‌خصوصی در ایران طی سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد، افزود: از مراکز جمع‌آوری پلاسما، حدود ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما جمع‌آوری می‌شود.

به گفته صدری، قیمت محصولات دارویی مشتق از پلاسما در ایران در مقایسه با سایر کشورها ارزان‌تر است و در حال حاضر در کشور در تولید پلاسما به خودکفایی رسیده‌ایم. او با این حال، به‌هم‌ریختگی و عدم توازن در عرضه و تقاضا محصولات پلاسما در ایران را یکی از مشکلات پیش روی این صنعت برشمرد و یادآور شد که قیمت این محصولات تولیدی نیز متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است. صدری افزود: در حال حاضر داروی آلبومین و فاکتور ۸ به میزان ۹ ماه نیاز کشور در انبارها ذخیره شده‌ که برای ترخیص آن کماکان مشکلاتی وجود دارد.

در بخش دیگری از این نشست، حمیدرضا محمدی دبیر اجرایی فدراسیون اقتصاد سلامت نیز در خصوص آخرین وضعیت بخشنامه سازمان غذا و دارو در ارتباط با هزینه‌های IRC توضیحاتی داد. وی با بیان اینکه یک سال از ابلاغ این بخشنامه می‌گذرد و بخش ‌خصوصی در مخالفت با آن دست به اقداماتی زد، افزود: پس از پیگیری‌های زیاد، سرانجام از سوی هیات مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد بخشنامه‌ای برای اصلاح دستورالعمل سازمان غذا و دارو صادر شد اما این سازمان از اجرای آن طفره رفته‌است.

 به گفته وی، کمیسیون اجتماعی دولت نیز تقاضای بازنگری در دستورالعمل هزینه‌های IRC را مطرح کرد با این حال، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان اضافه درآمد از محل دریافت هزینه IRC برای سازمان غذا و دارو پیش‌بینی شده‌است.

کد خبر: ۷۱٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha