۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
زنجان در مسیر ترقی و توسعه اقتصادی| افزایش ۲ درصدی صادرات کالا علیرغم وجود کرونا
گزارش خبری؛

زنجان در مسیر ترقی و توسعه اقتصادی| افزایش ۲ درصدی صادرات کالا علیرغم وجود کرونا

زنجان- زنجان با وجود شیوع کرونا و تاثیرپذیری حوزه اقتصاد دستاوردهای خوبی داشته به گونه ای که با رشد دو درصدی در حوزه صادرات کالا، روند مثبتی در زمینه اقتصاد را تجربه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان زنجان زیر ساخت های بسیار خوبی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و معدنی دارد  که هر کدام از این بخش ها در ایجاد اشتغال استان بسیار موثر بوده است. طی سالجاری با نامگذاری شعار سال به نام «جهش تولید» بدنه دولت در استان نسبت به تهیه نقشه راه صادراتی وارد کار شدند و خوشبختانه با فعالیت خوب مدیران نقشه راه صادراتی استان تهیه شد.

در این میان برای تحقق شعار سال برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان تقویت شد و برکات خوبی را هم به دنبال داشته است و ماه عسل این جلسات این بود که هیچ واحد تولیدی و صنعتی در استان زنجان تعطیل نشده است. تمام جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جوار واحدهای تولیدی و صنعتی استان برگزار شده و مشکلات بررسی و رفع شد.

واحدهای تولیدی و صنعتی در استان با مشکلات زیادی روبرو بودند اما با تلاش استاندار زنجان واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی در استان با ظرفیت خوبی فعالیت کردند.  رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان تثبیت اشتغال را به دنبال دارد و سیاست بدنه استان تکمیل چرخه تولید و افزایش اشتغال در استان است.

تثبیت اشتغال در زنجان 
استاندار زنجان از تثبیت اشتغال استان در سالجاری خبر داد و بیان داشت: در زنجان جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید با قوت خوبی برگزار می شود و بیش از ۷۶ درصد مصوبات اجرایی شده است همچنین باید گفت برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان طی ۱۰ ماه امسال ۱۱ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل وارد چرخه تولید شده است،بیان کرد: امسال هیچ واحد تولیدی و صنعتی هم تعطیل نشده است.

واحد های تولیدی زنجان با مشکلات زیادی روبرو هستند 

فتح الله حقیقیبا بیان اینکه شرکت ایران ترانسفوی زنجان جزو شرکت های معتبر و موفق در استان زنجان است، می افزاید: این شرکت امروز تنها نیروهای بومی را استخدام می کند و این برای مردم استان بسیار مهم و با ارزش است.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری این شرکت از ۳۷۵ میلیارد تومان به سه هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان رسیده است،بیان داشت: هدف گذاری صادرات این شرکت بیش از ۳۰ میلیون دلار است و شرکت نخ تایر زنجان که وضعیت خوبی نداشت فعال شده و بیش از ۳۰ درصد تایر مورد نیاز کشور را تامین می کند.

صادرات کالای زنجان روند صعودی دارد
استاندار زنجان با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان اجباری در فروردین ماه سالجاری در استان زنجان ۱۱۰ هزار و ۹۸۳ نفر بود، ادامه می‌دهد: در آذر ماه تعداد بیمه شدگان اجباری در استان به ۱۱۶ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده  و از اول سال جاری تا آذر ماه روند بیمه شدگان اجباری در استان زنجان افزایش یافته است.

حقیقی از کاهش بیمه بیمه بیکاری در استان زنجان خبر داده و می گوید: در آذرماه سال گذشته تعداد بیمه بیکاری در استان سه هزار و ۲۱۷ نفر بود که در آذرماه سال جاری به سه هزار و ۸۳۰ نفر رسیده است و تعداد بیمه بیکاری در استان بیش از ۳۸۷ نفر کاهش دارد همچنین باید تاکید کرد صادرات کالا از گمرک استان در ۱۰ ماه امسال بیش از دو درصد افزایش دارد علیرغم اینکه در فروردین ماه شاهد کاهش بیش از ۷۸ درصد صادرات کالا در استان بودیم. 

در آذر ماه تعداد بیمه شدگان اجباری در استان به ۱۱۶ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده  و از اول سال جاری تا آذر ماه روند بیمه شدگان اجباری در استان زنجان افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری صادرات کالا در استان زنجان ۲۱۸ میلیون دلار بود،می افزاید: طی ۱۰ ماه امسال صادرات کالا بیش از ۲۰۴ میلیون دلار محقق شده است و امیدواریم تا پایان سال به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برسد. 

پرداخت تسهیلات بانکی در زنجان ۱۰۵ درصد افزایش دارد
استاندار زنجان با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بانکی در استان زنجان روند رو به رشدی دارد، ادامه می دهد: در سال ۹۷ میزان پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی  استان بیش از هشت هزار میلیارد تومان بود ولی در ۱۰ ماه امسال بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۰۵ درصد افزایش دارد.

حقیقی با بیان اینکه بیشترین پرداخت تسهیلات شبکه بانکی در استان مربوط به بخش صنعت و معدن است،می گوید:  پرداخت این میزان تسهیلات در استان باعث شده اشتغال در بخش صنعت  رشد بسیار قابل توجهی داشته باشد همچنین شبکه بانکی استان زنجان در پرداخت تسهیلات بانکی عملکرد بسیار خوبی دارد و باعث شده تا واحدهای تولیدی و صنعتی استان با توان خوبی فعالیت کنند و بانک های استان ۹۲ درصد منابع جذب شده را در قالب تسهیلات پرداخت کردند که در این شاخص رتبه هفتم کشوری را داریم. 

وی با بیان اینکه در دهه فجر امسال ۷۹۱ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در استان زنجان افتتاح و یا کلنگ زنی می‌شود، می افزاید: با افتتاح این تعداد طرح برای بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر در استان زنجان اشتغال ایجاد می شود.

افزایش پروژه های عمرانی و اقتصادی 
استاندار زنجان با بیان اینکه طی دهه فجر امسال پروژه ها از نظر تعداد ۵۴ درصد نسبت به دهه فجر سال گذشته کاهش یافته ولی از نظر ریالی بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است،می گوید: تعداد پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر امسال نسبت به سال گذشته ۸.۵۴ درصد کاهش دارد ولی از نظر ریالی ۱۶ برابر شده و ۹ درصد پروژه ها در دهه فجر امسال کلنگ زنی بوده و ۹۱ درصد بهره برداری است. در استان زنجان پروژه هایی بودند که بیش از ۲۰ سال طول می کشید تا به بهره برداری می رسد بنابراین مدیریت استان بر این بود که پروژه ها اولویت بندی شده و در فاز اجرا قرار بگیرد. 

پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد 

حقیقی به پروژه دو خطه کردن راه‌آهن  زنجان به تهران  اشاره کرده و می گوید: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان  بوده و این پروژه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و  دو خطه کردن این مسیر از قزوین تا زنجان توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه در حال انجام است و درسفر معاون رئیس جمهور به استان برای اتمام پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و این مهم باعث روند پیشرفت پروژه شده است.  بیش از ۹۵ درصد زیر سازی در این پروژه انجام شده و بیش از ۴۲ کیلومتر هم ریل گذاری شده است.

وی به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان اشاره کرده و  می گوید: در استان زنجان بیش از ۱۸ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند و عملیات برای احداث بیش از ۱۵ هزار واحد آغاز شده است و عملکرد استان در اجرای عملیات ساخت و ساز در کشور خوب بوده است.

تلاش برای تثبیت اشتغال قابل تقدیر است 
نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز با بیان اینکه در سال جهش تولید مدیران دستگاههای اجرایی با تمام توان کار کردند،می گوید: با وجود بیماری کرونا واحد تولیدی و صنعتی در این استان تعطیل نشده و واحدهای تولیدی و صنعتی با ظرفیت بسیار خوبی کار می کنند و باید از تلاش برای تثبیت اشتغال در این استان تقدیر کرد. 

آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، می افزاید: باید اقدامات مهم دولت و نظام به مردم به خوبی بیان و تشریح شود تا مردم در جریان کارهای خوب دولت قرار بگیرند. 

در این نشست مسئولان بنیاد مسکن، مسکن و شهرسازی، معاونان استاندار زنجان و دیگر مسئولان نیز درباره پروژه های عمرانی استان زنجان در دهه فجر صحبت کردند. به نظر می رسد با افتتاح این طرح ها بتوانیم شاهد ایجاد اشتغال خوبی در سطح این استان مستعد به خصوص در حوزه صنعت و گردشگری باشیم. استانی که علی رغم داشته های ویژه اقتصادی که دارد، کماکان با مشکلات انبوه روبرو است. 

کد خبر: ۷۱٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha