۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کامیون‌های ترانزیتی پشت مرزهای بسته ترکمنستان صف کشیدند
به دلیل انسداد مرزها ناشی از شیوع بیماری کرونا در خراسان رضوی

کامیون‌های ترانزیتی پشت مرزهای بسته ترکمنستان صف کشیدند

مشهد- انسداد مرزهای سرخس، لطف‌آباد و باجگیران خراسان رضوی با کشور ترکمنستان به دلیل شیوع بیماری کرونا موجب شده تا بسیاری از کامیون‌ها زمین‌گیر شده و با توجه به اینکه بخشی از این خودروها حامل مواد غذایی هستند لذا موجب افزایش دغدغه صاحبان کالا و هم‌چنین تاجران شود.

به گزارش خبرنگار بازار ؛ خراسان رضوی ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد و جمهوری ترکمنستان جزو کشورهای هدف صادراتی این استان است چنان چه که بنا بر گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  حدود ۵۵ درصد از کل صادرات سالانه ایران به ترکمنستان متعلق به خراسان رضوی است.

علی رسولیان اظهار می‌کند: سال گذشته از کل ۴۰۵ میلیون دلار صادرات کالایی که از ایران به کشور ترکمنستان انجام شد ۲۲۴ میلیون دلار متعلق به خراسان رضوی بود. اما حالا این حجم مبادلات تجاری مبتلابه ویروس کرونا شده و لذا ترکمنستان ترجیح داده است که مرزهای خود را بر روی جمهوری اسلامی مسدود کند.

در طی روز های گذشته انسداد مرزهای ترکمنستان بر روی ایران موجب شده تا صدها کامیون در پشت خط مرزی سرگردان شده و هرروز بر صف خودروهای ترانزیتی و چشم‌انتظار ترخیص افزوده شود.

درخواست شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی

گفتنی است در همین حال نایب‌رئیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با ابراز نگرانی از وضعیت پیش‌آمده و معطلی صدها دستگاه کامیون پشت مرزها ابراز کرد: اغلب کامیون‌های ترانزیتی از یکتا دو ماه قبل در حال انتقال به مقاصد خود در آسیای مرکزی هستند و لذا دولت ترکمنستان  باید اجازه دهد این ناوگان با بررسی و پایش سلامت راننده ازنظر ابتلا به کرونا، از خاک ترکمنستان عبور کرده و راهی مقاصد خود در کشورهای آسیای مرکزی شود. 

محمود امتی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ کامیون و محموله ترانزیتی در حال انتقال به مرز لطف‌آباد و ۳۰۰ کامیون و محموله ترانزیتی نیز در مسیر سرخس قرار دارند، افزود: شیوع کرونا یک پیش آمد غیرقابل‌پیش‌بینی و ناخواسته است لذا از شرکت‌های کشتیرانی می‌خواهیم حق توقف کانتینرها در مبادی خروجی را از شرکت‌های حمل‌ونقل مطالبه نکنند.

وی هم‌چنین از مسئولان وزارت امور خارجه درخواست کرد تا هر چه زودتر نسبت به تعیین تکلیف در این خصوص اقدام کند.

حمل کالا از طریق ریلی مشکل را حل می‌کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در خصوص انسداد مرز توسط کشور ترکمنستان و ازدحام کامیون‌های ترانزیتی به خبرنگاران گفت: در همین راستا نسبت به راه‌اندازی کمیته اقتصادی مرز تشکیل و تمهیدات لازم برای حل این مشکلات اقدام شده است.

علی رسولیان با اشاره به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از معطلی کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز سرخس گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده، دو مسیر برای خروج کالا از مرزهای سرخس و لطف‌آباد وجود دارد که نخستین مسیر، حمل‌ونقل ریلی کالاست که دولت ترکمنستان محدودیتی برای آن ایجاد نکرده است.

رسولیان افزود: در همین راستا کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی می توانند در مرزهای سرخس و لطف‌آباد بار خود را تخلیه کنند و کالا از کامیون به واگن‌های باری منتقل شود و سپس کالاها از طریق حمل‌ونقل ریلی به کشورهای مقصد انتقال یابد.

وی در خصوص نگرانی بسیاری از تجار و بازرگانان پیرامون خودروهای حامل مواد غذایی در این مرز گفت: برای جلوگیری از هرگونه مشکل کالاهایی مانند مواد غذایی که تاکنون امکان خروج از مرز را پیدا نکرده‌اند در انبارهای صادراتی و سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ذخیره‌سازی می‌شوند یا به مبدأ بارگیری کالا بازگردانده خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ظرفیت ذخیره‌سازی چهار هزار تن کالا رادارند لذا جای نگرانی از این بابت نیست.

تردد در مرز افغانستان عادی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در خصوص ترانزیت و حمل کالا در مرز افغانستان نیز توضیح داد: در حال حاضر در خصوص ورود و خروج کالا هیچ محدودیتی از سوی دولت افغانستان در مرز دوغارون ایجاد نشده و طی دو روز گذشته حدود ۶۰۰ کامیون از مرز استان به سمت افغانستان خارج شده است.

رسولیان افزود: با این حال به سبب ازدحام کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون، عبور کامیون‌ها با تاخیر انجام می‌شود اما در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مصوب شد که ساعات کار در مرز دوغارون افزایش یابد تا کامیون بیشتری از مرز عبور کند.

کد خبر: ۷٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha