۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
ساختار مدیریت اقتصادی کشور ناکارآمد است
رئیس مجمع نمایندگان اردبیل:

ساختار مدیریت اقتصادی کشور ناکارآمد است

اردبیل- رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: راه آهن اردبیل در حال حاضر ۸۷ درصد در بخش زیرسازی و ۷۰ درصد بصورت کلی پیشرفت فیزیکی دارد که با اخذ اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، صدیف بدری دیشب در نشست با اصحاب رسانه در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ دولت هزینه های جاری را ۶۰ درصد افزایش داده در حالی که هزینه های عمرانی تنها پنج تا شش درصد افزایش داشته است.

وی به عدم تعادل بین اعتبارات هزینه ای و درآمدی دولت اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۳۳۰ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی پیش بینی شده و دولت قید کرده که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خواهد فروخت در حالی که چنین امری امکان پذیر نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل تصریح کرد: در حالی که دولت باید ۳۸ درصد منابع را به صندوق توسعه ملی بازگرداند در لایحه بودجه سال آینده این رقم به کمتر از ۲۰ درصد رسیده و ارقام بودجه سال آینده به هیچ وجه شفاف نبود که ما در کمیسیون تلفیق این مسئله را شفاف کرده و به صورت مشخص هزینه و درآمد دولت را معلوم کردیم.

بدری گفت: در بودجه سال آینده دولت مقرر شد تا از محل اسناد خزانه اسلامی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان فروش اسناد داشته باشد که به معنای واقعی این امر هزینه های مازادی را به کشور تحمیل می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما در شرایط خاصی قرار داریم و استیضاح رئیس جمهور به مصلحت کشور نبود چرا که ما در کشور با یک مشکل ساختاری در مدیریت روبه رو هستیم و به نظر می رسد استیضاح آخرین حربه مجلس به شمار می آید.

بدری اضافه کرد: ما سعی کردیم با مباحث کارشناسی و استفاده از ابزار موثرتر نظیر سوال از وزیر خواسته مردم را پیگیری کنیم که قطعا در این شرایط استیضاح رئیس جمهور در ایام پایانی دولت به صلاح کشور نیست.

وی به مشکل ساختار مدیریت اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: مجلس یازدهم از همان روزهای اول در قالب طرح کمک معیشتی به اقشار نیازمند سعی کرد تا صداقت خود را در همراهی با مردم نشان دهد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به طرح نمایندگان در قالب مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: در حوزه مسکن، خودرو، سکه، دلار و حتی زمین این طرح قابلیت اجرا دارد و در کنار آن ما در کمیسیون عمران طرح جهش تولید و تأمین مسکن را آماده کردیم که به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بدری مشکل کشور را ضعف ساختار مدیریت در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی اعلام کرد و افزود: ما تا زمانی که نتوانیم در بحث قوانین و اجرا اصل عدالت را عملیاتی کنیم قطعا با رویکرد تبعیض آمیز نمی توانیم کارها را به پیش ببریم.

وی در ادامه از پیگیری نمایندگان مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و رفع اختلاف پرداختی صندوق بازنشستگی کشور با تأمین اجتماعی اظهار کرد: قرار است در سال آینده این فاصله پرداختی ها به حداقل برسد.

بدری در مورد تصمیمات مجلس یازدهم تصریح کرد: به هیچ وجه تصمیمات اقتصادی مجلس و طرح های ارائه شده رنگ و بوی سیاسی ندارد اما نمی دانیم که چرا دولت می خواهد این طرح ها و برنامه ها را سیاسی جلوه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما معتقدیم با شرایط لجام گسیخته تورم کشور و افزایش قیمت کالاها و خدمات ضرورت دارد مردم در ابعاد مختلف مورد حمایت قرار گیرند که بر همین اساس یارانه های معیشتی و همچنین افزایش یارانه در بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

بدری اضافه کرد: هر چند مجلس انقلابی به معنای واقعی نتوانسته برخی از انتظارات مردم را برآورده کند، اما قطعا تلاش دسته جمعی مجلس یازدهم بر این است تا به دور از سیاسی کاری و پررنگ کردن نگاه مجلس به اصلاح قوانین از هرگونه دلال بازی در بازار جلوگیری کرده و رقابت سالم اقتصادی را به وجود آورد.

وی بیان کرد: در سال های پایانی دولت ها اختلاف دولت و مجلس یک امر طبیعی است و به نظر می رسد هیچ تقابلی در این حوزه وجود ندارد بلکه تمام تلاش نمایندگان مجلس بر این است تا در بهترین شرایط بودجه سال آینده تدوین و آماده ارائه شود.

بدری به شفاف نبودن بودجه شرکت های دولتی به مبلغ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد: باید در یک موقعیت مناسب عملکرد این شرکت ها و پرداختی به آنها مورد بررسی قرار گیرد که ما در مجلس مصمم به این کار هستیم.

وی در ادامه به شرایط نامناسب بورس و دخالت دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: از ابتدا بارها اعلام کردیم که شرایط سرمایه گذاری در بورس به هیچ وجه مناسب نیست و متاسفانه دولت در این حوزه موفق عمل نکرده بلکه سرمایه های مردم به باد فنا رفته است.

بدری ضرورت نظارت مجلس را بر برنامه های اجرایی دولت در بخش اقتصادی یادآور شد و افزود: متاسفانه دولت به رغم شرایط جهانی چشم به خارج از کشور دوخته و تمام داشته های خود را در کاسه برجام گذاشته در حالی که چشم دوختن به آن سوی مرزها نمی تواند مشکل اقتصادی ما را برطرف کند.

نماینده مرم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در کشور با مشکل اساسی در فاصله تولید و عرضه کالا روبه رو هستیم و به نوعی با حل برخی از قوانین سعی و تلاشمان بر حذف دلال بازی ها در کشور است.

وی نمونه این قانون را قانون مالیات اعلام کرد و ادامه داد: برخی از قوانین مالیاتی دلال پرور است و قطعا با اصلاح این قانون سعی و تلاشمان بر این است تا در همه حوزه ها به ویژه خودرو، مسکن، فولاد و حتی واردات گوشی همراه دلال بازی ها را از بین برده و نظام اقتصادی را شفاف کنیم.

بدری به پروژه راه آهن اردبیل هم اشاره کرد و افزود: با پیگیری های انجام شده پروژه راه آهن به یک پروژه ملی و اولویت دار تبدیل شد. 

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل اظهار کرد: راه آهن اردبیل در حال حاضر ۸۷ درصد در بخش زیرسازی و ۷۰ درصد بصورت کلی پیشرفت فیزیکی دارد که با اخذ اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر: ۷۰٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اردبیلی DE ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 0
      زیرسازی درسمت میانه پیشرفت چندانی نداردضمن اینکه روندریل گذاری بسیارکنده.بعیدبنظرمیرسه تاپایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسه