۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
لایحه بودجه ۱۴۰۰ نباید به طرح بودجه تبدیل شود
معاون پارلمانی رئیس جمهور:

لایحه بودجه ۱۴۰۰ نباید به طرح بودجه تبدیل شود

امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور از تعامل بیشتر دولت با قوای دیگر خبر داد و گفت: خوشبختانه نظر دولت و نمایندگان مجلس روز به روز به هم نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش بازار، حسینعلی امیری افزود: در کشور ما دولت و مجلس هر کدام یک دوره ۴ ساله دارند و دولت در اواخر کار خود یعنی یک سال پایانی، با مجلس جدیدی روبرو می‌شود.

وی گفت: طبیعی است در سال پایانی دولت در سال اول مجلس تا این دیدگاه‌ها و نگاه‌ها به هم نزدیک شود و درک مشترکی به وجود بیاید، زمان بر باشد.
امیری گفت: هر روز که پیش می‌رویم به آن همدلی و همراهی و درک مشترک می‌رسیم و البته به دنبال این نیستیم که بگوییم کشور یکصدایی شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: یک صدایی خوب نیست و نه تنها در کشور تکصدایی خوب نیست بلکه صداهای متعدد و متفاوت به نفع مردم است و این گفتگوها باید آن قدر ادامه پیدا کند که منافع ملی کشور را تقویت کند.

وی گفت: البته آنچه در این میان مهم است، اجرای قانون است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور از تاکید آقای روحانی بر تعامل دولت با دستگاه‌های دیگر خبر داد.

حسینعلی امیری در برنامه صبح بخیر، درباره اینکه رئیس جمهور از احضار وزرا به مجلس گله‌مند است، گفت: قانون اساسی در مواردی که حضور یک وزیر در مجلس الزامی است، مشخص کرده است و در آئین نامه داخلی مجلس هم وجود دارد و بارها رئیس جمهور بر تعامل دولت با دستگاه‌های دیگر تاکید کرده است.

وی گفت: در آن بخشی که الزام به حضور در مجلس دارد، نه تنها ایرادی نیست بلکه همواره تاکید هم می‌شود و ایراد رئیس جمهور در مواردی است که خارج از قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس است که حضور وزیر را در مجلس ضروری نمی‌داند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: گاهی برای حضور وزیر در مجلس مواردی مطرح می‌شود که جزء الزامات نیست و مربوط به امور اجرایی است و تکالیفی برای حضور وزیر نیست، اما با حضور وزیر در مجلس وقت وزیر یا معاونش گرفته می‌شود.

امیری گفت: دولت در سال پایانی خود است و وزارتخانه‌ها کارهای بسیاری دارند و وقتی از این جلسات غیرضروری گذاشته می‌شود؛ وقت وزیر را می‌گیرد و این جزء گله مندی رئیس جمهور است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: لایحه جامع انتخابات در بهمن ۹۷ تقدیم مجلس شد که فراگیر و شفاف است و انتخابات کشور را یکپارچه می‌کند.

وی افزود: از مجلس درخواست کردیم این لایحه را که انباشته از تجارب دولت‌های گذشته است مورد عنایت قرار دهد، اما مجلس دو طرح را در این خصوص آورده و مطرح کرده که این طرح‌ها در مسیر شورای نگهبان و مجلس است.

امیری گفت: بارها درخواست کردیم لایحه دولت را در دستور کار قرار دهند که در مجلس نهم و هم در مجلس دهم نیز مطرح شد که اگر این لایحه تصویب شود مشکلات برطرف خواهد شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نباید مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه تغییرات اساسی ایجاد کند و این لایحه به طرح بودجه تبدیل شود.

حسینعلی امیری در برنامه صبح بخیر در پاسخ به سوال مجری که پرسید برخی از نمایندگان در بحث لایحه بودجه گله‌مند هستند که دولت با ما همسو نیست، افزود: برخی از اعضای دولت نیز گله‌مند هستند که مجلس به نظر کارشناسی ما توجهی نمی‌کند و این گله مندی‌ها طبیعی است.

وی گفت: لایحه بودجه از لوایحی است که ابتکارش از دولت شروع می‌شود و نمایندگان می‌توانند در همه امور طرح بدهند و آن چه مهم است قانون گذار اختیار لایحه را به دولت داده است و این یک فلسفه‌ای دارد و آن این است که دولت مملکت را اداره می‌کند.

امیری گفت: بنابراین لایحه دولت در مجلس نباید دچار تغییرات اساسی و تبدیل به طرح نمایندگان شود و این نباید هم قانونی است.

وی افزود: مجلس حق دارد بودجه را بررسی کند و در واقع بودجه کار مشترک مجلس و دولت است، اما از منظر قانون اساسی ابتکار لایحه بودجه از دولت شروع می‌شود و مجلس نمی‌تواند طبق قانون اساسی همانند طرح‌های دیگر درباره بودجه طرح بدهد و این کار باید حتما از دولت شروع شود.

امیری گفت: دولت لایحه را تقدیم و مجلس بررسی می‌کند، اما تغییرات لایحه بودجه در مجلس (تنها مربوط این مجلس نیست) و این اطلاق در دوره‌های قبل نیز وجود دارد و در همه مجالس این گونه بوده است و در این خصوص اصلاحی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین نباید لایحه دولت دچار تغییرات اساسی و بنیادی و تبدیل به طرح شود.

امیری گفت:‌در دولت در دو تا سه نوبت درباره این لایحه کار کارشناسی صورت گرفته و منابع، هزینه، درآمدها و کارهای کارشناسی بسیار دقیقی در این خصوص انجام شده است و اگر نمایندگان نسبت به بودجه نکته و ابهامی دارند باید آن را مطرح کنند تا پاسخ داده شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره اینکه آینده بودجه ۱۴۰۰ را چگونه می‌بینید چرا که رئیس جمهور اعلام کرده است اگر شاکله اصلی رعایت نشود اجرایی شدن بودجه دچار مشکل می‌شود؟ افزود: دولت اعم از بخش‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان مربوطه آمادگی دارند اگر ابهامی یا سوالی نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد به آن پاسخ بدهند، اما اینکه لایحه بودجه را دچار تغییرات اساسی کنند؛ تبدیل به طرح می‌شود و دیگر لایحه بودجه دولت نیست.

امیری ادامه داد: نمایندگان مجلس اگر ابهام و ایرادی دارند باید از نمایندگان دولت دعوت کنند تا به ابهام آن‌ها پاسخ دهند.

وی گفت: در شرایطی که ما در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم استفاده از برخی از الفاظ نسبت به بودجه زیبنده این نظام نیست.

امیری افزود: ‌ما از نقد و انتقاد نمایندگان در این خصوص استقبال می‌کنیم، اما باید با ادبیات فاخر که زیبنده نظام است و به صورت منتقدانه مطرح شود؛ آنچه در این میان بد است تخریب است.

کد خبر: ۷۱٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha