۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
تمجید شرکتهای غربی از چین| ژاپن هم مسیر خود را از آمریکا جدا کرد
گلوبال تایمز مطرح کرد

تمجید شرکتهای غربی از چین| ژاپن هم مسیر خود را از آمریکا جدا کرد

مدیر عامل فولکس واگن و مدیر عامل HSBC به دلیل اظهارات نادرست سیاسی در مورد چین با انتقاد غرب روبرو هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: در مجمع جهانی اقتصاد، «هربرت دیس» مدیر عامل فولکس واگن گفت: چین در مسیر درستی حرکت می کند و سرمایه گذاری در چین آسان تر از اجازه سرمایه گذاری در آلمان یا مکان های دیگر است.

«نوئل کوین» مدیر عامل بانک اچ اس بی سی نیز در کمیته امور خارجه پارلمان انگلستان گفت بانک وی در موقعیتی نیست که درخواست های پلیس را زیر سوال ببرد وقتی موافقت کرد که حساب فعالان ضد دولت را مسدود کند. برخی از مدیران ارشد HSBC در طی اعتراضات در هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ خشونت را تجربه کرده اند و قصد ندارد درباره دموکراسی اظهارنظر کند زیرا او یک بانکدار است، نه یک سیاستمدار.

باید گفت این دو نخبه تجاری حقیقت را می گویند. غرب اکنون پرده ای آهنین علیه چین تشکیل داده و خواستار سیاست زدگی در محافل تجاری است که معیشت شرکت های چند ملیتی را به شدت تهدید می کند. برخی از شرکت ها دیگر تحمل نمی کنند به همین دلیل فولکس واگن و HSBC شورش های کلامی را آغاز کرده اند.

 چین و اتحادیه اروپا مذاکرات مربوط به معاهده سرمایه گذاری دو جانبه را در پایان سال ۲۰۲۰ به پایان رساندند. این مهم نشان می دهد که در محیط سرمایه گذاری هر دو طرف به طور کلی تقابل بالایی وجود دارد و این محیط نشان دهنده حاکمیت اجتماعی جامع در زمینه اقتصادی است.

دو جامعه ای که بتوانند با یکدیگر کنار بیایند و به توافق عمیق در مورد سرمایه گذاری برسند از نظر حاکمیت اجتماعی یکپارچه متفاوت و حتی ناسازگار نیستند – خلاف ادعاهای رسانه های غربی.

حتی اکثر کشورهای اروپایی ها هم عقیده اند که اروپا هیچ درگیری جدی ژئوپلیتیکی با چین ندارد و همکاری نزدیکتر با چین به نفع اروپاست. اصطکاک بین چین و اتحادیه اروپا عمدتا از نظر ارزش وجود دارد. با این حال اگر اصطکاک در ارزش ها بتواند به دلیلی قدرتمند برای جلوگیری از همکاری اقتصادی و تجاری تبدیل شود، یک عقب گرد وحشتناک برای مبادلات انسانی و تمدن خواهد بود.

ایدئولوگ های غربی به اندازه بربرها خودخواه بوده و شایسته اینکه در بالای تمدن مدرن بنشینند، نیستند. بیش از یک سوم فروش فولکس واگن در چین بوده و HSBC بیشترین سود خود را از بازار چین در سال ۲۰۲۰ به دست آورد. برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس که طرفدار HSBC برای خروج از هنگ کنگ هستند عده ای سیاستمدار متکبر هستند. 

دولت ژاپن که مدتی است در مورد مسائل حقوق بشر چین، نظرات ایالات متحده آمریکا را منعکس میکند، هفته گذشته گفت توکیو معتقد نیست که چین در منطقه خودمختار سین کیانگ نسل کشی کرده است.

این کلاه سختی است که مدتهاست توسط نیروهای افراطی ضد چین در غرب بافته می شود و کلاهی که مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا به آن چسبیده بود. این مهم با اعلام جنگ دیپلماتیک علیه چین فرقی ندارد و توکیو آگاه است که باید فاصله خود را با آمریکا حفظ کند.

این تصور اشتباه از چین به تقویت افکار عمومی و سیاست غربی علیه چین در چند سال گذشته به ویژه در ایالات متحده کمک کرده است. برخی از نخبگان سیاسی ایالات متحده و متحدان آنها بدون در نظر گرفتن واقعیت ها، در مورد لکه دار کردن چین بسیار تلاش می کنند و حتی منافع خود را فقط برای مهار چین نابود می کنند. چنین بی خردی در غرب رو به گسترش است.

در قرن بیست و یکم، این نوع سیاست زدگی در نهایت غیرقابل دفاع است زیرا خواست غالب مردم در همه جا یکسان است: داشتن یک زندگی خوب.

 تعصب ژئوپلیتیک فقط به چند نخبه تعلق دارد و سطح عمیق افکار عمومی همیشه از صلح به عنوان ارزشمندترین و هماهنگ ترین منبع ثروت حمایت خواهد کرد. برخی از نخبگان سیاسی در ایالات متحده و متحدان اصلی آن یک اشتباه محاسباتی حیرت انگیز از چین داشته اند.

آنها چین را نادرست ارزیابی کرده اند. تلاش آنها برای محاصره چین و ایجاد پرده آهنین افکار عمومی علیه چین مسلماً مضحکی از تاریخ است که با گذشت زمان کاملاً نابود خواهد شد.

کد خبر: ۷۱٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha