۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
 پسته کیلویی ۱۵۰ هزار تومان/ جیب‌ها خالی و آجیل فروشی‌ها خالی‌تر
سایه کرونا بر بازار طلای سبز

پسته کیلویی ۱۵۰ هزار تومان/ جیب‌ها خالی و آجیل فروشی‌ها خالی‌تر

رفسنجان - شهرستان رفسنجان به عنوان پایتخت طلای سبز این روزها در سایه شیوع کرونا با شوکی بزرگ مواجه و تقاضا برای خرید به شدت کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار بازار،چند روز دیگر تا عید نوروز زمان مانده و مردم برای خرید اقلام مورد نیاز در تکاپو هستند و در این میان پسته که باید روزها اوج خود را بگذرانند بعد از شیوع کرونا ناگهان با کاهش تقاضا در بازار مواجه شده است.

هر چند که شیوع کرونا موجب شده مردم نسبت به سالهای گذشته تقاضای کمتری برای خرید آجیل داشته باشند اما همچنان خرید و فروش پسته در استان کرمان ادامه دارد و خرید وفروش بین دلالان انجام می شود.

سال گذشته بود که به دلیل کاهش ۹۵ درصدی تولید پسته قیمت هر کیلو پسته نسبت به سال ۹۶ یک و نیم برابر شد و هر کیلو پسته به قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در رفسنجان و کرمان فروش می رفت این در حالی بود که همین میزان پسته در شهرهایی مانند تهران به مراتب بیشتر بود و بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

قیمت پسته عمده در سال جاری

هم اکنون پسته اکبری با انس پایین به صورت عمده ۱۳۵ و با انس بالا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می شود، این در حالی است که پسته مرغوب کله قوچی ۱۴۰ هزار تومان با انس پایین و ۱۵۰ هزار تومان  با انس بالا، پسته احمد آقایی با انس پایین  ۱۱۰ هزار تومان و با انس بالا ۱۲۵ هزار تومان، فندقی با انس پایین ۱۰۰ هزار و با انس بالا ۱۱۰ هزار تومان و پسته دهن بسته بنا به ارقام مختلف پسته بین ۷۰ تا ۷۷ هزار تومان خرید و فروش می شود.

این در حالی است که قیمت خرده فروشی پسته حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در رفسنجان از ارقام ذکر شده بیشتر و در بازار مصرف شهرهای بزرگ کشور این قیمت به مراتب بیشتر است.

دلار و ارز و تحریم ها قیمت پسته را بالا نگه داشته است

فعالان بازار پسته دلیل عدم افت قیمت پسته در مقایسه با سال گذشته در حالیکه میزان تولید در سال جاری ۹۰ درصد بیشتر بوده است را وضعیت نابسامان دلار و ارز و همچنین تحریمها می دانند.

با وجود قیمت بالای پسته در بازار با کمی کنکاش می توان فهمید که پس از شیوع ویروس کرونا عملا تقاضا در بازار نیز کاسته شده است.

اما کاهش تقاضا در بازار موجب نشده که قیمت ها متعادل تر شود و فروشندگان امیدوارند با گذشت چند هفته و فروکش کردن تب کرونا بار دیگر تنور بازار آجیل در کشور داغ شود.

بازار چین به عنوان بزرگترین مشتری خارجی ایران بی رونق است

به گفته برخی از دلالان و خرده فروشان در بازار تولید کنندگان عمده که امسال نتوانسته اند به دلیل تحریم ها و شیوع کرونا در چین پسته را در بازارهای بین المللی بفروشند امید دارند حداقل ۹۰ درصد از پسته تولیدی در سال جاری در استان کرمان را که بیش از ۱۴۰ هزار تن می باشد را در بازارهای خارجی به فروش برسانند.

به گفته محمد احمدی یکی از فعالان پسته رفسنجان، هم اکنون به دلیل شیوع کرونا پسته ایران در کشورهای عربی مشتری ندارد و هنگ کنگ و چین نیز که شاهد بزرگترین اپیدمی کرونا در جهان هستند اقتصادشان درگیر مقابله با این بیماری شده و تقاضای در خاور دور کاسته شده است.

کشورهای آسیای میانه، عراق، روسیه و کشورهای اروپایی نیز نگران شیوع کرونا در ایران هستند و این ویروس روی بازار پسته ایران سایه انداخته است

این در حالیست است که کشورهای آسیای میانه، عراق، روسیه و کشورهای اروپایی نیز نگران شیوع کرونا در ایران هستند و این ویروس روی بازار پسته ایران سایه انداخته است.

احمدی به خبرنگار بازار می گوید: در بازار داخلی هم با وجود اینکه مردم با مشکلات نقدینگی و اقتصادی زیادی مواجه هستند تا قبل از شیوع کرونا بازار داغ بود و بخش قابل توجهی از پسته ای که برای عرضه در بازار داخلی در نظر گرفته شده بود به فروش رفت اما طی ۱۰ روز گذشته تقاضا به کمترین میزان ممکن در سالهای اخیر در ایام نوروز رسیده است.

وی اضافه می کند که همه عرضه کنندگان و تولید کنندگانی که مستقیم قصد عرضه پسته به بازار داخلی داشتند منتظر اتمام اپیدمی کرونا در کشور هستند.

این عرضه کننده پسته گفت: خوشبختانه هنوز هیچ مورد تایید شده ای از کرونا در استان کرمان ثبت نشده است اما مردم در سایر استانها در خانه ها مانده اند و جرات مراجعه به بازار ندارند.

نقدینگی مردم برای خرید عید نوروز کمتر از سال قبل شده است

سلمان کمالی یکی دیگر از تجار پسته هم می گوید: در صورت ادامه این وضعیت پسته ها روی دست فروشندگان می ماند چون در حالت عادی هم مردم توان خرید نداشتند، حالا بخش قابل توجهی از نقدینگی مردم به سمت خرید اقلام بهداشتی رفته و تمرکز مردم از بازار نوروز برداشته شده است.

وی می گوید: عرضه پسته در بورس کالاها ناموفق بوده است و عملا بورس نتوانسته موجب خرید و فروش پسته در کشور شود.

وی افزاید: باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده بازار پسته چگونه می شود و نمیتوان به سادگی بازار نوروز را پیش بینی کرد اما آنچه مسلم است قیمتها کمتر نمی شود چون تاجران می توانند پسته را در انبارها نگهداری و در نهایت به بازارهای خارجی با قیمت های بهتر عرضه کنند، فقط باید کمی صبر کنند تا تب کرونا در جهان فروکش کند.

اوضاع در بازار پسته شهر کرمان و زرند نیز بهتر نیست، وضعیت بازار مشوش و گنگ است و دلالان و تجار نمی توانند آینده بازار در کوتاه مدت را پیش بینی کنند.

مردم در خانه ها مانده اند و ترجیح می دهند خریدهای عید را با تاخیر انجام دهند تا شاید از بحران بازار کنونی کمی کاسته شود.

کد خبر: ۷٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha