۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
نیمی از شبکه آب تهران فرسوده است| روزانه ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در پایتخت هدر می رود
هدر رفت آب تهران ۴ برابر ژاپن

نیمی از شبکه آب تهران فرسوده است| روزانه ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در پایتخت هدر می رود

با وجود اینکه تهران دومین شهر فقیر به لحاظ منابع آبی است آمارهای اعلامی نشان می دهد که ۲۲ درصد آب شرب شهری در لوله های فرسوده هدر می رود. به گفته بختیاری مدیرعامل شرکت آب فاضلاب تهران، نیمی از شبکه آب تهران فرسوده است همین مساله موجب شده که روزانه حدود بیش از ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در تهران هدر رفته که ۱۰ درصد آن واقعی و ۱۲ درصد آن ظاهری است.

بازار؛ گروه انرژی: حدود یک پنجم آب شرب شهری پایتخت نشین‌ها در هنگام توزیع هدر می رود. در حالی لوله های لوله های فرسوده روزانه حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب آب را هدر می دهد که تهران دومین استان فقیر به لحاظ ذخایر آبی است. آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به بازار می گوید: ۲۵۰۰ کیلیومتر از ۹ هزار کیلیومتر خطوط انتقال آب تهران پوسیده و فرسوده هستند و  باید حتما عوض شوند.

اما در حالا میزان هدر رفت آب در تهران حدود ۴ برابر کشوری همچون ژاپن است که شرکت آب و فاضلاب تهران مدعی است که تعویض لوله های فرسوده امسال با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. به گفته بختیاری، امسال ۳ تا ۴ برابر سال های گذشته شبکه آب تهران تعویض و بازسازی شده است. امسال در حالی حدود ۱۴۰ کیلومتر از لوله های پوسیده تهران تعویض شده که این رقم در سال‌های گذشته تنها ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بوده است.

۱۰ درصد هدر رفت  واقعی  و ۱۲ درصد ظاهری است. منظور از هدر رفت ظاهری همان انشعاب های غیر مجاز و توزیع آب مجانی برای برخی از نهادهاست که موجب شده  وزارت نیرو عملا از توزیع ۳۶۰ هزار مترمکعب آب  در روز هیچ درآمدی کسب نکند. حالا با توزیع آب مجانی ۵ تا ۶ درصد از درآمدهای آبفای تهران بازهم  کم خواهد شد 

کاهش ۶ درصدی درآمدهای آبفا با توزیع آب مجانی
هر چند که آمارهای اعلامی نشان می دهد که ۲۲ درصد آب توزیع شده در  تهران هدر می رود اما تمامی این هدر رفت مربوط به لوله های فرسوده نیست. بختیاری در اینباره گفت: ۱۰ درصد هدر رفت  واقعی  و ۱۲ درصد ظاهری است. منظور از هدر رفت ظاهری همان انشعاب های غیر مجاز و توزیع آب مجانی برای برخی از نهادهاست که موجب شده  وزارت نیر عملا از توزیع ۳۶۰ هزار مترمکعب آب  در روز هیچ درآمدی کسب نمی‌کند. به نظر می رسد که با اجرایی شدن توزیع آب مجانی قرار است که درآمدهای وزارت نیرو بازهم قرار است که کمتر شود. بختیاری می‌گوید که توزیع آب مجانی ۵ تا ۶ درصد از درآمدهای آبفای تهران کم خواهد کرد.  

متوسط پرت شبکه آب بر اساس استانداردهای جهانی حدود ۱۵ درصد است. البته این رقم در برخی از کشورها همچون ژاپن تنها ۶ درصد اعلام شده است. بر اساس هدف گذاری صورت گرفته قرار است که سالانه حدود  یک درصد از هدر رفت در تهران کاسته شود تا میزان پرت شبکه آب پایتخت در سال ۱۴۱۰ به رقم ۱۵ درصد یعنی همان نرم استاندارد جهانی برسد

کاهش سالانه یک درصدی هدر رفت آب
البته هدر رفت آب تنها مربوط به تهران نبود و طبق گفته های بختیاری نمی توان آن را به صفر رساند: «متوسط پرت شبکه آب بر اساس استانداردهای جهانی حدود ۱۵ درصد است. البته این رقم در برخی از کشورها همچون ژاپن تنها ۶ درصد اعلام شده است.»حالا بر اساس هدف گذاری صورت گرفته قرار است که سالانه حدود  یک درصد از هدر رفت در تهران کاسته شود تا میزان پرت شبکه آب پایتخت در سال ۱۴۱۰ به رقم ۱۵ درصد یعنی همان نرم استاندارد جهانی برسد.  

تهران دومین شهر فقیر ایران به لحاظ منابع آبی
در حالی ‌که شبکه پوسیده توزیع بخش قابل توجهی از آب شهری را هدر می‌دهد که تهران امسال به لحاظ ذخایر آبی شرایط خوبی ندارد و به گفته هدایت فهمی کارشناس حوزه آب  ذخایر آبی تهران در شرایط فوق بحرانی است. آنگونه که آمارها نشان می دهد که تهران بعد از سیستان‌وبلوچستان فقیرترین استان ایران از نظر منابع آبی است و از آن سمت پایتخت‌نشینان بیشتر از یک‌هفتم آب آشامیدنی ایران را مصرف می‌کنند. براساس آمار وزارت نیرو در شرایطی که میانگین جهانی مصرف آب ١٤٠ لیتر در روز است، میانگین مصرف تهرانی‌ها به ٢٥٠ لیتر در روز می‌رسد.

کد خبر: ۷۰٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha