۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
مرغ ممنوع الخروج شد
تدبیری برای مقابله با گرانی؛

مرغ ممنوع الخروج شد

اردبیل - گرانی های اخیر قیمت مرغ باعث شد تا مسئولان استانی خروج مرغ زنده و کشتار از استان را تا زمانی که قیمت آن به قیمت مصوب نرسیده باشد ممنوع اعلام کنند.

محمدباقر محمدی؛ بازار: روند سینوسی قیمت مرغ در اردبیل همچنان ادامه دارد. قیمت‌ها هرروز با نرخی متفاوت نسبت به‌روز قبل‌ در بازار عرضه می‌شود و "ثبات" به واژه نامأنوس برای شهروندان اردبیلی تبدیل‌شده است.

مرغی که روزی به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رفت، آرام‌آرام روند سعودی در پیش گرفت و در جهش قیمتی باورنکردنی، مرز کیلویی ۳۵ هزار تومان را نیز رد کرد.

در آن مقطع زمانی بود که نوبخت اژدری معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد که نه‌تنها در توزیع گوشت مرغ کمبودی در استان وجود ندارد بلکه استان اردبیل ۳۰ درصد نیاز استان‌های همسایه را نیز تأمین کرده است.

در آن زمان خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد که ظرفیت تولید گوشت سفید در اردبیل بیش از ۴۲ هزار تن است که با بهره‌برداری واحدهای جدید و افزایش تولید واحدهای موجود این ظرفیت ارتقا می‌یابد.

وی ظرفیت واحد مرغ گوشتی را ۵۰ میلیون قطعه اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از این تولیدات به‌ویژه جوجه یک‌روزه به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

حواشی ایجادشده باعث شد تا نگاه مسئولان در سطح ملی و استانی به مرغ و البته کاهش قیمت آن به‌عنوان یکی از کالاهای پرمصرف مردم به‌صورت جدی پیگیری شود.

قیمت‌ها برای مدتی کوتاه تعدیل شد و در فروشگاه های منتخب اردبیل، به کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، یعنی همان نرخ مصوب دولتی به مردم عرضه شد.

قیمت مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین‌شده است
نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ اظهار کرد: ما در استان اردبیل ۵۰۲ واحد مرغداری صنعتی داریم که توان تولید آن‌ها مشخص و معلوم است.

نیکشاد گفت:‌ بخش عمده‌ای از این واحدها، تولید خود را به‌صورت روزانه روانه بازار مصرف می‌کنند به طوریکه ۲ هزار و ۶۰۰ تن نیاز استان به گوشت سفید است درحالی‌که تولید ما دو برابر این رقم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استان اردبیل با تولید ۴ هزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید و مرغ، مازاد تولید خود را به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و حتی گیلان صادر می‌کند که این امر زمینه تعادل‌بخشی بازار گوشت سفید را نیز فراهم کرده است.

نیکشاد به شیب نزولی قیمت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین‌شده است که قطعاً این روند و تثبیت قیمت با مصوبه ستاد تنظیم بازار و نظارت‌هایی که انجام می‌شود، کنترل و همواره برقرار خواهد بود.

واحدهای عرضه‌کننده گوشت مرغ حق افزایش قیمت خودسرانه را ندارند
در این خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز با تأکید بر تأمین مرغ موردنیاز در استان گفت: مرغ به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در فروشگاه‌های اردبیل عرضه می‌شود و کمبودی در تأمین نیاز بازار وجود ندارد.

صادقی به خبرنگار بازار گفت: جهاد کشاورزی با تأمین نهاده‌های مرغداری‌ها سعی می‌کند تا نسبت به خرید و عرضه گوشت سفید اقدام کند که این روند با جوجه‌ریزی انجام‌شده در ماه‌های آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: واحدهای عرضه‌کننده گوشت مرغ حق افزایش قیمت خودسرانه را ندارند و ضرورت دارد با نظارت و بازرسی‌هایی که انجام می‌شود قیمت مصوب مورد پایش قرارگرفته و تخلفات احتمالی ثبت شود.

اما همه این اظهارات صرفاً در حد اظهارنظر باقی ماند و اتفاقا بازهم مرغ بعد از تثبیت موقتی قیمت، با افزایش همراه شد. بطوریکه قیمت مرغ حالا به کلیویی ۲۶ هزار تومان نیز رسیده است. یعنی ۶ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب.

خروج مرغ از استان ممنوع شد
گرانی‌ها اخیر البته با واکنش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل همراه بود.

ارژنگ عزیزی با اشاره به وضعیت بازار این روزهای اردبیل اظهار کرد: مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان باید با پیش‌بینی‌های کارشناسی شده در کنترل و تأمین کالاهای اساسی همچنین رفع کمبودهای تلاش کنند.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی استان موظف‌اند از مرغداری‌ها و کشتارگاه طیور تا سطح عرضه را با دقت و به‌صورت مستمر نظارت کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با تشکیل پرونده برخورد کنند.

عزیزی با تأکید بر اینکه خروج مرغ _زنده و کشتار _از استان تا زمانی که قیمت مرغ به قیمت مصوب نرسیده باشد ممنوع است گفت: مرغداران و کشتارگاه‌های طیور تنها در صورت مازاد مصرف و با مجوز دام‌پزشکی می‌توانند مرغ را به خارج از استان حمل کنند.

با هرگونه خروج مرغ بدون مجوز دامپزشکی از استان جلوگیری خواهیم کرد
رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان نیز گفت: وضعیت تولید مرغ در استان ما نشان می‌دهد هیچ‌گونه کمبودی در تولید گوشت مرغ نداریم.

صادقی ادامه داد : با اعلام موضوع ممنوعیت به نیروی انتظامی و فرمانداری‌های شهرستان‌ها با هرگونه خروج مرغ بدون مجوز دامپزشکی از استان جلوگیری خواهیم کرد.

صادقی در خصوص قیمت مرغ اظهار داشت: تمامی مرغ فروشی‌ها، فروشگاه‌ها و واحدهای عرضه‌کننده مرغ در سطح بازار موظف‌اند تا قیمت فروش را در محل کسب و دید عموم نصب کنند و در غیر این صورت بازرسان سازمان در صورت مشاهده برخورد خواهند کرد.

حالا با تمام اوصاف گرانی های اخیر ممنوع الخروجی مرغ ها را موجب شده است. اتفاقی که حداقل شاید برای مقطعی هرچند کوتاه، بتواند روند افزایشی قیمت مرغ را متوقف کند.

کد خبر: ۷۱٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha