۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
عملکرد ۴ برابری اراضی کشاورزی با آبیاری و زهکشی
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

عملکرد ۴ برابری اراضی کشاورزی با آبیاری و زهکشی

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی از چهار برابر شدن عملکرد اراضی کشاورزی و ۱۰ برابر شدن ارزش زمین و ثروت کشاورزان با اجرای طرح آبیاری و زهکشی در این بخش، خبر داد.

به گزارش بازار، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح طرح‌های بخش کشاورزی در قالب پویش ملی جهاد برای جهش تولید با بیان این که پروژه‌های امروز معطوف شده به موضوع مهمی با نام منابع پایه، آب، خاک، جنگل و مرتع، افزود: این موارد ضامن امنیت غذایی و محیط زیست برای آیندگان ماست که البته یکی از مهمترین این پروژه ها، امروز در خصوص آب اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال، تامین و توسعه سیستم‌های آبیاری و زهکشی در شمالغرب، غرب و نواحی محدودی از شمالشرق و شرق کشور گفت: در سال ۹۸ پنجاه و چهار هزار از این اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار گرفت و تا مرداد سال ۹۹ نیز ۲۳ هزار هکتار به بهره برداری رسید که در آن جا قول دادیم اگر منابع تامین شود تا پایان سال ۵۰ هزار هکتار دیگر هم اضافه شود که امروز متناسب با اعتبار تخصیص یافته، ۲۵ هزار هکتار دیگر به بهره برداری می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هدف گذاری در این طرح ۲۲۷ هزار هکتار است که مجموعا تاکنون ۱۰۲ هزار هکتار از این پروژه ها، افتتاح شده است.

خاوازی با بیان این که یکی از ویژگی‌های مهم طرح آبیاری و زهکشی تبدیل بخش قابل ملاحظه‌ای از اراضی دیم به اراضی آبی است گفت: این پروژه ارزش زمین و ثروت کشاورزان را به طور محافظه کارانه و در کمترین حالت ۱۰ برابر کرده و عملکرد زمین را به طور متوسط ۴ برابر می‌کند و این چیزی جز تغییر سیمای اقتصاد روستا و کشاورزان نیست.

وی با اشاره به پروژه آبیاری و زهکشی در استان گلستان افزود: این پروژه عظیم، در خاورمیانه است که اراضی دیم را به اراضی قابل استفاده با کارآیی بالا تبدیل می‌کند هدفگذاری در این پروژه ۲۸۰ هزار هکتار است که ۷۸ هزار هکتار آن در مرحله نخست اول افتتاح می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که نکته قابل ملاحظه در اجرای این طرح موضوع سلاب است ادامه داد: طرح آبیاری زهکشی کمک می‌کند ما در بحث سیل نفوذ پذیری خاک را بسیار افزایش دهیم همچنین تاخیر قابل توجهی نیز در فاصله ابتدای بارندگی تا اوج سیل ایجاد شود که این موضوع در استان گلستان کمک بسیار بزرگی است.

خاوازی با اشاره به پروژه سوم امروز که در خصوص جنگل، مرتع و بیابان زدایی است گفت: در ۲۸ درصد اراضی کشور شدت بالایی از سیلاب اتفاق می‌افتد بنابراین طرح آبخیزداری و آبخوان داری باید در زمین‌های کشاورزی اجرا شود.

وی افزود در دولت کنونی مجموعا تاکنون حدود ۶ و دو دهم میلیون هکتار طرح آبخیزداری و آبخوان داری اجرا شده که امیدواریم تا پایان دولت این رقم به هفت میلیون هکتار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: به ازای هر هکتار آبخیزداری چهار تن در سال رسوب سدها کاهش می‌یابد ۹ تن درسال فرسایش خاک کم می‌شود و به طور متوسط دبی قنات‌ها و چاه‌ها نیز سه و نیم برابر خواهد شد و امروز این پروژه دو میلیون و ۱۶۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری سه هزار و ۸۰۰ رشته قنات را تحت پوشش قرار می‌دهد که البته هر رشته قنات یعنی یک روستا و یک آبادی و یک مجموعه زندگی، بنابراین یکی از کارهای بزرگی که در این منطقه اتفاق افتاده، آبخیزداری و آبخوان داری است.

خاوازی با اشاره به این که در مجموع ۴۶ میلیون هکتار در این دولت حدنگاری انجام می‌شود گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دولت یازدهم شروع و در دولت دوازدهم پایان می‌یابد مساله حدنگاری است امروز شاهد بهره برداری از ۴۶ و ۸ میلیون هکتار حدنگاری هستیم که این موضوع سبب تثبیت اراضی و در اختیار دولت قرار گرفتن آن‌ها می‌شود که این موضوع زمین خواری را تحت تاثیر قرار داده و فساد را کمتر می‌کند.

کد خبر: ۷۰٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha