۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کمبود ۶میلیون واحد مسکونی در کشور/ نیاز انباشته در بخش مسکن عامل تورم است
کارشناس بازار مسکن:

کمبود ۶میلیون واحد مسکونی در کشور/ نیاز انباشته در بخش مسکن عامل تورم است

لرستان- فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به کمبود شش میلیون واحد مسکونی در کشور، گفت: دولت باید با توسعه ساخت و ساز در کشور، به کارگیری فناوری‌های جدید و تولید انبوه مسکن نیاز انباشته را در بخش مسکن برطرف کند تا قیمت‌ها منطقی‌تر شود.

سید محمود فاطمی عقدا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: قیمت مسکن در ماه‌های اخیر خیلی کمتر نشده و این ریزش اندکی هم که اتفاق افتاده به علت رکودی است که بر بازار مسکن حاکم شده و ناشی از شرایط اقتصادی است که بقیه بازارها به ویژه بازار بورس و ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: بازار مسکن هم جزئی از بازار سرمایه کشور است و طبیعی است که این ریزش منطقی را در قیمت‌ها داشته باشیم اما در هر صورت اگر می‌خواهیم قیمت مسکن متعادل شود و به قیمت واقعی خود برگردد این مهم الزاماتی دارد.

استاد دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: منظور از قیمت واقعی، قیمت تمام شده مسکن با احتساب زمین و هزینه ساخت و سود معقول است و برای تحقق آن باید دولت سیاست‌هایی را برای توسعه ساخت و ساز کشور، به کارگیری فناوری‌های جدید و تولید انبوه مسکن لحاظ کند.

نقش موثر تولید مسکن بر کاهش قیمت‌ها
وی خاطرنشان کرد: برخلاف بازار سکه و ارز، اگر مسکن به حد نیاز تولید شود تحت تلاطمات آنی بازار و شرایط نابسامان اقتصادی قرار نخواهد گرفت و ثبات بیشتری نسبت به بقیه بازارها دارد.

فاطمی عقدا تصریح کرد: اگر تعهدات دولت در بخش مسکن مهر به اتمام برسد و طرح اقدام ملی مسکن نیز به سرانجام برسد به‌طوریکه ۴۰۰ هزار واحد به مردم تحویل داده شود، مطمئناً ما انتظار منطقی شدن قیمت مسکن را خواهیم داشت.

کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: در سیاست هایی که دولت در پیش گرفته و طرح‌هایی که مجلس دارد توجه جدی به بخش مسکن دیده می‌شود چون مجبورند این بخش را فعال کنند تا شاهد ثبات بازار باشیم.

کمبود ۶ میلیون واحد مسکونی
وی بیان کرد: مسکن، بخشی است که در آن وابستگی به خارج و همچنین وابستگی ارزی کمتر دیده می‌شود ولی چون یک سرمایه است به هر شکل تلاطمات بازار روی آن هم اثر می‌گذارد.

فاطمی عقدا گفت: دولت اگر بتواند برنامه‌ریزی دراز مدت مسکن را از حالت سرمایه‌ای خارج کند و به سمت کالاهای مصرفی ببرد این مشکل قابل حل خواهد شد از طرفی اگر مهاجران به شهرهای خود بازگردند نیز ممکن است قیمت مسکن کمتر شود اما این امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: مستأجرانی که در کلان شهرها هستند درجات شغلی دارند و به شهرهای خود بازنمی‌گردند اما حتی اگر برگردند هم این فشار به محلی که به آن برگشته‌اند وارد می‌شود چون بسیاری از آنها در شهرهای خود صاحب خانه نیستند.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: واقعیت این است که حدود شش میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم و تا زمانیکه این نیاز انباشته رفع نشود، گرفتاری‌های بخش مسکن ادامه دارد.

کد خبر: ۷۱٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha