۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
ارز تک نرخی، زمینه‌ساز ایجاد آرامش در اقتصاد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

ارز تک نرخی، زمینه‌ساز ایجاد آرامش در اقتصاد

همتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی در اقتصاد ایران، تک‌نرخی شدن ارز را باعث حذف نوسانات و ایجاد ثبات دانست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سیاست ارزی ایران در ۵ دهه اخیر با تعیین نرخ و تزریق ارز ترجیحی و سیاست‌های مقطعی همراه بوده است که به اعتقاد برخی کارشناسان ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌های متاثر از آن بوده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضرورت تک نرخی شدن ارز و همچنین ثبات قیمت ها اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز ضربه سنگینی به بخش تولید و صادرات کشور وارد می‌کند.

فریدون همتی با تاکید براینکه ارز چند نرخی ایجاد رانت می کند و رقابت سالم را از بین می برد، افزود: اینکه به تازگی سقف قیمتی نیما را برداشته اند و صادرکنندگان می توانند ارز خود را به قیمت بازار آزاد بفروشند اقدام بسیار ارزشمند و موثری است. در سال ۹۷ نرخ ارز نیما و سنا اختلاف ۴۰ درصدی داشتند و صادرکنندگان تمایلی به بازگشت ارز نداشتند چرا که باید ضرر می کردند، اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: سال‌هاست با سیاست های مقطعی ارزی در کشور و همچنین تعیین نرخ و نوسانات قیمتی مواجه هستیم که شاید ناشی از تحریم ها و مشکلات عدیده متاثر از آن باشد که قیمت ارز را بالا می برد و دولت ها نیز به دلیل حمایت از مصرف کننده مجبور بودند که نرخ‌های رسمی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین کنند که البته باید دید واقعا سود این اتفاق به جیب مردم و مصرف کننده واقعی رفته است یا خیر.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با تک نرخی شدن ارز و تعیین قیمت در بازار دیگر شاهد نوسانات قیمت و به دنبال آن ضرر و زیان تجار و فعالان اقتصادی نخواهیم بود. در نتیجه تصمیم گیران اقتصادی ایران باید از تعیین نرخ دستوری و همچنین ارز ترجیحی دست بکشند، تا شاهد ثبات نسبی در بازار و بخش های مختلف باشیم.

کد خبر: ۷۰٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha